Jump to content

Koble sammen 2x110 amp batt med 1x100 amp


Kotnes

Recommended Posts

Har to forbruksbatterier på 110 amp som er koblet sammen og lurer på og koble til et batteri på 100 amp sammen med de.

Hva skjer da?

Vil det resultere i bedre forbruksbank eller vil de to på 110 amp falle ned til 100 amp.

Er helt grønn på batterier så vil gjerne høre bakdeler med dette og eventuelle fordeler.

Vet at forbruksbatterier helst skal være av samme type og serie og alt det der men lurer veldig på hva som vil skje med denne koblingen.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Forstår ikke spørsmålet, er det koplet i parallel/serie? Har du to stykk i serie og vil kople til et nytt i parallel... Hæ?

 

Kanskje ikke det du lurer på men:

 

Kopler du i parallel får samme spenning(12v) og øker kapasiteten(Ah) 110+110+100=320Ah...

Kopler du i serie øker spenningen, men med samme kapasitet.

Redigert av Usher (see edit history)
Link to post

Dette går utmerket så fremt ikke de gamle batteriene er urgamle og på slutten av sin levetid. Opprinnelig har du 220Ah tilrådelig kapasitet, og med et 100Ah batteri til i parallell får du 320Ah tilgjengelig, altså nesten 50% mer kapasitet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
han spør bare om hvordan de vil reager når alle 3 er koblet sammen i paralell..

jeg tror ikke det blir noe problem , men sikkert noem her med mer peiling enn meg på temaet (får jeg håpe ) :)

 

Tenkte alt for komplisert jeg... hehe.. Begynte å tenke på to batt i serie(24v) + et i parallel med det ene....

Link to post

En batteribank blir ikke bedere enn det dårligste batteriet ! Banken vil "vatres" etter hvor bra, eller dårlig det svakeste batteriet er, om de er paralellkoblet ! Man bør ikke bytte ett batteri om gangen da det dårligste automatisk vil søke strøm fra de som er bedere ! Dette gjelder på samme måte som om man putter ett bra og ett dårlig AA-batteri i lommelykta !

Link to post

Den prosedyren mener jeg er feil. Det interessante er hvor mye strøm som flyter mellom batteriene når de står uten lading eller belastning. Se de testene jeg har gjort.

Lad batteriene opp mens de står i parallell. Kobl ifra lader og sett et amperemeter mellom dem. Vent 30min. Dersom det fremdeles går en strøm av betydning bør batteriene ikke stå i parallell.

Hva som ligger i 'betydning' er avhengig av bruksmåten. Har båten lading i havn, og batteriene lades opp jevnlig når den er i bruk, vil man kunne tolerere høyere selvutlading enn om man ligger ukesvis uten lading.

Link to post
Kobl ifra lader og sett et amperemeter mellom dem. Vent 30min. Dersom det fremdeles går en strøm av betydning bør batteriene ikke stå i parallell.

Batteri som ender i 0,2 volt hvilespenn tar fortstatt strøm fra friskere batteri om 30 minuter. Samme resulatat der men mer brukbart er å måle hvilespenn om 2 dager en 30 min mener jeg.

Link to post

Hei

jeg tillater meg å spørre ingar i denne tråden om baterier og ladning når du har 2 motorer.

Jeg holder på med å renovere en gammel båt og nå er tiden inne for det elektriske , og det har jeg veldig lite peiling på .

Jeg ser for meg å ha et 115 ah bateri til startbateri for begge motorene og et 115 ah til forbruk.

Jeg har kjøpt et BEP bateriladekontroll for 2 motorer og 3 baterier ( cc-803 ) Når jeg ser som snarest på koblings skjemaet så ser jeg at det er beregnet et startbateri for hver motor .

Har jeg kjøpt noe som ikke er tjenelig for meg og i så fall hva skall jeg ha ???

Link to post

Hei,

 

Det mest Ingar skriver i linken sin er veldig bra, men den delen som viser et kar med vann for paralellkopling av batterier har nok bare gyldighet for friske batterier. Dess dårligere tilstanden blir på det ene batteriet dess dårligere blir modellen.

 

Generelt bør man lade batteriene helt opp hver for seg og la de stå et døgn. Da kan man lese av hvilespenningen. Den bør være mellom 12,7 og 12,8 volt på et friskt batteri. (Denne kan faktisk være høere også, men det har mindre betydning)

 

Om hvilespenningen er 0,2 volt i forskell på disse ville jeg prøvd å kople de sammen for å se om batterien lader hverandre. Ofte vil en se at alle batteriene havner på samme nivå som det batteriet som hadde lavest hvilespenning i utgangspunktet etter ett døgn.

 

Om man gjør en grov tilnærming, så kan man si at ett batteri på 100At tapper seg med 10 At for hver 0,1 volt man går ned i spenning.

 

Det vil si at om man har 2 gode batterier og kopler til et 3’dje batteri med 0,2 Volt lavere hvilespenning en de 2 andre går ikke kapasiteten opp fra 200Ah til 300Ah men opp til 240Ah. Om man igjen sier at man ikke skal belaste batteribanken med mer en 50%, så har man altså 110At til rådighet istedenfor 100A.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...