Jump to content

Plutselig gråhvit eksos, Yanmar 3GM30

noengangererdetallright

Recommended Posts

På tur i helgen opplevde jeg plutselig (dvs etter ca 30min på høy belastning) gråhvit eksos og mye høyere "dunking" fra motoren. Ser av forumet at gråhvit eksos kan være tegn på sprekk i blokken og det er jo skremmende.... Mitt indre øye ser en feil som blir til en sprekk ved temperaturøkning som følge av belastning :sad: Slo ned på turtall og dette ble umiddlebart normalt igjen, men kom igjen noen ganger på turen fra Drøbak til Oslo.

Dette kan kanskje være andre ting også, bl.a er oljenivået litt høyt. Jeg vet ikke helt hvordan, det var litt over maks merket etter skifte og litt hvile, men er nå en god del over maks. Det brente av litt olje i starten men ved lav belastning er eksosen normal. Kan diesel lekke inn i oljen? Motoren går med relativt høy belastning tror jeg, byttet propell i vinter og får litt under optimalt turtall i forhold til fart (litt høy stigning på propell antar jeg)

Noen tips til hva som kan være feil? Har sett litt på forumet her og ser jo at jeg bør ta en sjekk av både kjølevannskanaler og se etter lekkasjer, men det hadde vært fint med noen synspunkter også.

Redigert av noengangererdetallright (see edit history)

Jeg har lagt ut dette i tidligere innlegg om diesel og røyk. Dette er noe jeg sakset fra en håndbok en gang i tiden og er noen mulige "diagnoser" basert på eksosfarge, antagelig de mest opplagte. Dette er i stor grad de "billige" feilene å utbedre.

Hvit eller gråhvit røyk:

• Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser. (Min utheving.)

Sort eller mørk grå røyk:

• Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.

• For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

Blå eller gråblå røyk:

• Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Når vi først er inne på diesel i oljen er der en mulighet til,men den er heller tvilsom.Vet ikke hvilken fødepumpe du har,men er det membrantypen kan det skje hvis det går hull på membran.Da renner dieselen inn i motoren langs vipparmen som driver pumpa og ned i bunnpanna.Men jeg tviler på at motoren vil gå normalt med en slik feil,men hvis det bare er et lite hull så er det mulig.

Hadde samme problem på min nå i vår der var det defekt topp pakning og den hadde nok vært defekt en stund uten at en hadde reagert på det der var vann i sylinderen på midten.der var også en defekt sylinder foring,så svart på det,men kan en skru litt selv er det ikke så vanskelig og bytte jeg skjekket toppen for sprekker før jeg begynte med noe som helst andre ting og den var ok så sen ble panet og slipt ventil setter og byttet ventil tetninger og tatt et syre bad så var den som ny.

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Hadde følgende symtom i høst.

Tomgang uten belastning. Normal røyk.

Rusing opp til maks turtal uten belastning normal røyk.

Kjøring med belastning opp til 1500 rpm normal røyk.

Kjøring med belastning over 1500 rpm. ( turboen begynner å fungere etter 1500 rpm.) gråhvit røyk.

Umulig å konstantere om det var vann eller noe annet som var årsaken, men trodde det var vann.

Feilen var turboen. Overhallte den og alt er nå O.K.

Fikk en ubetydelig oljefilm på vannet ved eksosen når jeg stoppet motoren før overhalling.

Mistet ikke kjølevann. Brukte ubetydelig med olje.

Etter at jeg hadde reparert turboen kom det fremdeles olje ut av eksosen. Jeg kjørte den varm uten belasting og ruset den. Oljefilmen ble ikke borte. Jeg var defor skeptisk når jeg forlot brygga. Etter varmkjøring med belastning ga jeg på max. Det kom en skikkelig blågufs ut. Nå er alt O.K. Ikke røyk og ikke oljefilm.

Følg nøye ferskvansmengde, oljemengde og olje farge. Følg godt med ved eksosrøret etter at du har stoppet. Husk at det kan bli mye olje i intercooler om det er feil på turboen (Ikke bra).

Det første jeg ville gjort er å åpne intercooleren om ferskvann og olje holder seg normalt. Da kan du utelukke saltvannslekkarskje. Det ødelegger motoren raskt. Jeg hadde olje der. Det må ha kommet fra turboen. Alikevell tror jeg turboen lakk mest på eksos siden. Å begynne på turboen var mye enklere og billigere en å begynne å demontere motor/topp. Start der er mitt forslag.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Takk for gode svar!

Forstår jeg deg riktig at oljenivået har økt under kjøring, uten tilførsel av ny olje? I så fall er det vel neppe andre forklaringer enn at vann lekker inn. Men da burde du vel også hatt skum og/eller gråhvit olje på peilepinnen. Har du det?

Oljenivået har steget etter fylling (98% sikkert.....) men oljen ser ikke ut til å inneholde vann (skummer ikke, den virker litt tynnere, er svart og lukter sot men virker fortsatt smørende når jeg gnir den mellom fingrene) så jeg tror heller det er diesel som lekker inn. Dette var også status da på oljen etter fjoråret, men det var ikke unormalt mye olje. Har rundt 15t motortid etter oljeskift.

Hvit eller gråhvit røyk:

[*]Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser. (Min utheving.)

Basert på olje, eksos og lyder virker dette som den beste forklaringen. Har også lest litt på forumet og sett flere som anbefaler å sjekke toppen også for å se at kjølevannet flyter som det skal, så jeg gjør vel det uansett. Mener å huske at det står i manualen hvordan man sjekker dysene, men er bytte/reparasjon av disse noe man gjør selv? Feilen er der ikke hele tiden så det er ikke sikkert det er så lett å se hvilken dyse det er feil på, men den ene sylinderen vil kanskje være ekstra sotete?

Kan virkelig feil i fødepumpen gi lekkasje inn i oljekretsen? Så på diagram for olje/diesel/kjølevann og disse skal være relativt godt adskilte ser det ut som - men så har jeg heller ikke helt klart for meg hvordan fødepumpen virker....

Til info ellers: Dette er en saltvannskjølt motor på en seilbåt, har så vidt jeg vet ikke turbo.

Skru ut alle dysene, og lever dem inn til forhandler eller et dieselverksted for test! Disse kopler dem opp i benk og tester både åpningstrykk, drypp og forstøving. Om en eller flere av dysene er dårlige må spissene skiftes, samt shimses opp til korrekt åpningstrykk. Dette er noe du normalt ikke kan gjøre selv, så egeninnsatsen begrenser seg til ut- og innmontering av dysene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fødepumpen virker via en vippearm drevet av 'en aksling inne i motoren'. På en del pumper kan det lekke inn diesel ved brudd i denne membranen. Brudd i membran bør (skriver ikke 'må alltid') gi startvansker.

Er motoren gammel og/eller har mange gangtimer (det som kommer først), er kontroll og renovering av dyser en kostnad man må ta. Hvis du ikke er teknisk drillet, få noen andre til å ta ut og sette inne dysene. Det er et felt som er lagt til rette for blemmer som kan gi store ekstrakostnader. Uansett vil du ikke ha kompetanse eller utstyr til å gjøre noe med dysene.

Jeg har lyst til å si litt imot noe av det som skrives her :smiley:

Det vil si: ikke male fanden så svart på veggen.

Hvit/gråhvit røyk under høyere turtall som kombineres med "mer lyd" tyder på eksopsutløp med redusert vannmengde.

Den reduserte vannmengden gir for godt utløp for eksos, og redusert vannmengde koker lettere av den varme eksosen.

Derav den hvite røyken ( les damp).

Når man sakker turtallet, blåser ikke eksosen vannet vekk, og lyden forsvinner.

Årsaken er nesten alltid at impellervinger er borte. Har drevet med diesler i mange år og opplevd det samme.

Aldri at en pakning har røket ved hvit eksos.

Joa, Amaile36, men der er andre elementer i historien. Defekt kjølevannsimpeller gir lite vann, som kan gi mer damp og mer romlende lyd i eksosen. Men oljenivået stiger ikke av den grunn, slik jeg har forstått at det gjør i dette tilfellet.

For at man skal oppnå hvit eksos som følge av vann, er blåst toppakning ikke trolig. Men lekkasje fra vannkjølt manifold til innsug luft, kan være en mulig årsak. Sprekk i blokk eller topp kan være andre muligheter. Foruten av dieselsystemet er ute av form, som vil kunne gi uforbrent diesel, som i sin tur gir hvit eksos. Det mest vanlige med dieselsystem i dårlig form, er at eksosen blir sort.

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg en Master 740, med en yanmar 55HK med turbo. (1985modell - husker ikke akkurat typebetegnelsen)

Dette er min første båt, og jeg har lite teknisk innsikt, så unnskyld om jeg spør dumt. Regner med trådstarter godtar at jeg bryter inn?

Jeg har gråhvit røyk ved høye turtall (over 2500 RPM, maks er 3600), og jeg synes det virker som ferskvannet ombord minker mer enn jeg hadde forventet. (Motoren er ferskvannskjølt)

Spørsmål 1: Forbruker motoren ferskvann til kjølevannet, eller skal dette vannet sirkulere i systemet og gå inn på ferskvannstanken igjen? Hvis den skal forbruke vann til kjøling, er det ikke sikkert at det er så rart at tanknivået synker litt.

Spørsmål 2: Hvis det viser seg at det er topp-pakningen som er sprukket, som tidligere skrevet over her; Hva vil det koste å skifte? (Ca) Jeg må bare se om feriebudsjettet står i fare...

Spørsmål 3: Jeg kan foreløpig ikke se at oljenivået har økt, men det ble skiftet olje forrige fredag, så det er vel kanskje tidlig å konkludere? Jeg har kjørt ca 15 timer etter oljeskift, og oljen ble skiftet av selger før jeg tok over båten. Han sa oljen var svart iallefall.

Håper på svar fra en som har tålmodighet med en grønnskolling ;-)

Yanmar har en lei tendens til å vise mye rart på pinnen om du ikke peiler en 2-3-5 ganger. På min YM30 er det normalt ikke en dråpe på pinnen når jeg måler første gang, 2. gang er det ca midt mellom merkene og 3. gang er opp mot fult som jeg da regner med er rett... Ergo har du bare målt raskt etter at du skiftet olje sist trenger ikke dette være katastrofen. Ville som en nevner først sjekket impelleren. Nabobåten min var nettopp uten for dette, endret motorlyd og røyk allerede på marsjfart. Feil: 3 vinger på impelleren var ødelagt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Kanskje eit dumt spørsmål, men korleis ser eksosen ut når alt er ok?

På en Yanmar 3QM30 som jeg hadde for lenge siden var den hvit. Der var ikke utpreget mye, men man så helt tydelig den hvite røyken til den forsvant ca 1 meter bak utløpet. Ellers skal man optimalt ikke kunne "se" røyk....

På min nåværende Ford er den grå-aktig. Dette på grunn av for lav motortemperatur med påfølgende uforbrent diesel som gir grå-fargen.

P.S. Statoil sin "Drivstofforbedrer" tok knekken på en del av denne grå-aktige røyken så nå er den ikke lenger like fremtredende.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

På tur i helgen opplevde jeg plutselig (dvs etter ca 30min på høy belastning) gråhvit eksos og mye høyere "dunking" fra motoren.

Det slo meg pluttselig at dette vel kan være en gåen insprøytningsdyse. Fjæra knekker og dysa gir langt mer og uregelmessig med diesel enn hva som er meningen(derav dunkingen).

Er eksosen mer grå enn hvit og lukter det stramt av den så er det uforbrent diesel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Defekt membran kan gi diesel i oljen som jeg har nevnt.Kjenner en som fikk hele motoren oppfylt fordi det rant inn også når motor ikke gikk.Men det var i en trebåt med tanken høyere enn motor.Heldigvis peilet han olja før start og oppdaga elendigheten.Med defekt membran virker heller ikke pumpa særlig godt.Det fører til at innsprutpumpa ikke får maten servert og lager vakuum i filter hvor det normalt er overtrykk.Da er det store muligheter for at det suges inn luft foreksempel gjennom returrør til tank ol. og det kan igjen gi hvit eksos i noen tilfeller.Om du har membranpumpe vet jeg ikke,men det er vanlig på eldre motorer,men det er sjelden at membran får hull

Hvit/gråhvit røyk under høyere turtall som kombineres med "mer lyd" tyder på eksopsutløp med redusert vannmengde.

Den reduserte vannmengden gir for godt utløp for eksos, og redusert vannmengde koker lettere av den varme eksosen.

Derav den hvite røyken ( les damp).

Hvit røyk kommer ikke gradvis men plutselig, så det er en "av/på" effekt. Hvis mye av kjølevannet fordamper er det definitivt for varmt (som det jo kan bli om impelleren er ødelagt) men kjølevannsmengden virker normal.

Joa, Amaile36, men der er andre elementer i historien. Defekt kjølevannsimpeller gir lite vann, som kan gi mer damp og mer romlende lyd i eksosen. Men oljenivået stiger ikke av den grunn, slik jeg har forstått at det gjør i dette tilfellet.

Det er ikke lyd som litt dårlig dempet potte men kraftig dunking. Det virker ikke som om dette kan skyldes damp i eksos alene.

Yanmar har en lei tendens til å vise mye rart på pinnen om du ikke peiler en 2-3-5 ganger. På min YM30 er det normalt ikke en dråpe på pinnen når jeg måler første gang, 2. gang er det ca midt mellom merkene og 3. gang er opp mot fult som jeg da regner med er rett... Ergo har du bare målt raskt etter at du skiftet olje sist trenger ikke dette være katastrofen. Ville som en nevner først sjekket impelleren. Nabobåten min var nettopp uten for dette, endret motorlyd og røyk allerede på marsjfart. Feil: 3 vinger på impelleren var ødelagt...

Med oljenivå langt over maksmerket (ca like over den flate delen av pinnen) har jeg målt MANGE ganger for å virkelig overbevise meg selv om at dette kan være sant. Men å sjekke impeller er jo en relativt smal sak.

Prøvde å få kontakt med nærmeste serviceverksted i dag men de tok ikke telefonen.....

Når vi først er inne på diesel i oljen er der en mulighet til,men den er heller tvilsom.Vet ikke hvilken fødepumpe du har,men er det membrantypen kan det skje hvis det går hull på membran.Da renner dieselen inn i motoren langs vipparmen som driver pumpa og ned i bunnpanna.Men jeg tviler på at motoren vil gå normalt med en slik feil,men hvis det bare er et lite hull så er det mulig.

Var nedom i helgen og pumpet av ca 1l olje/diesel for å komme ned til max-merke på peilepinnen. Snakket med et serviceverksted, som mente at med så mye lekkasje ned i oljen er det mer sannsynlig med lekkasje i fødepumpen enn dysefeil (men det kan jo faktisk være begge deler?!)

Noen som har byttet fødepumpe? Er det en stor jobb, og hva omtrent er pris på en ny? Har mast litt på verkstedet allerede for å få plass før ferien, vil ikke mase dem ned...

Toppen på min sprakk en gang, da gikk den kun på to sylindre, så det er det neppe. Så lenge ikke oljen blir grå så er det diesel som kommer inn som du nevner. Du kan prøve Tor Sneve i Sandvika på 91179189 han mekket på min 3GM for et par år siden, men han vil gjerne ha hele motoren opp til seg.

PS. Ikke kjør mer med motoren med mindre du bytter olje. Er det kraftig banking i motoren kan det være råde bank. Ta ut Oljefilteret og splitt det. Sjekk etter metallspon.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...