Jump to content

hvor mye strøm trenger dieselvarmeren ved start ?

Avmønstret1

Recommended Posts

Har i båten et 115 amp batteri, når spenning kommer ned til 12,5 så vil ikke dieselvarmer starte, dette da samtidig som kjøleskap er på. kjøleskapet trekker 40 w, dieselvarmer 25 w med strømforbruk i glødefase ca 80 A !

Er dette pga av for lite mengde strøm i start fase av dieselvarmer og vil dette bli bedre med to 115 amp til forbruket ?

Redigert av Ardea 820 (see edit history)

Hvilken type dieselvarmer er dette? Du mener vel 8A når den gløder vel. De varmerene jeg har "lekt" med ryker portene på styrekortet ved 20 A. Eber/webasto. Tror du skal legge opp noen litt tykkere kabler til varmeren. Har du målt spenning ved den eller rett på batteriet?

Om den trekker 80A vil jeg tro glødepluggen er kortsluttet et sted, om det ikke er en varmer jeg ikke har vært borti før da ;)

(du bør endre tittel før tråden blir stengt:)

Redigert av Usher (see edit history)

Var nettopp pga slike problemer eg skiftet varmer. Eg trodde det var noe galt med den. Etter eg hadde fått den nye i hendene fant eg ut at den fekk for lite strøm i oppstart.. Batteriet holdt volten men klarte ikke gi nok amp. Gåent batt??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Pass på at du har bra nok kvadrat på kablene fra batteriet og til varmeren slik at det ikke blir et unødig stort spenningfall (særlig ved gløding).

Det er ofte for lav spenning til ustyret som følge av spenningsfall, og ikke mangel på strøm som gjør at varmere, kjøleskap og andre strømkrevende utstyr ikke vil starte/fungere når batteriet blir litt tappet ned litt. Dårlig kontakt f.eks i sikringsboks o.l kan også føre til slikt spenningsfall.

Redigert av OLPI (see edit history)

During start-up and combustion operation also a voltage

sampling is performed. In case of a low voltage which is

9.5 V ± 0.5 V (for 12 V heaters) or 19 V ± 1 V (for 24 V

heaters) over a period of 20 seconds there will be an error

lockout with a 60 second run-down.

Tar det som en selvfølge at kabler er av tillstrekklig dimensjon da båten er jo ny !!

Varmeren er en mikuni men den stod vel ikke på max effekt når jeg ikke fikk start ! kanksje der er løsningen !? eller så er mine tanker rund for lite strøm amp så det kan løses med to 115 forbruks batteri !?

Jeg ville ikke tatt noe som helst som en selvfølge, selv om båten er aldri så ny! Ellers så blit kun ett 115Ah batteri veldig snaut til både kjøleskap og varmer, jeg ville uansett ha utvidet med minst ett (helst to hvis det er plass).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde samme problem selv, med en Ardic luftvarmer.

Det viste seg at produsenten hadde korrekt ledningsdimenslon, men alt for lange ledningsstrekk og at spenningen på glødepluggen var 1,2V lavere enn batterispenningen. Denne varmeren krever 10,5V som absolutt laveste spenning.

Varmeren gløder i 50 sekunder med 10A og så starter den på lav effefekt uansett hva som er stilt inn. Deretter øker den effekten etter ca 15 sekunder med brenning på minste effekt hvis jeg hadde stilt inn høyere effekt da jeg startet brenneren.

Mål spenningen på gjødepluggen ved oppstart. Er den lav, har du funnet feilen. Er den høy, ligger feilen et annet sted.

Hei

To batteri vil løse ditt problem med hvor lenge du kan ha brenneren igang. Personlig syns jeg 115 amp timers batteri er i minste laget.

Det mange påpeker her er at med spenning på 12.5 volt på batteri når brenneren starter skal normalt være plenty. DVS du har en feil ett eller annet sted som må løses ellers vil du slite med dette til evig tid.

For liten kabel dim: Husk både minus og pluss side. Dårlig kontakt, Feil på Brenneren.

PS:Spenning på batteri på 12.5 volt under oppstart av brenner er faktisk så høy at jeg stiller spørmål om instument er riktig.

Går ut fra at måling er uten motor igang?

Smapala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...