Jump to content

Ingen lading på Yanmar 35Hk. Hvordan er Yanmar-dynamoen innvendig?


Steinar Moen

Recommended Posts

Hei! Har nylig kjøpt en Sollux med Yanmar 35Hk som har relativt ny original dynamo. :smiley:

 

Den lader ikke. :headbang:

 

Ladelampa lyser, og spenningen forblir på ca 12V også på høyere turtall. Jeg har erfaring med enklere dynamoer, der ankeret initielt får spenning gjennom ladelampa, for så å sette i gang ladingen. Det er tydligvis ikke tilfelle på denne dynamoen. :nonod:

Den har fire tilkoblinger:

1. B+ (tykk ledning)

2. B- (tykk ledning, også denne er isolert fra chassis på dynamoen. Antar dette er for tilfeller med + som jording)

3. Liten rød/svart ledning som kommer fra + på nøkkelen. Denne er også koblet til + på ladelampa.

4. Liten blå/svart ledning som går til minus på ladelampa.

:crazy:

 

Er det noen som har skjema for hvordan dette er koblet innvendig? :confused:

Hva kan jeg sjekke for å finne ut hva som er galt?

 

På andre dynamoer er børstene Ok hvis ladelampa lyser. Det er sannsynligvis ikke tilfelle her. Den blå ledningen til minus på ladelampa hadde et brudd som jeg nå har fikset. Forrige eier sa at også uten ladelampe fikk han ladespenning på nesten 14V. Det virker ikke lenger.

 

Er det noen som har erfaring med dette?

Kan det være børstene? Er det i så fall mulig å få dem ut uten å måtte demontere dynamoen? Det er veldig trangt i motorrommet, noe som gjør at jeg vegrer meg for å ta den ut. :blush:

 

Takk for mange gode innlegg om dynamoer! Jeg fant forøvrig ingen som passet til dette problemet.

 

Vennlig hilsen Steinar Moen

Link to post

Utrolig raskt svar... :saint:

 

Ja, beklager mangelfull informasjon.

Bilde kommer i løpet av morgendagen...

Forrige eier sa at det var en dynamo tilsvarende den som leveres originalt med Yanmar-motoren.

Du spør om vendebrytere eller skilledioder. Hvis jeg forstår deg riktig, så er svaret nei. Det er kun ett batteri tilkoblet, og det er kun én dynamo. Antar vendebryter benyttes for å velge batteri, og skillediodene eventuelt sørger for at det ene batteriet kun lades og ikke brukes.

 

Tusen takk så langt!

 

Vennlig hilsen Steinar Moen :smiley:

Link to post
Utrolig raskt svar... :saint:

Ikke noe særlig, vi bor jo nesten "her". :smiley:

 

Hvis jeg forstår deg riktig, så er svaret nei.

Du har forstått riktig.

Bakgrunn er at noen Hitachi, som antakeligvis er også montert på Yanmaren din, trenger spenning i fra batteri rett på B+.

Men finnes det ikke noe mellom batteri og dynamo da kan dette utelokkes uansett.

 

Tja, da må vi vente for informasjon om type dynamoet.

 

Ellers finnes det allerede en sake du kan sjekke.

Jeg har dessverre ikke noe koblingsskjema nå men at blå/svart går til minus av ladelampen, det våger jeg -forsiktig- å tvile på.

Jeg tror, helt kirkemessig, at det er "L" og "IG/R" isteden.

 

Er det Hitachi da finner du en liten klistremerke, som er overlakkert, et stedt på dynamoet.

På den finner du alle tilkoblinger/betegnelser.

Vær meget obs mens du skraper ned fargen: Skraper man allerede litt for kraftig da skraper man ikke bare fargen men også skriften fra skiltet.

 

Lykke til mens letingen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takk igjen! :smiley:

Du har rett, dynamoen er en Hitachi, og den ligner veldig på den du har beskrevet på andre emner.

Bakgrunn er at noen Hitachi, som antakeligvis er også montert på Yanmaren din, trenger spenning i fra batteri rett på B+.

Men finnes det ikke noe mellom batteri og dynamo da kan dette utelokkes uansett.

Jeg har målt spenning på BAT i forhold til den svarte tykke ledningen. Der er det 12V, noe som tyder på at de er koblet parallelt med batteriet. Har ikke fulgt ledningene for å sjekke dette.

Her er et bilde:

dsc00875.jpg

 

...men at blå/svart går til minus av ladelampen, det våger jeg -forsiktig- å tvile på.

Jeg tror, helt kirkemessig, at det er "L" og "IG/R" isteden.

Det er interessant. :eek: Kan det være feilkoblet? Det ser ut som det er gjort slik originalt fra Yanmar.

Plussledningen til ladelampa går direkte på tenningslåsen, og videre til rød/svart på dynamoen. Minusledningen går kun mellom ladelampa og dynamoen. Den er ikke koblet noen andre steder. Ladelampa lyser mao når dynamoen gir minus på den blå/svarte ledningen. Jeg hadde en hypotese om at denne blå/svarte gikk videre inn i serie på børste, anker, børste og laderegulator, og at jeg dermed kunne anta at børstene ikke var problemet, men forrige eier sa at båten har ladet (ihht voltmeter i dashboard) også uten ladelampe. Den blå/svarte var gnisset av mot en skarp kant. Derfor var jeg meget optimistisk da jeg fikk kontakt igjen på den blå/svarte, med tilsvarende skuffelse da jeg prøvde å starte, og så at det fremdeles ikke virket... :headbang:

Det styrker teorien til forrige eier. I så fall må det vel være den rød/svarte som går til børstene osv. Om nå ladelampa skulle stått imellom tenningslåsen og den rød/svarte pluggen, hva skulle den blå/svarte da vært brukt til?

Er L/R-pluggen helt standard? eller er det mulig å få feil i tilkoblingen her, i forbindelse med bytte av dynamo? Hva står L, IG og R for?

 

Jeg vet ikke om jeg fant typen, men det står NBG-0303 på siden av dynamoen.

dsc00877.jpg

 

Gir dette mening?

Jeg føler meg på temmelig dypt vann her... :diving:

 

Ha en god kveld! :sleep:

 

mvh Steinar

Link to post

:confused::confused: Funderer og funderer... :confused::confused:

Hadde det ikke vært for at forrige eier sa at den hadde ladet uten ladelampe, ville jeg tippet at den blå/svarte er "D+". Men hvorfor da få + fra tenningslås inn på rød/svart?

Jeg stoler 100% på forrige eier, men han kan jo ha misforstått...

 

Er dette en smart løsning fra Hitachi for å kunne lade selv om ladelampa er gåen? I så fall rimer det noenlunde, og da er det nok børstene som trenger å smøres eller byttes.

 

Satser på det. :smiley:

 

Jeg vil gi rapport på hvordan det går...

 

Ellers veldig fornøyd med den nye Sollux-en. Hadde tidligere ei gammel tresnekke. Der tok pussing og oljing/lakking litt for mye av tiden. Men ladesystemet var enkelt og greit. :cool: Dessuten kunne børstene enkelt og greit skrues ut sammen med laderegulatoren. Det savner jeg på Hitachi sin dynamo... -Spesielt når den trange løsningen gjør det komplisert å demontere dynamoen. Men det er jo ikke Hitachi sin feil... :smiley:

 

Takk for all hjelp!

 

Hilsen Steinar Moen

Link to post

Morn

Jeg er dessverre litt opptatt akkurat nå, men kjappt:

 

Jeg vet ikke hva NBG-0303 betyr.

Kanskje "Norsk Bytte Generator Type0303", noe egen betegnelse av en firma?

 

Hvis det finnes noe originalt da finnes klistremerken som sagt på siden av dynamoen.

Men da må du vel framontere dynamoet for å dobbeltsjekke, helst før du gjetter noe galt.

... på samme tiden får man nemlig framontert, destruert, reparert og remontert hele dynamoen også. :smiley:

 

Til spørsmålene:

Ja, IG/R, L, 61, DF, IND, Trio, M, S, 2, FR, EXC, m.m. er standardbetegnelser på dynamoer.

 

L står for ladelampe.

IG/R står for ignition, som normalt er tilkoblet tenningen.

Sorte kablen er minus, rødt kablen er pluss.

 

Mer finnes normalt ikke.

Hvis altså allt er koblet etter skjema da må du vel undersøke dynamoen din nærmere.

Og siden du fant tråden om Hitachi allerede finnes det jo ikke noe problem for å kikke inn i dynamoen heller. :smiley:

 

Men du kan også sende meg noe vanlig mail slik at jeg får mailadressen din.

Da kan du få monteringsanvisningen for bruk med PDAR, og unngå å måtte lese 500 sider på nett.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Svart (redigert)

Tusen takk, Jørg!

Det betyr at forrige eier må ha tatt feil angående ladelampa som han mente han ikke hadde sett. Det er mulig han ikke har sett den, men da har ikke dynamoen ladet heller... :smiley:

Har nå demontert dynamoen (godt forslag), og kløvet den. Børstene er Ok (styrker L-teorien, ladelampeteorien), men det ser ut til at to av diodene er defekt. :cryin:

Må komme meg til en forhandler... De har vel neppe slikt på lager.

 

Vennlig hilsen Steinar Moen

Redigert av stemoe (see edit history)
Link to post

Må og må, husk at det er teori.

Men siden du har den i deler kan jo du kanskje se om du finner numrer nå.

F.eks. på diodebruen?

 

Og hva mener du med to av diodene, har du tatt brodelene fra hverandre?

Hvis du er i Bergen eller området skulle du få tak i delene ganske kjappt.

Uoriginale deler finnes f.eks. fra HC-parts, men du trenger numrer for det uansett.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei!!!

 

Tror du kan undersøke pris på event Byttedynamo.

Kan bli dyrt med en overhaling også.

Tror du må skifte hele diodebruen.

Mye mulig at regulatoren også er gåen, hva med lagrene?? ulyd?

Bør kanskje kjøres i prøvebenk etterpå for og være sikker at den er ok.

Dette koster også penger.

 

Steinar

Link to post

Na ja, det kan man se så eller så.

Hitachi er ganske bra kvalitet og ha veldig gode ladeegenskaper.

Så lenge det bare er en diodebo (mellom ca. kr. 350,- og 750,-) lønner det seg alltid.

 

Men som du sa, man må selvfølgelig undersøke først.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Her er koblingsskjemaet for Hitachi dynamoer. Håper det kan være til hjelp.

 

Det er kun 4 tilkoblinger:

BAT (dvs pluss på dynamo), L=Lamp (dvs dynamosiden av ladelampa), R=Regulator (dvs pluss inn fra batteri til regulator) og Earth (dvs batteriminus/jord)

 

regulator7.gif

lr180_0005.jpg

 

Som du ser av bildet er blå/sort den som går til minussiden av ladelampa mens rød/sort er den som skal til plussiden av ladelampa. Og siden ladelampa di lyser når du slår på tenningen er dette rett koblet. Feilen din ligger et annet sted. Den består i at det ikke dannes strøm i statorviklingene som får ladelampa til å slukke. Da blir det store spørsmålet: Hvorfor blir det ikke strøm når dynamoen er rett koblet og motoren går?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Fint, Lotus.

 

Da fikk vi også forklaringen til L og R på den.

R er koblet mellom ladelampe og tenningslås.

 

Altså, Stemoe.

Enten har dere sett feil, eller R-kablen må settes på positiv inngang av ladelampen (altså kablen som kommer i fra tenningslås).

 

Men dette forklarer ikke noe knekkt diode....hvis så. (?)

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Tusen, Tusen takk, alle sammen!!!

Dette var veldig kjekt! Jeg kjøpte ny diodebro. Den kostet meg 540 kroner. På Åsane Start og Dynamo kunne de bekrefte at diodene var gåene, og de hadde én diodebro på lager. :smiley:

Nå virker dynamoen helt fint. Som tidligere nevnt var det et brudd på kabelen som går til minus på ladelampa. Dette er uten tvil D+ eller L-koblingen.

Men dette forklarer ikke noe knekkt diode....hvis så. (?)

Hvis denne L-koblingen har kortsluttet har nok det belastet diodene ganske mye. På Åsane Start og Dynamo bekreftet de at dette kunne være årsaken, men sa også at Hitachi-dynamoene kan gå varme hvis batteriet er mye utladet. Han sa at ved mindre enn 10 volt på batteriet burde man være forsiktig med høyt turtall den første tiden etter start av motor, og helst unngå lading med dynamoen. Mulig jeg ikke forklarte bakgrunnen for dette godt nok..

 

Takk for skjema, Lotus!

Det forklarer behovet for den rød/svarte ledningen. Veldig smart å gjøre det slik. Da vil ikke spenningsfall i ladekablene redusere ladestrømmen, slik det gjør når laderegulatoren måler spenningen direkte på ladekabelen. :smiley:

De som solgte meg diodebroen kalte R-koblingen for "Sensor".

 

Tusen takk til Jørg for helt riktig, men samtidig nøktern og uforpliktende informasjon.

Beklager tidvis upresis informasjon, men dette er ikke mitt hovedfelt... :crazy:

Min største forvirring kom fra forrige eier, som sa at han hadde fått lading uten at ladelampa lyste initiellt. Det er sannsynligvis feil. Der jeg kjøpte diodebroa mente de at dynamoen ikke ville ladet hvis ladelampa ikke var tilkoblet.

Det skal jeg teste.

 

Takk også til sjørøver. Du hadde rett i at jeg måtte bytte hele diodebroen. Jeg tok den ikke fra hverandre, men de anbefalte uansett å bytte hele broen. Jeg har den gamle i reserve. :-)

 

Håper dette kan være til hjelp for andre med Yanmar og Hitachi dynamo.

Moralen er: Pass på at ingen kabler gnisser mot skarpe kanter. I mitt tilfelle var det de originale kablene levert fra Yanmar som hadde gnisset mot holderen til girwire-en. Den er skarp. Dette har sannsynligvis kortsluttet den blå/svarte L-ledningen som går mellom L og minus på ladelampa. Ladelampa har ved lading +12V på begge poler. Derfor har dette sannsynligvis ført til en del strøm, som har tatt knekken på noen av diodene mine.

 

Jeg er glad at plassen er godt ytnyttet i Sollux-en, men i tilfeller med dynamobytte hadde det vært kjekt med litt mer oversikt og "armslag". :smiley:

 

Takk til alle sammen!

 

Steinar Moen

Link to post

Hei igjen!

Jeg har testet lading uten ladelampe.

Forrige eier hadde rett. Den lader uten ladelampe. Det tok litt tid før ladingen kom i gang, men ladingen startet. Det vil si at lading har fungert fint med brudd i blå/svart ledning, noe som sannsynligvis har vært der en god stund, da forrige eier aldri kunne huske å ha sett ladelampa lyse (før start av motor). Med et gnissebrudd i en slik kabel har risikoen for kortslutning vært overhengende, og sannsnligvis tatt knekken på diodene. Forrige eier sa at han hadde byttet dynamo for ikke så lenge siden. Sannsynligvis har denne kortslutningen tatt knekken på forrige dynamo også.

Moralen er:

1. Pass på at ingen kabler gnisser mot skarpe kanter.

2. Pass på at ladelampa lyser før du starter din Yanmar. Da vet du at det ikke er brudd på kabelen. En kortslutning kan forøvrig likevel være til stede. I så fall kan ladespenningen stige selv om ladelampa fortsetter å lyse. Da har du valget mellom å stanse motoren, eller sprenge diodene dine. På min båt er det sannsynligvis kortslutningen som har vært medvirkende til å brenne ledningen helt av.

 

Håper dette kan være til hjelp for andre brukere av Yanmar 35.

Og igjen: Takk til alle som har hjulpet meg å finne ut av dette. Jeg må selvfølgelig ta forbehold i tilfelle jeg har misforstått, men nå har alle brikkene falt på plass. Baatplassen er et veldig bra nettsted! :smiley:

 

Ha en god dag!

 

Steinar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...