Kotnes Startet 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2009 (redigert) Har en bayliner fra 1996 og mistenker at kjøleskapet er fra den tiden. Står 5 amper på merkelappen inni skapet. Er det amperforbruk i startøyeblikket eller er det forbruket når skapet går. Hvordan måle dette på en enkel og billig måte. Må vel sette en måler eller instrument mellom skapet og batteri for å finne ut dette eller ? Hva trenger jeg for å måle dette ? Synes det minker veldig fort på strømmen og det er jo stort sett bare kjøleskapet som drar strøm. Redigert 3.Juni.2009 av Kotnes (see edit history) Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 du trenger kun et multimeter av vanlig type som kan måle opp til 10A Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hei, 5A er nok når det går. Et godt isolert kjøleskap går kanskje et kvarter i timen, så gjennomsnittsbelastningen er kanskje 1,5 ampere. Men som alle lektromotorer trekker den mye mer en 5 ampere i startøyeblikket, kanskje opp mot 25 A i noen millisekender. For noen kjøleskap med automatisk spennigsensing kan dette være et problem. Det prøver å starte man får for stort spenningsfall pga strømtrekket til motoren og kjøleskapet senser for lav spenning og det slår seg av. Sjekk først at du har grove nok kabler (Sjekk spenningsfall mellom batteri og kjøleskap) Sjekk deretter at batteriet har tilstrekkelig med strøm (Spenningsfall på selve batteriet når kjøleskapet starter). Gjør samme måling mens motoren går. Mens denne går bør du ikke ha spenningsfall ved batteriet, og da er batteriet dårlig eller dårlig ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) eg skreiv 10A fordi det er det som er det vanligste på de med usikret A måling. Du spør om 5A er startforbruket eller driftsforbruk. det kommer nå an på om det er kompressorskap det eller peltier.. Redigert 4.Juni.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hei JRK. Tror jeg har nettopp problemet som du skisserer ovenfor. Har lagt merke til at agregatet i perioder starter og stopper uavbrutt. Etter å ha fulgt med på dette en stund, har jeg kommet frem til at fenomenet helst oppstår en stund uten lading. F.eks etter et par døgn. Etter å ha lest innlegget ditt, gikk det et lys opp for meg. Selvfølgelig er det slik det må henge sammen. Termostaten melder om for høy temperatur og ber agregatet starte. Dette trekker mye strøm i startfasen og får beskjed om for lav spenning - og slår seg av. Så etter kort tid - ny beskjed fra termostaten.....o.s.v. Takk! Har sett på dine forslag til løsning og skal med det første sjekke kablene. Monterte batterimeter denne sesongen og kan derfor følge med både på spenning og ah jeg skal ha tilgjengelig til forbruk. Har 2 x 140 ah batterier i banken og fenomenet som nevnt oppstår lenge før jeg er nede på halvparten. Underbygger dette teorien om for dårlig kabling? Forøvrig: Hvis det er for lav spenning (for lite strøm) på batteribanken som har skylden - vet du ved hvilken spenning agregatene som regel kutter ut? (Mangler brukerveildning ) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Sjekk denne.Sikkert lignende saker å finne også,men funksjonen som er nevnt nederst sikrer at batteriene ikke tømmes.Ellers kan det være greit å legge kjøleelementer som brukes i kjølebager inn i kjøleskapets frysedel.Når man stopper motor legges de ned i skapets kjøledel,og de er med å holde skapet kjølig.De tar jo litt plass i skapet desverre.Sett termostat på maks kjøling mens du går for motor,og skru den ned når motor stoppes.Da er skap med innhold godt nedkjølt og det hjelper litt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Startbatteriet tømmes jo ikke. Det sørger skillereleet for. Mitt problem er nok at agregatet senser for lav spenning ved oppstart og stanser derfor umiddelbart. Akkurat slik JRK forklarer i sitt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Problemet er vel ikke større enn at det ikke er samsvar mellom generering og lagring av strøm VS strømforbruket over en gitt tid. (Strømkontoen er overtrukket og da får vi vel øke kontoen litt eller sette inn nye midler litt oftere). Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hvorfor står det og blinker inni kjøleskapet low battery,har jo strøm i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Det var vel trådstarter jeg siktet til.Det er jo ikke bra å tømme forbruksbatterier helt ned heller.Derfor linket jeg til denne dingsen.Man kan forsåvidt kjøre alt forbruk gjenom denne slik at man får et varsel om at det er på tide med lading. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hei Summer famely. Jeg sier ikke at du ikke har strøm i massevis, men lurer litt på hvordan du har funnet ut at det er situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Topplader batterier,men allikevel står det og blinker low batteri i kjøleskapet,skjønner ikke helt det her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 For tynne ledninger frem til skapet, eller dårlig kontakt en eller annen plass på veien. Alternativt defekt batteri. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ulv I Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Dårlig kontakt eller for tynne ledninger? altså stort spenningstap underveis? Feil med kjøleskapet? Prøv å legg et par tykke kabler rett fra batteriet og bort til kjøleaggregatet (bare husk sikring på pluss ledningen så nærme batteriet som mulig). Da finner du ut om det er kablene som er feilen. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Kotnes Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Har nå målt strømforbruket på skapet og det er det samme som i en annen båt jeg målte. Kjøpte nye batterier før ferien og nå er alt som det skal være. Det enkle er av og til det beste selv om det koster noen kroner. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.