Jump to content

Politiet solgte stjålne båter i Lillesand

BjornLie

Recommended Posts

Mange morsomme innlegg her.... alltid mange som har meninger om politiet uten at det virker som de helt vet hva de snakker om.

Hos oss har ikke "politiet" så mye med hittegods å gjøre, så det sitter ikke etterforskere for å finne ut hvem som eier hva. Dette er ofte en sivil avdeling med sivilt ansatte.

Det er viktig at politiet stiller de samme kravene til seg selv som til vanlige folk på gata. Jeg forstår at hittegods er saker sivilt ansatte tar seg av. Hvis man finner en båt eller en bil med ukjent eier, bør man stille noen flere spørmål enn om man finner en paraply eller mobiltelefon.

( jeg forstår forøvrig ikke at en utdannet politi ved politihøgskolen skal kontrollere om folk bruker sikkerhetsbelte)

Politiet burde vært sett mer i kortene hva de driver med, for etaten har nok ikke fulgt utviklingen til krav om effektivitet og kundebehandling. Jeg tror det sitter mange småkonger rundt i systemet som er bremseklosser for effektivitet.

I min jobb bruker vi sjeldnere politiet ved akutt behov. Når man ringer kriminalvakta i politiet får man noen ganger dårlig servise og man føler seg nesten anklagd etter at samtalen er over, spesielt hvis man har stilt noen kritiske spørsmål. For meg virker det som at det er viktig for politiet å fortelle alle at politiet har lite ressurser og kommer når de kommer. I mindre viktige saker tar det laaang tid før politiet dukker opp og de er ofte de siste . Vi bruker ofte vektertjenesten som er effektiv og god. Ved anmodning om bistand er det alltid en god tone og villighet til å hjelpe. Her har politiet noe å lære.

Politiet burde vært sett mer i kortene hva de driver med, for etaten har nok ikke fulgt utviklingen til krav om effektivitet og kundebehandling. Jeg tror det sitter mange småkonger rundt i systemet som er bremseklosser for effektivitet.

Er det NSB du jobber i og din erfaring derfra du deler med oss? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vel, hvor skal man begynne......

Jeg sitter et stykke ned i systemet og har derfor ingen innflytelse på hverken overordnede prioriteringer eller ressurstildelinger. Jeg opplever imidlertid at vi mer en nok har fulgt kravet til effektivitet. Siden 2001 har politiet jevnt og trutt nedbemannet, men med økende krav til effektivitet og saksbehandling, i tillegg til alle nyvinninger (som feks å springe etter horekunder). Vi har altså blitt færre som skal gjøre stadig mer.

Jeg har jobbet nå ca 10 år og min hverdag er slik at der vi før møtte 15-20 på vakta er vi nå 4. På lensmannskontoret var det før 8 tjenestemenn, i dag er vi 2. I tillegg til min tjeneste på lensmannskontoret er jeg (beordret) på vakta i nærmeste by for å styrke helgebemanningen.

Vi har til nå ikke funnet tid til hverken trafikkontroller eller forebyggende patruljevirksomhet i distriktet. Måltallene er ditto. Nå rasler justis og PM med sablene, trafikksikkerhetsarbeid er jo også et område med topp prioritet må vite.

I forrige "regnskapsperiode" oppklarte vi annenhver forbytelse, da kunne vi være opptil 4 mann på jobb, i perioder også med studenter. I denne perioden er vi ytterligere nedbemannet, så hvem vet. Dersom man hadde tatt bort 50% av arbeidsstokken på din avdeling, hvilke konsekvenser hadde det fått for dere?

Jeg brukte tidligere også mesteparten av fridagene mine til å jobbe. Vi hadde i perioder flere tunge saker som involverte overgrep mot barn og av hensyn til de involverte så jobbet man ekstra. For de som har fulgt med i konflikten som er, så legger justis og politilederne skylden for manglende resultater på tjenestemennene som ikke ønsker å jobbe overtid lengre. Men hvem sitt ansvar er dette?

Slik jeg tolker enkelte så er vel snarere problemet vårt at vi har for mye kaffepauser, er late og driver beltekontroll.

Og som en kommentar til hovedsaken her: ca 99% av alle anmeldelsene på vinning inneholder gods uten mer beskrivelse enn feks 1 stk båt stjålet. Siden denne informasjonen var så lett tilgjengelig, hvorfor sørget han ikke for at dette fulgte anmeldelsen? jeg har jobbet på vinningsavsnitt i mange år og et av hovedproblemene med å spore gods var mangelen på informasjon. Ofte måtte man ringe rundt til flere fornærmede for å spørre om en beskrivelse på en gjenstand eller om de hadde feks serienr. Dette tar også tid, som burde være unødvendig. I tillegg har jeg sporet mye gods via forhandlere, hvor fornærmede ikke hadde "giddet" å anmelde og godset derfor ikke lå i systemet.

Vi har til nå ikke funnet tid til hverken trafikkontroller eller forebyggende patruljevirksomhet i distriktet. Måltallene er ditto. Nå rasler justis og PM med sablene, trafikksikkerhetsarbeid er jo også et område med topp prioritet må vite.

.

Statens Vegvesen kunne med fordel tatt over alle disse trafikkontrollene som krever store ressurser. Har selv vært i 4 beltekontroller på under 2 måneder. Det er satt ut posteringer og man møter 5-6 politi og 2-3 tjenestebiler ved stoppkontrollen og målet er å sjekke om remma er trukket over skuldra . Klart vanlig mann i gata begynner å lure på hva som skjer.

Jeg har en kamerat i politiet som forteller litt internt og ledelsen får stadig benevelsen tåkeheimen. Jeg tror politiet sliter litt med dårlige holdninger og en gammelmodig kultur som er svært vanskelig å reversere. Husk at lederen var kollegaen igår og da er det ikke lett å ta upopulære valg.

Jeg kan forsåvidt tiltre den benevnelsen, Havgapet, og er også enig i at det til tider kan være frustrerende med inkompetente sjefer og demotiverte kolleger. Som alle andre yrker.

Trafikk er likevel en meget liten del av virksomheten vi driver, men tilsynelatende det som utløser mest raseri og utsagn av typen "hvordan kan vi klage på ressurser når vi står ti mann og skriver bot til han stakkaren som aldri har gjort noe galt men kjørte uten belte for første gang i sitt liv osv..."

Uansett er det en avsporing. Det er politisk bestemt og trafikk er en del av oppgavene vi er tildelt. Og som faktisk skal være høyt prioritert. Det vi sliter med er å fordele ressursene på alle oppgavene som i følge politikerne har eller skal gis "høyeste prioritet". Dette må jo være Storbergets favorittutsagn.

Jeg er heller ikke så optimistisk med tanke på å flytte oppgaver til andre. En ting er det polititaktiske en mister, feks å fange annen type kriminaltitet ved trafikkontroll, men slik vi har opplevd det til nå, så flyttes også ressursene med oppgavene og da er vi like langt.

Jeg husker ikke hvem som sa det, men situasjonen i dag er at det gjennom flere år har vært en gradvis nedbygging av etaten, og det har oppstått et misforhold mellom ressursene og det folk har av forventninger til politiet.

Det kan være et typisk problem at politiet bare er synlig ved trafikkontroller ?

At kriminelle kan bli påtruffet i trafikkontroller er et ganske vanlig argument for å beholde de mest attraktive arbeidsoppgavene.

Mulig man kan se på vaktlistene og bruke ressursene på tider og dager hvor behovet er størst. Man ved at innbruddene skjer i stor grad på tirsdag-torsdag mellom kl 0130 og kl 0400 . Man vet at volden skjer oftere på fredag og lørdags kveld og natt. Da ligger store deler av politikorpset og sover eller er ute med båten.

Jeg husker ikke hvem som sa det, men situasjonen i dag er at det gjennom flere år har vært en gradvis nedbygging av etaten, og det har oppstått et misforhold mellom ressursene og det folk har av forventninger til politiet.

Politiet har en gullkantet pensjonsordning. Er man i aktiv tjeneste kan man pensjonere seg allerede ved 57 år. Det viser seg at de aller fleste som har kontorfunsjoner søker seg ut i tjeneste det siste året før fylte 57 og går av med pensjon. Det er kanskje ikke så rart at det er mangel på personell ?

Dette kan de ansartte ta initiativ til å få ryddet opp i .

Men dette var litt utenfor tema

Politiet er jo trenet i å etterforske saker og kjenner alle kanalene man kan bruke . Når det har vært beltekontroll går politiet straks ut i pressen og bekjentgjør resultatet og etterpå er de oppriktig bedrøvet over folks adferd i trafikken. De bruker pressen aktivt for å få god PR for sine kontroller som kan gi økte budsjetter for mer kontroll .

Når de finner en jolle kan de jo bruke samme fremgangsmåte og etterlyde eieren i avisa, for det mener jeg vi ser relativt sjelden ?

Tok en prat med min gamle morfar i går, han er tidligere kriminalpolitisjef i Drammen. I denne saken var han ikke i tvil:

Kjøpere av de stjålne båtene beholder båtene da de kjøpte dem "i god tro" og politiet blir erstatningspliktige ovenfor tidligere eiere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...