Avmønstret1 Startet 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2009 (redigert) Har i båten et 115 amp batteri, når spenning kommer ned til 12,5 så vil ikke dieselvarmer starte, dette da samtidig som kjøleskap er på. kjøleskapet trekker 40 w, dieselvarmer 25 w med strømforbruk i glødefase ca 80 A ! Er dette pga av for lite mengde strøm i start fase av dieselvarmer og vil dette bli bedre med to 115 amp til forbruket ? Redigert 3.Juni.2009 av Ardea 820 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Hvilken type dieselvarmer er dette? Du mener vel 8A når den gløder vel. De varmerene jeg har "lekt" med ryker portene på styrekortet ved 20 A. Eber/webasto. Tror du skal legge opp noen litt tykkere kabler til varmeren. Har du målt spenning ved den eller rett på batteriet? Om den trekker 80A vil jeg tro glødepluggen er kortsluttet et sted, om det ikke er en varmer jeg ikke har vært borti før da ;) (du bør endre tittel før tråden blir stengt:) Redigert 3.Juni.2009 av Usher (see edit history) Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Har du målt spenningen når gløding er på? Anbefaler at du utdyper emne tittel iflg forum reglene. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Det skulle selvfølgelig være strømforbruk i glødefasen ca 18 A ! Men ved 12,5 på batteriet er dette for lite til og få i gang dieselvarmere når kjøleskapet går ? Ved 12,6 og over starter varmer helt fint ! Redigert 3.Juni.2009 av Ardea 820 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Anbefaler at du også måler spenningen på selve dieselvarmeren. Det vil ikke forundre meg om denne er godt under 12.5 volt. Du kan kanskje bedre situasjonen ved større kabeltykkelse fra batteri til dieselvarmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Var nettopp pga slike problemer eg skiftet varmer. Eg trodde det var noe galt med den. Etter eg hadde fått den nye i hendene fant eg ut at den fekk for lite strøm i oppstart.. Batteriet holdt volten men klarte ikke gi nok amp. Gåent batt?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Avmønstret1 Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 nja gåent batteri vet jeg ikke da jeg ikke har sjekket men det er ca 1,5 år gammalt ! Spørs om jeg burde kjøpt to nye da for og få orden på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Pass på at du har bra nok kvadrat på kablene fra batteriet og til varmeren slik at det ikke blir et unødig stort spenningfall (særlig ved gløding). Det er ofte for lav spenning til ustyret som følge av spenningsfall, og ikke mangel på strøm som gjør at varmere, kjøleskap og andre strømkrevende utstyr ikke vil starte/fungere når batteriet blir litt tappet ned litt. Dårlig kontakt f.eks i sikringsboks o.l kan også føre til slikt spenningsfall. Redigert 3.Juni.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Sjekk ,som flere sier her, at du ikke har for mye spenningsfall/lite kabeltverrsnitt frem til varmeren. Sjekk også over at det ikke er løse koblinger. Hvor mye faller spenningen når den prøver å starte? 12,5V burde være mer enn nok til å få igang varmeren. Min Eber starter fint ned mot 12V også. Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 During start-up and combustion operation also a voltage sampling is performed. In case of a low voltage which is 9.5 V ± 0.5 V (for 12 V heaters) or 19 V ± 1 V (for 24 V heaters) over a period of 20 seconds there will be an error lockout with a 60 second run-down. Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
arkmarin Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Min Eber startet ikke uten at motoren gikk. Det viste seg at den på minussiden hadde en spenningstap på ca 1,5 volt, på plussiden 0,5 volt. Ved å endre tilkoplingen på minussiden, fikk jeg bort spenningstapet, og siden ingen problemer med start av varmeapp. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
hifo Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 min ardic må startes i 1\1 ( max effekt ) når motoren ikke går.. mener det er vanlig ved ardic varmere. ser ikke hvilken du har.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Avmønstret1 Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Tar det som en selvfølge at kabler er av tillstrekklig dimensjon da båten er jo ny !! Varmeren er en mikuni men den stod vel ikke på max effekt når jeg ikke fikk start ! kanksje der er løsningen !? eller så er mine tanker rund for lite strøm amp så det kan løses med to 115 forbruks batteri !? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Jeg ville ikke tatt noe som helst som en selvfølge, selv om båten er aldri så ny! Ellers så blit kun ett 115Ah batteri veldig snaut til både kjøleskap og varmer, jeg ville uansett ha utvidet med minst ett (helst to hvis det er plass). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hadde samme problem selv, med en Ardic luftvarmer. Det viste seg at produsenten hadde korrekt ledningsdimenslon, men alt for lange ledningsstrekk og at spenningen på glødepluggen var 1,2V lavere enn batterispenningen. Denne varmeren krever 10,5V som absolutt laveste spenning. Varmeren gløder i 50 sekunder med 10A og så starter den på lav effefekt uansett hva som er stilt inn. Deretter øker den effekten etter ca 15 sekunder med brenning på minste effekt hvis jeg hadde stilt inn høyere effekt da jeg startet brenneren. Mål spenningen på gjødepluggen ved oppstart. Er den lav, har du funnet feilen. Er den høy, ligger feilen et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) Hei To batteri vil løse ditt problem med hvor lenge du kan ha brenneren igang. Personlig syns jeg 115 amp timers batteri er i minste laget. Det mange påpeker her er at med spenning på 12.5 volt på batteri når brenneren starter skal normalt være plenty. DVS du har en feil ett eller annet sted som må løses ellers vil du slite med dette til evig tid. For liten kabel dim: Husk både minus og pluss side. Dårlig kontakt, Feil på Brenneren. PS:Spenning på batteri på 12.5 volt under oppstart av brenner er faktisk så høy at jeg stiller spørmål om instument er riktig. Går ut fra at måling er uten motor igang? Smapala Redigert 4.Juni.2009 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.