Jump to content

Hvordan frigjøre girstang på Yamaha 6 hk - ca 1990 mod

baje

Recommended Posts

Har prøvd å splitte undervannshuset for å komme til vannpumpen på min trofaste seilebåt-påhenger - en Yamaha 6 hk (den gir ikke kjølevann lenger). Utfordringen er å få løs girstangen uten å kløyve hele maskinen. :smash: Jeg hadde tidligere en 8 hk som hadde en klemkopling som kunne åpnes vie et hull med gummipropp. Slik tilgang er det ikke på denne motoren. Har en mistanke om at girstangen skal henges av under forgasseren men der det liten plass til verktøy - finnes et triks? Prøvde å finne artikler om dette men fant ingen som hjalp meg videre. Glad for gode råd. :headbang:

Bård

Jeg kjenner ikke til motoren og det er mulig jeg tar helt feil, men jeg mener bestemt at jeg en gang for mange år siden skulle ha løs girhuset på en påhenger av ca samme størrelse. Jeg mener bestemt at akslingen der gikk rett opp og igjnnom motoren, slik at løsningen var å skru av en mutter på toppen av svinghjulet. Løsne boltene på girhuset og trekke girhuset inkl akslingen rett ut. Jeg mener også å huske at jeg måtte slå løs akslingen ovenfra ved å entre mutteren litt innpå, legge en plank av hardt tre over og kakke til med hammer.

Jeg tar intet ansvar for at dette er løsningen på din motor.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...