Jump to content

Plutselig gråhvit eksos, Yanmar 3GM30

noengangererdetallright

Recommended Posts

Det var da bra hvis det bare er fødepumpa.Normalt en enkel sak å skifte membran eller hele fødepumpa hvis det blir nødvendig,men denne yanmaren kjenner jeg ikke, så der er jeg usikker.Men,du bør få konstatert at det virkelig er den før du kjøper ny.Ei membranpumpe er normalt festet med to skruer i blokka.Løsne dem og ta pumpa ut, vipparmen følger med ut som en del av pumpa.Dieselrør til og fra pumpa må selvsagt tas av.Kjenner du en som kan skru litt bil eller båt er dette en smal sak.Ny pumpe, ett par tusen,men slike pumper brukes omhverandre på flere motorer så det kan nok fåes rimeligere hos bilverksted hvis du bare kjenner pumpebetegnelsen.Tror biltema også har noen typer.

Redigert av hegra (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Takker for mange tips. Avslutter saken i tilfelle den er interessant for flere. Jeg byttet fødepumpen før ferien, det hjalp ikke hverken på stigende oljenivå eller gråhvit eksos + banking (vet jo ikke om disse to sakene egentlig henger sammen). Det var tydelig i ferien at eksosproblemer henger sammen med turtall / belastning, mens diesellekkasje inn i olje er uavhengig av dette.

Etter sommeren åpnet jeg den delen av kjølevannet som ligger ved eksosen, her var det trangt og mye avleiringer, og det virket og som om fjæren som skal styre kjølevannet til sylinderblokken (?) var blokkert fra normal operasjon. Dessuten hadde jeg service på høytrykkspumpen (Sørensen & Balchen, det kostet relativt mye men litt rimeligere og kortere leveringstid enn ny) og nå ser det ut til at alt er som det skal :smiley:

og det virket og som om fjæren som skal styre kjølevannet til sylinderblokken (?) var blokkert fra normal operasjon.

Den "Fjæren" du henviser til her er termostaten og det skal sitte to stk der. Disse termostatene har også en gummi tetningsring i toppen. Anbefaler deg å legge termostatene i en gryte ved vann og koke opp/avkjøle for å sjekke at de virker.

Hvis ikke disse åpner skikkelig så blir det for varmt og du kan få gråhvit eksos grunnet at det blir for varmt der kjølevannet kommer innpå eksosen. I værste fall får du motorhavari. Blir det for varmt skal det også på disse motorene være en rød varsellampe og en lydalarm som går ved for høy temperatur. Hvis temperaturen ligger i grenseland vil denne alarmen ofte gå av når du har kjørt med høy belastning over tid og så slakker av på vei inn i havna.

Det beste er vel å kjøpe 2 nye termostater for å være på den sikre siden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kan det være noe så enkelt som at det har kommet noe dritt i kjølevannssinntaket?

Jeg fikk slik gråhvit røyk (så veldig ut som vanndamp) sammen med en temp økning på

motoren med 5-10 grader. Slakket ned turtall så forsvant "røyken" og tempen gikk til normalt.

Økte jeg turtallet kom tempen og "røyken" tilbake. Fikk lagt båten til land og dykket under :diving: .

Jammen satt det ikke ei skikkelig klyse med garn/trå-liknende tang i inntaket. Dro det ut,

renset kjølevannsfilteret og problemet forsvant. :flag:

Redigert av Comicguy (see edit history)

Det gjør mine også, de langt fleste 6.354 HT (jeg går ut fra at det er det du har), det er vel bare 175 HK utgaven som er noen lunde bra med tanke på røyk. Perkins jobbet mye med dette (iht Universal diesel) den gang motorene ble produsert, men fant aldri noen god løsning. Den gangen ble det sagt (av onde tunger) at om en slik Perkins ble startet i Oslo, så du røyken i Drøbak.

En av tingene som kan hjelpe er å bytte kobberpakningene til dysene med en tynnere utgave. Erfaring sier at de gamle er svært vanskelige å få ut. Jeg har vurdert å justere tenningen litt høyere på mine to, men har skjøvet det litt foran meg, de er jo gamle, jernklumpene, og de går jo som klokker som det er nå, men ryker endel, særlig over 17 -1800 RPM. Om jeg etterhvert finner en løsning, jobber ikke hardt med det, vil jeg informere på BP, håper du gjør det samme.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...