Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Alle registrerer det. Uten unntak. av egen interesse. De leker ikke butikk når det gjelder hvem som kan reklamere. I tillegg er det krav fra skattemyndighetene om sporbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) Det er fremdeles ikke noe krav med mindre du kan dokumentere dette.... Jeg vet at om en kjøper gummibåt på f.eks Europris så noteres ikke HIN nummeret opp på kjøperen... men du vet sikkert bedre der også formoder jeg.. men jeg tror deg ikke.. Redigert 4.Juni.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
blacki Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 haha.. tydelig at noen trenger å stjele masse motor kraft i denne tråden for å "ro" seg bort.... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Så da er det fritt frem for meg å reklamere på hvilken som helst maken gummibåt hos Europris? Så fremt jeg kan vise en kassalapp for kjøp? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Avlesing av serienummer og 2 telefonsamtaler og denne saken hadde vært oppklart! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Det gjør nok det vennen.... Har selv en Silver Viking på hytta som er kjøpt på Europris på Kvala i Haugesund uten at de har mitt navn... så uten unntak er en blank løgn Lotus Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Kanskje det er unntaket som bekrefter regelen, Sydvesten? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 I denne saken er det et faktum at 2 telefonsamtaler ville sporet opp rettmessig eier. Er det rart at eier er irritert på politiet? Er det ikke litt merkelig at du framstiller eieren som teit ved å stå frem i media å klage? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hadde eier tatt seg bryderiet med å opplyse dette, så hadde det rukket med en telefonsamtale til eier om at båten var funnet... enkelt og greit... Jeg kjenner ikke detaljene like godt som deg her, så jeg kan ikke uttale meg om det finnes et register som har dette registrert dette... Men du kan sikker opplyse om detaljene her... hvilken forhandler solgte denne båten og hvilken dato.. Såpass informasjon bør du sitte med siden du er så påståelig... eller så kan du legge deg flat og innrømme at du tok feil... Du uttaler deg her om dette registreres uten unntak og at det er krav fra myndighetene om at dette registreres... kan du vise til hvor dette er nedfelt? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hadde det rukket med en telefonsamtale? For da legger vel politiet inn alle serienumrre de finner på alt tyvegods eller hittegods inn i et sentralt register, slik at når gjenstanden dukker opp i et annet politidistrikt, så kan man bare gjøre et serienummersøk i den sentrale databasen? Mulig det er sånn, kanskje ikke. Vet du et det er slikt Politiets datatjeneste har lagt det opp? Men en ekstra telefon er vel strengt tatt ikke noe som skal stoppe politiet i å spore opp eieren, er det vel? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Ligningslovens bestemmelser om sporbarhet er et godt sted å begynne, Sydvesten Men det trengs ikke så veldig mye tvang for den enkelte forhandler gjør dette i ren og skjær egeninteresse. Man vil ha oversikt over hviken kunde som har kjøpt hva slik at det slett ikke blir noe tull og krangling i etterkant. Noen er sikkert sløve, slik som kassadamen du på Europris som solgte deg gummibåten din. Så kan man spørre seg om man skal la være å ta disse 2 telefonene fordi det finnes en liten sjanse for at samtalene ikke fører frem. ja for selv om dette med å ringe er lett, er det jo enda letter å gjøre som politiet gjorde i denne saken: INGEN TING ! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) Men hvordan vet du at det er register i akkurat denne saken som dette gjelder.... Jeg tror politiet eller falck har gjort forsøk på å finne eieren... Du påstår hardnakket at dette ikke er tilfelle, dermed har du vel dokumentasjon på dette.... Hvis ikke så opprettholder jeg min påstand om at det du skriver er løgn Redigert 4.Juni.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Politiet har alt for mye å gjøre. Jeg tror at saksbehandlerene i politiet bruker arbeidsbeskrivelser for å trøtte rutine oppgaver som de egentlig ikke har tid til og som har lav pri.. Dersom ikke "Sjekk serienummer hos importør" ikke står i beskrivelsen, skjer det ikke. Dette løses ved en oppdatering av arbeidsbeskrivelsen. Det er ikke dumhet eller latskap hos saksbehandler, men ved å følge arbeidsbeskrivelsen kommer man seg gjennom arbeidsbunken. Slutt å klag på politiet, sørg for at eiendelene er merket og fotografert! Men, ser ikke bort fra at "arbeidsbeskrivelser" ikke finnes. Da bør Tingeling sørge for å lage dem. Det gjorde jeg for mine "underordnede" - etter US-A TM (US Army Technical Manual) mønster. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Du la kanskje merke til at politiet konsekvent nektet å svare på akkurat dette spørsmålet, Sydvesten. Dette fordi de utmerket godt vet at journalisten kan etterprøve dette på de samme 2 telefonsamtalene. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hjelp !!!! Her er det noen som har behov for å kverulere. Sporbarhet finnes hos alle importører/forhandlere. Hvis ikke Europris noterte HIN nummer på gummibåten din på garantilappen som de også bør ha en av så er det rett og slett fordi Europris er den eneste aktøren i markedet som ikke gjør dette. Som en kuriositet kan jeg nevne at vi som importører av lim/fugemasse noterer batch nummeret på hver eneste leveranse til butikk/storkunde slik at vi kan spore den enkelte patronen. Dette benyttes f. eks. hvis noen klager på at de har fått varer som er gammle.....vi leker heller ikke butikk som Lotus er inne på i et av innleggene sine. Sporbarhet brukes til så mangt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Marida Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Politiet hadde vel en henlagt anmeldelse å kryssjekke denne gjenstanden mot, da hadde de ikke trenkt å ringe i hele tatt?? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hjelp !!!! Her er det noen som har behov for å kverulere. Ja, det er enkelte som har et enormt markeringsbehov. Dem om det. Jeg tror også denne saken hadde vært løst med et par telefoner fra politiets side. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hvis ikke Europris noterte HIN nummer på gummibåten din på garantilappen som de også bør ha en av så er det rett og slett fordi Europris er den eneste aktøren i markedet som ikke gjør dette. Kan i allefall bekrefte at Bombard har serienummer skrevet ut på Garantikortet. Fikk dette med fra forhandler, men hverken forhandler eller kundens navn er notert på garantikortet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SRA Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 men hva hvis båt og motor har skiftet eier, og kansje da uavhengig av hverandre via finn.no er tanken med å registrere fremdeles like dum og ønsker vi at politiet skal etterforske slike saker pga eier ikke opplyser om serienummer og har valgt å spare noen kroner i registrering? Historikken til en 10 år gammel motor?? har importøren den? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Har du mistet noe er det vel ganske vanlig å sjekke på hittegodskontoret? Har du med deg en lapp med serienummer el.lign. dit og finner båten din kan ta den med deg (kanskje det kreves finnerlønn). Men er kanskje viktigere finne bevis på hvor onde og udugelige politet er, så man kan rettferdiggjøre egne ulovligheter... (måkeskyting, smugling, importjuks, fyllekjøring, råkjøring etc som tydelighvis er ganske populært her på BP) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Når ting blir eldre, er det selvsagt vanskeligere å spore, så registrering er jo fornuftig, men må ikke nødvendigvis være i fritidsbåtregisteret. I dette tilfellet var båt og motor bare et år og et par telefoner ville antagelig ha løst saken. I tillegg er det slik at når politiet får inn tyvegods, har de jo normalt en anmeldelse å sjekke dette mot. Det var tilfelle også denne gangen. Når de får inn tyvegodset, kan det jo ikke være veldig mange anmeldelser de har liggende med akkurat den båten med det fabrikatet og størrelse samt motor av merke så og så og med dertil antall hk. Det skal mye til om man har 2 identiske gummibåter med identisk motor og har man det, får man ta 2 telefoner i stedet for 1. Og den grønne båten var det jo for øvrig bare 2 av i landet. Hvis politiet får inn en moped uten skilt og med bortfilt rammenummer, har man da ingen som helst mulighet til å finne eieren? Jo selvfølgelig. De sjekker opp mot anmeldelser av stjålne mopeder av samme type og farge. Hvorfor skulle ikke dette gjelde for en båt? Dette er og blir elendig politiarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) På hittegodsavdelingen til politiet sjekker man sikker ivrig og jevnlig de første ukene og månedene. Men når ikke båten dukker opp eller dukker opp på et annet politikontor, ja hva da? man må kunne forvente at politiet gidder å spore opp eiere av ting hvis det kan gjøres på en enkel måte? Selv om det ikke står Securemarkmerker over hele båten? Selv om den ikke er registrert et annet sted? Det finnes ca 820.000 fritidsbåter i Norge pr. 2006 i følge departementets anslag. Fritidsbåtregisteret har vel ca 200.000 registreringer. Tydeligvis mange joller og større båter som ikke er registrert. Det er ikke veldig vanlig å registrere ei lita jolle, virker det som. Redigert 5.Juni.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Mange morsomme innlegg her.... alltid mange som har meninger om politiet uten at det virker som de helt vet hva de snakker om. Hos oss har ikke "politiet" så mye med hittegods å gjøre, så det sitter ikke etterforskere for å finne ut hvem som eier hva. Dette er ofte en sivil avdeling med sivilt ansatte. Kommer det imidlertid inn gods som man tror er stjålet eller som man av en eller annen grunn ønsker å spore, så bruker man de mulighetene man har. Da opprettes det ofte sak og det skrives beslagsrapport. Da går saken eventuelt videre til en etterforsker alt etter prioriteringene fra overordnet ledelse. I de siste beslagene jeg satt med så måtte vi til Tyskland for å finne eiere da de lokale importørene ikke registrerte serienr, kun delenr. Tyskerne registrerte full pakke. Ellers kan det som i de fleste yrker skje menneskelig svikt av forskjellige årsaker, uten at jeg gidder å kommentere utsagn som at politiet bare er opptatt av kaffepauser, sitte i veikanten og skrive forelegg osv. Hva de gjør på hittegodskontorene vet jeg ikke. På lensmannskontoret hvor jeg jobber så har vi pr. idag ca 80 saker fordelt på 1,5 mann. Et tosifret antall er såkalte prioriterte med vold, sedelighet osv. Jeg blir faktisk pålagt å legge til side saker som ved enkle grep kunne vært oppklart. Mine kaffepauser brukes likevel ofte til slike enkle etterforskningsskritt for å yte litt ekstra service. (jeg leste et innlegg her om dagen på dette forumet som gjaldt tyveri fra en båthavn og hadde opplysninger som kunne passe. Jeg brukte en kaffepause og har godt håp om å spore noen bensintanker til dette. Hvor mange merker bensintankene sine?) Men for all del, jeg regner med jeg hadde fått like mye kjeft i disse fora dersom jeg hadde lagt vekk de andre sakene for å springe inn på hittegodskontoret for å spore mobiltelefoner og gummibåter. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Det var vel denne uttalelsen i innlegg nr. 18 du reagerte på? Sannheten er jo at de ikke gidder å ringe hverken til den ene eller den andre. Man kan jo ikke bruke tid på bagateller må vite. Småkriminaliteten viker alltid mot både tyngre saker, kaffepause, giddaløshet, jobbmoral og tidsmangel. Deprimerende er det jo også når oppklarinsprosenten er på et historisk lavmål. Aldri før noensinne har vi i norsk politi hatt lavere oppklaringsprosent og siden 2005 og frem til nå har den sunket ekstremt raskt. Men vet du hva? Det er jo faktisk helt sant. Småkriminalitet blir så og si uten unntak henlagt. Det er et faktum. Det er videre et faktum at oppklaringsprosenten er lav og har vært i fritt fall siden 2005. Du leser vel statistikken og politiets fellesforbund er første mann ut for å påpeke dette faktum. Småkriminaliteten må faktisk vike mot tyngre saker, kaffepause, giddaløshet, jobbmoral og tidsmangel. Det er et faktum. har man ikke tid, så har man ikke tid og man må prioritere. Du vet akkurat det det bedre enn de fleste. Du sier selv at dere på lensmannskontoret har 80 saker fordelt på 1,5 stillinger, så du dokumenterer jo akkurat mitt poeng. I denne saken virker det imidlertid som om årsaken til blemma er et par telefoner som aldri ble tatt og du bemerker jo selv at det kan skje menneskelig svikt. Spør deg selv hvilken oppklaringsprosent du regner med å få på lensmannskontoret med dine 1,5 stillinger og 80 saker å etterforske til enhver tid. Etter politireformen her det aldri vært verre. Statistikken taler sitt meget tydelige språk. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 De fleste av oss har vel en sjef å forholde seg til, og mottar instrukser om prioriteringer. At man her skyter mot tjenestemenn, oppfatter jeg som en visualisering. (Det samme skjer med all 1. linje support, skjelden deres feil men likevel alltid de som får skyllebøttene.) Jeg antar at de, som normenn flest, egenhendig har valgt en jobb, trives med den, og gjør det beste ut av arbeidsdagen med de resurser de har å forvalte. En mer effektiv metode hadde kanskje vært at 10.000 av oss hver dag sendte et rekomandert brev, adressert til Justisministeren privat, med spørsmål om hvorfor akkurat min sak er henlagt, ikke repondert på ++. Dette kunne så blitt fulgt opp av et revolverinterjuv på NRK-Brennpunkt "Politietaten i kollaps ?". (Det er sikkert ikke vanskelig å finne avgåtte polimestre som kan være kritiske til selvopplevde øyveblikk) Det hele avsluttes med Fakta på Lørdag, "Hva har skjedd med Politiet etter Brennpunkt". (Siv og Jens i heftig meningsutveksling om når det gikk galt, og hvorfor alt er i skjønneste orden)) Kansje da Justisministeren sin sjef hadde tatt saken? (og hva jeg tror svaret på det er, er vel allerede indikert, og ringen er sluttet nok en gang) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.