Jump to content

Hvordan bruke daumann?

toro

Recommended Posts

Formålet med en daumann er å få tauet/kjettingen til dreggen å ligge flatere mot bunnen. Dette for å oppnå at dreggen fester bedre fordi rykkene fra båten blir bedre fjæret samt at ankeret ikke så lett blir løftet opp fra bunnen.

En løsning som fungerer OK for meg er å ha en 3-4 kg daumann som jeg huker innpå blytauet med en karabinkrok. I daumannen har jeg festet en tynn flaggline. Jeg senker daumannen ned til bunnen - så trekker jeg den litt opp slik at den presser blytauet ned mot bunnen. Daumann bruker jeg bare når vi overnatter eller når det er stort press på dreggen (mye sjø/vind eller flere båter på samme dregg)

Har du bare kjetting på dreggen trenger du neppe daumann. Jeg har blytau og vet egentlig ikke om daumannen trengs

Jeg har hørt mye positivt om det å bruke en daumann på ankertauet. Er det noen som har noen råd om hvordan jeg bruker denne på en best mulig måte?

Daumann er fine greier! Riktig som Bitteliten sier at draget i tauet mot ankeret blir mer parallelt med ankerbunnen. :sailing:

Tidligere da jeg brukte tau som ankerline for ankring på svai, senket jeg daumann halvveis ned til ankeret. Da fikk jeg også en god demping av rykk i ankerlinen enten det var pga bølger fra passerende båter eller vindrosser som tok tak i båten.

Når jeg ligger med bauen mot land og anker ut akter, senker jeg også ned daumannen ca. halvveis. Dermed har jeg en uthaler, bauen kan være fortøyd nær til land, men båten holdes alltid ute pga daumann. :cheers:

• 10 år senere...

Daumann bør være fra 8 til 25 kg båtvekt og vær spiller inn.

Anker vekten sjakles på ankertauet, meter ut er litt mindre enn dybden,
Eller en kan bruke en blokk plass på at det er en som kan åpnes. Med en line festet til vekten drar du vekten opp før du skal hale ankeret.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

En legger ut normalt ut ankerline 3 til 6 ganger dybden og setter daumannen etterpå.

Har jeg ankret opp med 4 ganger dybden og det blåser opp slipper jeg ut mer anker

uten å røre tauet til daumannen ( ligger på svai).

Har en ankret med baug til land må en håpe på at ankret sitter. Er det stille kan en ro ut ankret litt lenger ut

hvis det ikke sittet.

Eller så må en starte opp og prøve en gang til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...