Kotnes Startet 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2009 Har to forbruksbatterier på 110 amp som er koblet sammen og lurer på og koble til et batteri på 100 amp sammen med de. Hva skjer da? Vil det resultere i bedre forbruksbank eller vil de to på 110 amp falle ned til 100 amp. Er helt grønn på batterier så vil gjerne høre bakdeler med dette og eventuelle fordeler. Vet at forbruksbatterier helst skal være av samme type og serie og alt det der men lurer veldig på hva som vil skje med denne koblingen. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
TLSA Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Forstår ikke spørsmålet, er det koplet i parallel/serie? Har du to stykk i serie og vil kople til et nytt i parallel... Hæ? Kanskje ikke det du lurer på men: Kopler du i parallel får samme spenning(12v) og øker kapasiteten(Ah) 110+110+100=320Ah... Kopler du i serie øker spenningen, men med samme kapasitet. Redigert 3.Juni.2009 av Usher (see edit history) Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
KaRsK Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Forstår ikke spørsmålet, er det koplet i parallel/serie? Har du to stykk i serie og vil kople til et nytt i parallel... Hæ? han spør bare om hvordan de vil reager når alle 3 er koblet sammen i paralell.. jeg tror ikke det blir noe problem , men sikkert noem her med mer peiling enn meg på temaet (får jeg håpe ) :) Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg spør bare hva som skjer når jeg kobler til ett batteri sammen med de jeg har fra før med litt mindre amper. Da får jeg 3 forbruksbatterier istedetfor 2 som jeg har nå. Alle er 12 volt. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Dette går utmerket så fremt ikke de gamle batteriene er urgamle og på slutten av sin levetid. Opprinnelig har du 220Ah tilrådelig kapasitet, og med et 100Ah batteri til i parallell får du 320Ah tilgjengelig, altså nesten 50% mer kapasitet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Allan E Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Vil anta at du får en batteribank på ca 320Ah. Jeg har gjordt det samme, 2 ganger 115Ah bak ved motoren som forbruk + ett på ca 50Ah i baugen til å mate ankerwinsj. Det batteriet i baugen blir foret via 6mm2 kabel. Totalt ca 280Ah som forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 han spør bare om hvordan de vil reager når alle 3 er koblet sammen i paralell..jeg tror ikke det blir noe problem , men sikkert noem her med mer peiling enn meg på temaet (får jeg håpe ) :) Tenkte alt for komplisert jeg... hehe.. Begynte å tenke på to batt i serie(24v) + et i parallel med det ene.... Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Laget en illustrasjon i dette innlegget, et stykke ned på siden, Koble ulike batterier i parallell Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 (redigert) Heisann. Jeg har hørt av en kamerat, at hvis du kobler ulike batterier sammen (ulik type eller gammelt og nytt) kan det hende at et av batteriene tapper det andre... Noen som har ørt om dette før?? Leste innlegget ditt nå Ingar. Så dette er altså bare en myte.. Redigert 3.Juni.2009 av Sjømann-22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Takker hjertelig for svar. Da har hodet fått en ting mindre å tenke på. Er egentlig kjempeimponert over dette forumet hvor jeg legger ut et spørsmål og i løpet av kort tid har jeg fått svar på alt jeg lurte på. Takk til dere alle. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 En batteribank blir ikke bedere enn det dårligste batteriet ! Banken vil "vatres" etter hvor bra, eller dårlig det svakeste batteriet er, om de er paralellkoblet ! Man bør ikke bytte ett batteri om gangen da det dårligste automatisk vil søke strøm fra de som er bedere ! Dette gjelder på samme måte som om man putter ett bra og ett dårlig AA-batteri i lommelykta ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det kan ikke sammenlignes, i lommelykta er batteriene seriekoblet og det blir noe helt annet. Som nevnt i det innlegget er det som skrives om parallellkobling en myte. Noe man har hørt, lest etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Vil bare nevne at alle batteriene er ett år gamle men det på 100 amp har vært brukt på hobbyrommet (ikke soverommet nei)hjemme. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Servicemannen Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Prøv å koble dem sammen og lad dem til topp. Deretter skal du frakoble dem og la dem stå i par døgn. Hvis de er innen 0,2 volt spennforskjell på dem der kan du koble dem sammen, ellers ikke. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Den prosedyren mener jeg er feil. Det interessante er hvor mye strøm som flyter mellom batteriene når de står uten lading eller belastning. Se de testene jeg har gjort. Lad batteriene opp mens de står i parallell. Kobl ifra lader og sett et amperemeter mellom dem. Vent 30min. Dersom det fremdeles går en strøm av betydning bør batteriene ikke stå i parallell. Hva som ligger i 'betydning' er avhengig av bruksmåten. Har båten lading i havn, og batteriene lades opp jevnlig når den er i bruk, vil man kunne tolerere høyere selvutlading enn om man ligger ukesvis uten lading. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Kobl ifra lader og sett et amperemeter mellom dem. Vent 30min. Dersom det fremdeles går en strøm av betydning bør batteriene ikke stå i parallell. Batteri som ender i 0,2 volt hvilespenn tar fortstatt strøm fra friskere batteri om 30 minuter. Samme resulatat der men mer brukbart er å måle hvilespenn om 2 dager en 30 min mener jeg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
TLSA Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Blir ikke hvilespenning som standard målt etter en time uten belastning/oppladning. Det er vel batterienes indre motstand som avgjør om de bør koples sammen i en batteribank? Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
sofa Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hei jeg tillater meg å spørre ingar i denne tråden om baterier og ladning når du har 2 motorer. Jeg holder på med å renovere en gammel båt og nå er tiden inne for det elektriske , og det har jeg veldig lite peiling på . Jeg ser for meg å ha et 115 ah bateri til startbateri for begge motorene og et 115 ah til forbruk. Jeg har kjøpt et BEP bateriladekontroll for 2 motorer og 3 baterier ( cc-803 ) Når jeg ser som snarest på koblings skjemaet så ser jeg at det er beregnet et startbateri for hver motor . Har jeg kjøpt noe som ikke er tjenelig for meg og i så fall hva skall jeg ha ??? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hei, Det mest Ingar skriver i linken sin er veldig bra, men den delen som viser et kar med vann for paralellkopling av batterier har nok bare gyldighet for friske batterier. Dess dårligere tilstanden blir på det ene batteriet dess dårligere blir modellen. Generelt bør man lade batteriene helt opp hver for seg og la de stå et døgn. Da kan man lese av hvilespenningen. Den bør være mellom 12,7 og 12,8 volt på et friskt batteri. (Denne kan faktisk være høere også, men det har mindre betydning) Om hvilespenningen er 0,2 volt i forskell på disse ville jeg prøvd å kople de sammen for å se om batterien lader hverandre. Ofte vil en se at alle batteriene havner på samme nivå som det batteriet som hadde lavest hvilespenning i utgangspunktet etter ett døgn. Om man gjør en grov tilnærming, så kan man si at ett batteri på 100At tapper seg med 10 At for hver 0,1 volt man går ned i spenning. Det vil si at om man har 2 gode batterier og kopler til et 3’dje batteri med 0,2 Volt lavere hvilespenning en de 2 andre går ikke kapasiteten opp fra 200Ah til 300Ah men opp til 240Ah. Om man igjen sier at man ikke skal belaste batteribanken med mer en 50%, så har man altså 110At til rådighet istedenfor 100A. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Det er flere på forumet som har felles startbatteri for motorene. Det går tilnærmet null amperetimer for å starte en motor, og når den første er startet vil ladestrømmen fra denne også hjelpe batteriet med å starte motor nr 2. (Du trenger egent bare et vanlig BEP relé.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.