andrehj Startet 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2009 Hvordan er reglene for å sette ut en egen båt bøye? Kan jeg bare slenge en hvor en jeg vil eller må jeg kjøpe plass eller noe? Sitér dette innlegget Båtlappen <--- :) Link to post
Oberst Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Du MÅ snakke med gruneier før du gjøe noe som helst Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Som Oberst sier må du snakke med eier, og dersom det er snakk om mer en 2-3 meters dyp er det svært ofte kommunen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Salt Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Det er lurt å ta kontakt med havne- og/eller bygningsmyndighetene i kommunen, i tillegg til eventuelle grunneiere der det er privat eiendom (vanligvis innafor marbakken eller så langt en hest kan vade) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Medusa Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Du må ha grunneiers tillatelse også utenfor marbakken. Man eier til marbakken, men har råderett utenfor denne... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Man eier til marbakken, men har råderett utenfor denne... Tja, det er nok varierende. Hvor langt mener du denne råderetten strekker seg? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Poseidon Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Et nøkkelbegrep i denne forbindelse er at man "ikke skal være til sjenanse"..... I det ligger flere ting, men bøyen - og dermed båten - må ikke legges slik at den stenger eller reduserer adkomsten for andre i området. Jeg har selv fått en bøye rett aktenom min POSEIDON II Der ligger en 35 fots båt som svinger frem og tilbake med vind og strøm. Ved enkelte retninger er den til meget stor sjenanse for adkomsten til min kai, men jeg har ennå ikke sett folk ombord og aner ikke hvem som eier den. Trøsten må være at min isbryter også fungerer prima som glassfiberbryter Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 For å sitere fra et brev fra en sørlandskommune jeg har i hånden; Moringer og bøyer er ikke søknadspliktige etter havne- og farvannsloven dersom havnedistriktet ikke har eget havnereglement. Bøyer og moringer skal ikke være til hinder for sjøverts ferdsel eller i konflikt med kommunens øvrige planer eller retningslinjer. Forholdet til grunneier/e er kommunen uvedkommende da dette er et privatrettslig anliggende! Dog kan det jo tenkes at kommunene nettop er grunneier/en? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Jeg har lagt ut noen bøyer tidligere. Ett godt råd er ofte å høre med de nærmeste "strand naboene" ofte grunneiere først, selv om bøya kommer til å ligge utenfor grunneiers råderett. Da slipper en gjerne at noen tipser kommunen. I det fleste tilfeller har ikke kommunen tid til å kontrollere dette så bøya får ofte ligge i fred. Spør en kommunen får en ofte nei, spesielt i de rød/grønne kommunene. Min erfaring. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Salt Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 For å sitere fra et brev fra en sørlandskommune jeg har i hånden;Moringer og bøyer er ikke søknadspliktige etter havne- og farvannsloven dersom havnedistriktet ikke har eget havnereglement. ... Og om kommunen har eget havnereglement får man rede på ved å ta kontakt med kommunen. Og så kan det uansett havnereglement hende at disse greiene er avhengig av melding eller tillatelse etter plan- og bygningsloven, f eks fordi kommunen har kommuneplan eller reguleringsplan som har bestemmelser om akkurat det aktuelle sjøområdet. Forholdet til grunneier/e er kommunen uvedkommende da dette er et privatrettslig anliggende! Dog kan det jo tenkes at kommunene nettop er grunneier/en? Ja. Og nei. En tillatelse etter havne- og farvannsloven eller plan- og bygningsloven binder ikke grunneieren, dersom det finnes noen, til å tillate bøya eller moringen. Og er det kjent at en grunneier klart har frabedt seg slike innretningen, kan iallfall bygningsmyndighetene avvise behandling, fordi det vil være et tiltak som ikke har mulighet til å bli gjennomført. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Ja. Og nei.En tillatelse etter havne- og farvannsloven eller plan- og bygningsloven binder ikke grunneieren, dersom det finnes noen, til å tillate bøya eller moringen. Og er det kjent at en grunneier klart har frabedt seg slike innretningen, kan iallfall bygningsmyndighetene avvise behandling, fordi det vil være et tiltak som ikke har mulighet til å bli gjennomført. La meg for ordens skyld sitere ordlyden i brevet fra kommunen; Lillesand kommune har ingen merknader til deres ønske om moring og bøyer, men understreker at tillatelse fra eventuelle andre grunneiere er et privatrettslig anliggende. Grunneier; hvordan definerer man grunneier på sjøen/i vannet? Jeg tenker da på et sted hvor et f.eks er 10/15 meter dypt og beliggende si f.eks 50 meter fra land? Dette er ikke en sak jeg "kjører", men fått kopi av for bruk til en, eventuell, egen sak. Siden kommunen holder på med en ny reguleringsplan som innbefatter våre interesser så avventer vi denne behandlingen før vi går videre med vår sak. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
andrehj Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Takk for alle svarene :) Skal sende en søknad til Komunnen nå Sitér dette innlegget Båtlappen <--- :) Link to post
lippert Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Grunneier; hvordan definerer man grunneier på sjøen/i vannet? Jeg tenker da på et sted hvor et f.eks er 10/15 meter dypt og beliggende si f.eks 50 meter fra land? Dersom det ikke er fiskeriinteresser som fiskeridirektoratet forvalter, eller forsvarsinteresser så er dette i hovedsak grunn som forvaltes av kommunen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.