Jump to content

Politiet solgte stjålne båter i Lillesand

BjornLie

Recommended Posts

Politiet solgte stjålne båter

Udrag fra artikkel i Fedrelandsvennen:

"- Utrolig slett politiarbeid, sier Dag Sverre Hornnes på Fagerholt i Kristiansand. Både han og båteier Egil Johansen på Eid i Søgne hadde meldt båtene sine stjålet. Til sin store forskrekkelse kunne de i tirsdagens Fædrelandsvennen se båtene avbildet og solgt på politiets hittegodsauksjon på Dalane. "

Heia Norge!

:flag::flag::flag:

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Sitat:

"...Gummibåten var verken forsikret eller registrert. Hornnes mener det er svært uvanlig å registrere så små båter..."

Gummibåten og påhengeren min er forsikret, jeg trodde det var vanlig. Ble faktisk spurt spesifikt om det da jeg byttet selskap i og med at båtforsikringen min ikke dekket gummibåt på hekken.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Heia Norge!

:flag::flag::flag:

Så ja, Heia Norge og nordmenn som fremdeles er så dumme... hadde han registrert gummibåten og motoren så hadde dette løst seg enkelt og greit, og eieren hadde sluppet å dummet seg slik ut i avisen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

saksa dette her

Utlevering av opplysninger

Offentlige etater som politi og lensmannskontorer, Tollvesenet, Hovedredningssentralen Nord og Sør, sjøfarts- og havnemyndigheter har tilgang til registeret døgnet rundt. Også forsikringsselskaper og redningsskøytene har døgnkontinuerlig tilgang.

så en registrering hadde ikke vært dumt, uten dette ser det ut at dette ble hittegods

Uansett om båten er registrert eller ikke, er dette slett Politiarbeid.

Sånt går faktisk ikke an.

Men så lenge vi har en justisminister som har som sin hovedoppgave å få rettet opp i det han ikke klarte som forsvarsadvokat nemlig å gjøre Norge til kjeltringenes paradis så.... Vi kan vel ikke vente oss noe mer.

Nope, jeg klarer ikke å klandre ham for dette direkte, men det han har ansvar for er å ikke sørge for at Politiet har de verktøy de trenger for å på en best mulig måte også yte service til rikets innbyggere.

Nå er jeg OT, men det får bare være...Men på den andre siden benytter jeg enhver anledning til å disse justisministeren fordi jeg synes han gjør en utrolig dårlig jobb! Han har det i kjeften, men det han har fått utrettet er lite godt.

De to viktigste tingene han har fått til er :

De klientene han ikke fikk fri som forsvarsadvokat ordnet han det greit for når han ble Justisminister: Han fjernet sonongskøen, gjen nom å gi alle innsatte nedsatt straff....

Dessuten har han øket salæret til alle sine gamle kollegaer flere ganger....

Lover heretter at jeg skal holde meg til topic, måtte bare få det ut.

men det han har ansvar for er å ikke sørge for at Politiet har de verktøy de trenger for å på en best mulig måte også yte service til rikets innbyggere.

Verktøy? De trenger vel bare å ta en telefon, og telefoner har de vel i Politiet??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Når man melder noe stjålet oppgir man serienummeret, når politiet finner noe sjekker de serienummeret. Det skulle ikke vere så vanskelig å ha ett register med savnede båter, jeg vil tro de har det også...

Båt og motor var ikke registrert og eier oppga åpenbart ikke noe serienummer på båt eller motor da han meldte denne stjålet siden han opplyser at det gjore han i sitt andre brev og det først etter at han ser båten solgt.

Ja, ja, det er vel samfunnet som skal ha ansvaret for sånt også, ikke eieren? :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, ja, det er vel samfunnet som skal ha ansvaret for sånt også, ikke eieren? :lipseal:

Man skal være spesielt aktsom om man selger noe man selv ikke eier og det kan være grunn til å tro at det kan være tyvgods. Kjøper har også et stort ansvar.

Jeg mener at eier kan gjøre krav på jolla og at salget må anniulleres. Den som kjøper tyvgods må bære tapet. Den som selger skal straffes med bøter eller fengsel ?

Loven er ubønnhørlig

Loven er ubønnhørlig

Det stemmer det..... Men er ikke enig i konklusjonen din vedrørende salget..

§ 7.

Vert ikkje hittegodset gjeve attende til eigaren innan 3 månader etter at politiet tok vare på det eller samtykte i at finnaren tok vare på det, skal det seljast gjennom namsmyndigheitene etter reglane om tvangssal så langt dei høver.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Klarer du virkelig å personlig klandre justisministeren for dette så tror jeg du har misforstått hans arbeids-og ansvarsområde, etter mitt syn!

Kanskje jeg har missforstått, men jeg trodde justisministeren var politiets øverste leder, og da er det vel alt politirelatert til syvende og sist "hans" ansvar ?

(Mulig han nå bare tar seg av grov vinningskriminalitet, terror og hvitsnippforbrytere, hverdagskriminalitet og resurssyring er det Killengren som tar seg av?)

Redigert av BjA (see edit history)

De gangene jeg stjeler gummijoller og har det litt gøy med å rase rundt, river jeg bare av plastbiten som kalles registreringsnummer. Da kan jeg rase rundt i fred til jeg blir lei og slenger fra meg jolla.

Det fine med dette er at når jolla havner hos politiet, aner de ikke hvem som eier den, om den er mistet eller stjålet og hvor lenge den har vært savnet. Det gjør at sjansene for å bli tatt er mikroskopiske, noe jeg som tyv selvsagt er meget glad for.

Så kan det jo tenkes at de mest ivrige tjenestemenn faktisk leser av motornummer eller HIN-nummer og kontakter leverandøren, men det er vel like tvilsomt som om de skulle kontakte Småbåtregisteret med forespørsel på det samme motornummeret.

Sannheten er jo at de ikke gidder å ringe hverken til den ene eller den andre. Man kan jo ikke bruke tid på bagateller må vite. Småkriminaliteten viker alltid mot både tyngre saker, kaffepause, giddaløshet, jobbmoral og tidsmangel. Deprimerende er det jo også når oppklarinsprosenten er på et historisk lavmål. Aldri før noensinne har vi i norsk politi hatt lavere oppklaringsprosent og siden 2005 og frem til nå har den sunket ekstremt raskt.

Vi vet at det er slik det er, men ingen spør hvorfor det er sånn og hva vi kan gjøre for å få det litt bedre. Politietaten er under avvikling og det har den vært lenge. Akkurat som forsvaret som nå er tilnærmet ikke eksisterende. Snart lider politiet samme skjebne.

Sydvestens kategoriske svar om at man bare kan ha det så godt om man ikke registrerer båten og at man bare fremstår som

dum når man klager sin nød, ja det er å starte i helt feil ende. Det løser ikke politikernes motvilje mot å satse på aktivt politiarbeide. Om man har et registreringsplastbit på båten eller ikke har intet med om den blir stjålet og skulle tyven fjerne dette registreringsnummret virker det fortsatt tilfeldig om man kan spore opp eieren.

Det er faktisk så enkelt som å ringe til produsenten og spørre hvem som har kjøpt båt eller motor med serienummer slik og slik. Så er det bare å nøste hvis eier har solgt greiene videre.

Dette er usannsynlig slett politiarbeide. Spørsmålet er: Hvordan kan det bli så sinnsykt dårlig? Ja det kan vi jo fintenke litt på....

Så kan det jo tenkes at de mest ivrige tjenestemenn faktisk leser av motornummer eller HIN-nummer og kontakter leverandøren, men det er vel like tvilsomt som om de skulle kontakte Småbåtregisteret med forespørsel på det samme motornummeret.

Sydvestens kategoriske svar om at man bare kan ha det så godt om man ikke registrerer båten og at man bare fremstår som

dum når man klager sin nød, ja det er å starte i helt feil ende.

Dette er usannsynlig slett politiarbeide. Spørsmålet er: Hvordan kan det bli så sinnsykt dårlig? Ja det kan vi jo fintenke litt på....

Nå kjøpte jeg min jolle og motor som begge var levert av Erling Sande, motornummer og HIN ble registret av min lokale pusher i Sande i Vestfold men ikke hos Erling Sande som er importør siden det ikke er noe felles register... gummibåten med motornummer er registret i småbåtregistret.. Så vidt jeg kjenner til så sjekker politiet der når de finner noe som kan være stålet eller mistet som naturlig kan høre hjemme i dette registret.. At Lotus sitter på annen informasjon er meget mulig, men jeg tror han ikke....

Jeg fremholder fremdeles at om de nødvendige data hadde vært gitt til politiet ved anmeldelse eller at båten med motor hadde vart i småbåtregistret så hadde saken mest sannsynlig fått en annen løsning en den vi ser nå.

At det er slett politiarbeide vet jeg lite om siden jeg ikke jobber i politiet, men det som er sikkert er at det er slett oppfølging av den kjøpte jollen og ikke oppga de nødvendige data ved melding til politiet første gang... at Lotus mener at eieren har gjort det han skulle i denne saken for at politiet skulle kunne løse saken uten unødvendig bruke av skattebetalernes penger for stå for han egen regning, men jeg er uenig med han der

Jeg mener at det burde være totalt unødvendig for politiet å ringe hver eneste forhandler i Norge og utlandet og sjekke om de har data på denne båten av den årsak at eier av båten har gitt jamt f..n i oppgi dette

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Sydvesten, spør deg selv hvor vanskelig eller enkelt det er å spore opp eieren når man har serienummer på både båt og motor. Det krever et par telefoner, ikke verdens mest krevende etterforkning eller hva? Men selv om det er enkelt å ta et par telefoner, er det selvfølgelig enda enklere å la være.

Produsentene, eventuelt importørene for utenlands produserte ting, har oversikten. Verre er det ikke. Man trenger faktisk ikke å ringe alle forhandlere i kongeriket.

- Erling Sande værsågod.

- Ja hei det er konstabel Bastian. Jeg skulle sporet eieren til motor slik og slik med serinummer 901325890+15.

- Et øyeblikk. Ja denne motoren solgte vi i fjor til Kristiansand Båtsenter.

- Kristiansand Båtsenter værsågod.

- Ja hei. Det er politikonstabel Bastian. Jeg skulle sporet eieren til motor slik og slik med serinummer 901325890+15.

Erling Sande forteller at dere er mottaker av denne motoren.

- Et øyeblikk. Ja denne motoren solgte vi i fjor til pølsemaker Hansen i Fleskeveien. Han har telefon nr ......

Case closed.

Kjære Lotus, eieren av båten oppga jo ikke dette til politiet før etter ar båten var solgt... Et sted går grensen for hva det offentlige skal passe på for den vanlige dødelige.. Skjønner at du ikke er enig med meg, men det kan jeg leve med...

Da jeg så bilde av gummibåten i avisen reagerte jeg spontant. Jeg har skrevet brev til politiet og forlangt den tilbake. Brevet har jeg ikke fått svar på, og etterpå har jeg skrevet enda et brev med kvitteringer og fabrikasjonsnummer som dokumenterer at jeg er den rettmessige eieren.

Men det betinger at det er registret i en database.... som jeg skrev da jeg kjøpte min suzuki og suzumar så hadde ikke erling sande dette... dermed betinger det at politiet må ringe alle forhandlere i Norge og utlandet for å sjekke.. Dette synes jeg er totalt unødvendig.. men vi kan vel slå oss til ro med at vi er uenig.... Det er ikke noe krav om at forhandler registrere dette i Norge..... min pusher gjorde dette for egen del på grunn av garanti, men Erling Sande vet ikke at jeg er eier

Som jeg sa så er det ikke noe krav at forhandlere registrer hvem som kjøper hvilken motor eller båt.... men noen gjør dette av egen interesse som min pusher gjorde i Sande

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...