Jump to content

Valg av 25ft DC


kverna@start.no

Recommended Posts

Noen som har noen meninger om valg av 25 ft. DC,- av nyere dato...

Tenker litt på Yamarin 76DC eller Nordkapp 760 Noblesse.. som mest aktuelt..

Har også sett litt på Bavaria 25 sport (litt dyr, men flott båt),

Scand 7600,- virker dog litt lite påkostet og enkel?!!?

 

 

Viktige kriterier,- spyletoalett, overnatting til 2+min. 1 barn. Max pris ca. 600`

...og ikke minst, det at den beveger seg rolig i sjøen uten mye hopping.. Ønsker marsjfart på 25-30 knop.

Naturligvis helst diesel, men da eliminerer jeg vel en del... 250 hk bensin suger vel litt supper er jeg redd, eller

er det noen som har erfaringer?!

Link to post

Dette er jo et gjentagende emne som stadig dukker opp her; så et søk vil nok gi deg mye informasjon. Mange flotte båter, men jeg vil nå slå et slag for Bayliner eller SeaRay, som kan være mye båt for pengene i denne klassen.

 

Noen gode kandidater som ligger på min liste - de fleste av disse har rimelig nye dieselinstallasjoner:

 

SeaRay 240

 

Bayliner 275

 

Bayliner 2655

 

Ellers er vel Askeladden Voyager 705 en aktuell kandidat eller en Grandezza 230C, kanskje. Ser forresten at det ligger mange Scand 7600 til salgs...er vel ikke så verst båt det, vel? Eller hva med en Grimstad Plast 700 med strak aksling. Fine båter!

 

Eller hva med denne - Skibsplast 690 (står høyt på min liste)

 

Og det finnes mange flere - både av disse båttypene og andre som matcher det du spør om. Det kan vel alltids være litt diskusjon rundt sjøegenskapene til disse amerikanske båtene; der må nok andre bidra med mer erfaring og innsikt.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Bensin koster litt mer i bruk en diesel kan en mildt sagt si ja, og spesiellt med dagens lave oljepris på avgiftfri diesel, men er du blant de mange som bruker båten lite i løpet av sesongen, ca 50 timer, ville ikke jeg latt meg skremme av bensiner, regn med en 0,28 liter per hk/time for forgassermotor og 0,25 for innsprøytning så kommer du nok frem til noen tall på forbruk, en moderne diesel bruker ca 0,21 liter per hk/time.

 

erfaring fra 22 foter med 220 hk forgasser= på fullt 65 liter per time, 1,4-1,8 liter per n. mil i cruising fart. (dagens bensinpris ca 17-22 kr/n.mil)

 

----"---- fra 23 foter med 330 hk forgasser= på fullt 95 liter per time, ca 2 liter per n. mil i cruising fart. (dagens bensinpris ca 24 kr./n.mil)

 

Nåhverende båt 26 fot med 260 hk diesel= på fullt 55 liter per time, ca 1,1-1,3 liter per n. mil i cruising fart. (dagens dieselpris ca 8-9 kr./n.mil)

Link to post

Jeg var i samme situasjon for 1/2 år siden. Vurderte båter i prisklasse 600.000,-

Jeg endte opp med Skibsplast 690 fordi jeg følte jeg fikk mer "bobåt" enn i f.eks Nordkapp 760 (som forresten er drittlekker) Skibsplasten har en ekstra stikkøye under førerplassen i tillegg til vanlig U-sofa foran som man lager en køy av. Men det skal sies at begge køyene er trang for to voksne, men ypperlig for en voksen + et barn.

videre liker jeg planløsningen i cocpit med vendbart førersete slik at du får plass til mange rundt bordet.

Bysse med 2 bluss er std. den har eget toalettrom med spyledo og det er ståhøyde under kalesjen hvis du er under 1,83 cm.

Båten finnes både med diesel og påhengs, og prisen er ganske lik på begge. med påhenger heter den 685.

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post

Da hadde det uten tvil blitt denne.

Med 300Hk V6 bensin på hekken, man trenger jo ikke bruke alle sammen hele tiden.

(kluet er å ha så stor motor at den på vanlig kjøring ikke "sliter", men bare koser seg

Litt høyrer forbruk, ja - men betydelig midre vekt en tilsvarende diesel med aggregat, - saldo baldo ?

Lavere servicekostnader, og enklere vedlikehold.

Akter"cabin", båtens største force!

Utfordringen er vel desverre å finne "suppe" langsetter kysten.

Link to post
Svart (redigert)

Helt enig at Ibiza 26 Touring er noe av det råeste,- og hadde kjøpt den på dagen om den hadde kostet 600`, men den ligger dessverre på 800 laken... problemer med godkjenning hos konemor er jeg redd...

 

Har en 22 fot med 150hk diesel i dag, og er stort sett fornøyd, men vil ha en båt med litt mer guffe, og som ligger rolig i sjøen til tross for alle bølger skapt av konteinere med motor.. (les halvplanene båter..).

 

vanskelig dette,- men synes kanskje Nordkapp 760 eller Yamarin 76 er i favorittskiktet....,- men da stiller et annet spørsmål seg,-

drivstoff-forbruk..

 

Takk for utførlig beregning av drivstoff til han over her,- men kan man stole på en forhandler som sier at en nordkapp 760 med 250hk bruker rundt 20 liter i marsjfart pr. time!? (snakker om 2008 modell motor)

Redigert av kverna@start.no (see edit history)
Link to post
men kan man stole på en forhandler som sier at en nordkapp 760 med 250hk bruker rundt 20 liter i marsjfart pr. time!? (snakker om 2008 modell motor)

Nei, dette høres nokså ønsketenkning ut, snittforbruk (antall liter delt på motortimer) så kanskje ja, men ikke 24-25 fots båt i marsjfart 20-30 knop? til langt under literen på mila, og her snakker vi vel også bensiner gjør vi ikke?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...