Jump to content

er en dasj med verktøy på boks bra for dieselmotoren?

beauty of aqua

Recommended Posts

jeg har nettopp byttet over til båt med diesel.tidligere da jeg hadde båt med påhenger sprayet jeg en dusj med noe wd 40 en gang i månden da dette ble anbefalt av mekanikkeren jeg brukte.'

har dette noe for seg på en dieselmotor(vp kad 32)? i så fall,hva er det som er viktig å få med seg...

eller kan det i værste fall virke mot sin hensikt?

hva pleier dere og gjøre?

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Min personlige mening uten noen tekniske papir for å bakke dette opp så er forskjellen eks Mercedes og Lada uten å fornerme noen som helst.

Brukt denne 666 på påhengser og etter lang tid ser utstyret fortsatt nytt ut. Angriper ikke gummi og lakk. Der er vel en som er enda bedre men husker ikke hva den heter. Blir brukt av verksteder for påhengser osv.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

WD40 løser vel ikke opp lakk? Jeg har brukt den får å få av taperester på parkett. Funket fint, det, og ingen merker på parketten etterpå :cool: Bruker den også som smøremiddel når jeg legger om dekk på motorsykkelen. Den forsvinner etter kort tid, så aldri noen problemer med at dekket slipper på felgen, selv når jeg kjøreroffroad med lavt dekktrykk :yesnod: Som generelt smøremiddel er egentlig ganske dårlig, og det er da heller ikke det den er laget for. WD40 ble opprinnelig utviklet for å beskytte USAs atomraketter mot korrosjon.

Bundin er bátleysur maður

Nå er jo motorene i stor grad korrosjonsbeskyttet i utgangspunktet så jeg er mer opptatt av at elektronikken ikke skal svikte og da benyttes CRC 2-26 Elektro

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei

Jeg har brukt både 666 og wd40 om enannen, jeg personligkan ikke helt se den store forskjellen på disse to produktene. Jeg bruker dette på nær sagt alt teknisk, dieselmotor, påhengsmotor, el. anlegg osv...og med bra resultat. Jeg bruker fra tid til annen å dusje dieselmotoren med begge disse stoffene, alt etter hva jeg har for hånden, da gjerne mens motoren er litt varm. Jeg opplevde nylig at jeg hadde dårlig kontakt i en bryter bak instr. panelet mitt, dusjet wd40 bak hele panelet og etter noen dager virket ting som ikke virket før.:-) Jeg har brukt begge produkter i mange år og har da VELDIG god erfaring med dette, bruker det spesielt mye om høsten før vinteropplag. Hadde vært intressant å høre om noen klart vet forskjellen på 666 og wd40. Har ennå ikke opplevd å gjort noen som helst skade på verken el. anlegg eller teknisk, gummi e.l. med noen av disse produktene.

WD40 er jo en type olje som også er fettløsende. Dette betyr at den ikke burde bli benyttet på steder der det skal ligge et lag fett. Prøv å spraye et lag med WD40 på et lag med smørefett. Eter en tid blir det bare klumper av det fine fettlaget. Siden stoffet er fettløsende er det greit å bruke på elektriske komponenter som sikringer. Siden elektisitet er magnetisk vil det ta til seg fettholdlige partikler i luften. Dette legger seg på flatene og vil etter en tid isolere kontakten. WD40 vil løse opp dette belegget slik at det blir kontakt igjen. Jeg ville personlig brukt noe CRC som er beregnet på elektro sidn dette er et tørrere produkt som fordamper fortere.

WD40 er som sagt fint til å løse opp ting. Særlig olje og fett løser den fint opp. Så er den så tynn at den klarer å trenge ned mellom bolt å mutter for å fjerne rust rester og møkk mellom gjengene slik at det går an å få opp dritten. Sammtidig smører den.

Jeg ville ikke brukt WD40 til å beskytte noe. Belegget vil bli fort borte, og vil derfor være en falsk trygghet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...