toro Startet 7.Juni.2004 Del på Facebook Startet 7.Juni.2004 Hei! Jeg har hørt mye positivt om det å bruke en daumann på ankertauet. Er det noen som har noen råd om hvordan jeg bruker denne på en best mulig måte? toro Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Formålet med en daumann er å få tauet/kjettingen til dreggen å ligge flatere mot bunnen. Dette for å oppnå at dreggen fester bedre fordi rykkene fra båten blir bedre fjæret samt at ankeret ikke så lett blir løftet opp fra bunnen. En løsning som fungerer OK for meg er å ha en 3-4 kg daumann som jeg huker innpå blytauet med en karabinkrok. I daumannen har jeg festet en tynn flaggline. Jeg senker daumannen ned til bunnen - så trekker jeg den litt opp slik at den presser blytauet ned mot bunnen. Daumann bruker jeg bare når vi overnatter eller når det er stort press på dreggen (mye sjø/vind eller flere båter på samme dregg) Har du bare kjetting på dreggen trenger du neppe daumann. Jeg har blytau og vet egentlig ikke om daumannen trengs Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Jeg har hørt mye positivt om det å bruke en daumann på ankertauet. Er det noen som har noen råd om hvordan jeg bruker denne på en best mulig måte?Daumann er fine greier! Riktig som Bitteliten sier at draget i tauet mot ankeret blir mer parallelt med ankerbunnen. Tidligere da jeg brukte tau som ankerline for ankring på svai, senket jeg daumann halvveis ned til ankeret. Da fikk jeg også en god demping av rykk i ankerlinen enten det var pga bølger fra passerende båter eller vindrosser som tok tak i båten. Når jeg ligger med bauen mot land og anker ut akter, senker jeg også ned daumannen ca. halvveis. Dermed har jeg en uthaler, bauen kan være fortøyd nær til land, men båten holdes alltid ute pga daumann. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 En annen ting er at det er fint og feste jolla til daumannen, da trekker den jolla litt ut så den ikke ligger og dunker i båten. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Dere som har ankervinsj og blytau, hvordan fester dere daumannen inn på blytauet? Og hvor langt opp fra ankeret? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 En løsning som fungerer OK for meg er å ha en 3-4 kg daumann som jeg huker innpå blytauet med en karabinkrok. I daumannen har jeg festet en tynn flaggline. Jeg senker daumannen ned til bunnen - så trekker jeg den litt opp slik at den presser blytauet ned mot bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Vil ikke en karabinkrok bare skli langs tauet? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 (redigert) Hehehe..... Leste litt kjapt ja... Redigert 3.Januar.2015 av Trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Daumann bør være fra 8 til 25 kg båtvekt og vær spiller inn. Anker vekten sjakles på ankertauet, meter ut er litt mindre enn dybden, Eller en kan bruke en blokk plass på at det er en som kan åpnes. Med en line festet til vekten drar du vekten opp før du skal hale ankeret. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth82 Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Med båtvekt ca to tonn, hva er et godt utgangspunkt for vekt på daumann? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 7 kg . I godt beskyttet farvann 4 kg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth82 Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
skøytelars Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 Når dere legger ut daumann, gir dere samtidig ut mer tau til ankeret, eller har dere gjort fast dette i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Januar.2015 Del på Facebook Svart 3.Januar.2015 En legger ut normalt ut ankerline 3 til 6 ganger dybden og setter daumannen etterpå. Har jeg ankret opp med 4 ganger dybden og det blåser opp slipper jeg ut mer anker uten å røre tauet til daumannen ( ligger på svai). Har en ankret med baug til land må en håpe på at ankret sitter. Er det stille kan en ro ut ankret litt lenger ut hvis det ikke sittet. Eller så må en starte opp og prøve en gang til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Færderfyr Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Det er viktig at daumannen ikke blir senket helt til bunnen. I stille vær kan båten ligge på den, og alt kan virke fint og flott, men om det blåser opp og daumannen driver, så får man seg en overraskelse på morgenen (eller som regel om natten). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.