Jump to content

Vær klar i hodet! - Kampanje for edru båtførere.

Seilaren

Recommended Posts

Jeg legger også REM-normen til grunn for mitt eventuelle pilsdrikkende underveis. Forøvrig mener jeg at de som "har" kampanjen hadde hatt en smule mer troverdighet om de hadde holdt seg fra slikt tull:

"Selv om sjøen er bredere enn veiene, er det langt flere forhold som krever optimal reaksjonsevne og vurderingsevne."

Det stemmer overhodet ikke. F.eks. bruker jeg 2 - 3 timer på en vanlig helgeutfart med båten - kan være Strømstad eller Koster elns.

Og jeg kan på drøssevis av turer snaut huske å ha vært oppe i situasjoner som har krevet optimal reaksjons- og vurderinbgsevne.

Kjører jeg bil i 2 - 3 timer i vanlig trafikk opplever jeg stadig ett flertall slike situasjoner. Fler titalls, om ikke hundretalls.

Så en smule større edruelighet (pun intended) i argumentasjonen hadde tjent den gode saken.

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Selv om sjøen er bredere enn veiene, er det langt flere forhold som krever optimal reaksjonsevne.

Mener at vis man som båtføre har så veldig bruk for reaksjonsevnen på sjøen så burde man kanskje dra litt av på gasen, for og bruke et utrykk fra veien "avpass farten etter forholdene".

Forøvrig "tasser" jeg av gårde i snekkefart og enda mindre når det er behov for det og tar en gjerne en snekkepils under farten og har ennå ikke hatt behov for å hive meg over ror og spaker.

Og kona er enig :smiley:

Ka sku vi gjort uten have , sku vi ha bært båtan.

- nær 3,2 millioner mennesker har lagt merke til sommerens kampanje

Denne kampanjen har gått meg hus forbi i sommer. Først idag - nå - ble jeg oppmerksom på dette.

Hvor mange mennesker er vi i Norge som er over 16 år og ferdes i båt ?

Støtter enhver kampanje som leder til mer oppmerksomhet rundt alkoholen og båt. For alkohol medfører problemer for oss som inntar en edruelig tilstand når vi er i båt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

- nær 3,2 millioner mennesker har lagt merke til sommerens kampanje

Denne kampanjen har gått meg hus forbi i sommer.

Dette var ille, Jawik. Går vi ut fra at barn under 10, eldre over 80, og folk flest fra dalstroka innafor, har gått glipp av dette, må vi være de eneste i målgruppen som ikke har hørt budskapet. :confused:

Veldig fint å få vite at enkelte medlemmer i herværende forum ikke drikker på flyet... Når det gjelder båt, er jo grensen for hva som er lov satt av myndighetene, ogt en pils underveis nyter nå jeg med glede. Tror neppe sikkerheten trues av det. Var imidlertid veldig glad for at jeg var edru i sommer da båten brant mens jeg var i fart, og jeg fikk besøk av politi, redningsselskap og brannvesenet. Viktig å tenke på at man aldri vet når noe skjer. Derfor greit å vente med hovedinntaket til man ligger for anker.

Ellers artig å se at giveavways fra kampanjen å synes bli vektlagt høyere enn selve budskapet.

3,2millioner mennesker har lagt merke til kampanjen , Hmm hvem er det som har stått for denne undersøkelsen ? Jeg har ikke hørt om dette og jeg tror ikke jeg er alene om det og siden jeg er over middels interessert i båt så tror jeg at jeg har større sjanse for å treffe på kampanjen enn mannen i gata

Hva er egentlig problemet med å holde seg "klin" edru mens man forflytter seg fra A til B :confused:

Det er faktisk godt med et glass vin eller en pils når man sitter ute i solen om sommeren , om jeg er underveis i f.eks 6-10timer så driter jeg i å være avholds , kan drikke opptil flere pils men passer selvsagt på å fordele de slik at jeg holder meg godt under grensen. 0,8 er en fin grense og om jeg drikker en boks med øl hver andre time så er jeg å regne som klin edru hele veien.

Evalueringen fra årets kampanje er nå klar.

Vi har i år oppnådd utrolig mye god oppmerksomhet rundt kampanjen.

Et lite uttdrag for rapporten;

Dette blir i mine øyne litt på trynet. Grunnen er at hvis du spør folk følgende spørsmål:

"Har du lagt merke til årets kampanje som bevisstgjør om alkoholpåvirkning og skade ifb med dette?" vil 70% uansett svare JA om de har sett det eller ikke. Mange tør rett og slett ikke å si at dette har de ikke fått med seg, særlig når det er så viktig tema.

Jeg har ikke lagt merke til denne spesiellt i det hele tatt.

Jeg leste litt i de pdf'ene som er på siden og mener forøvrig at organisasjonen bør endre navn til "Så lite som mulig".

Jeg tar REM varianten jeg og. LITT innimellom er nada problem for de aller, aller fleste.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Les mer om kampanjen på Av og Til sine hjemmesider.

Nå har jeg lest det hele og for design får dere 10 av 10. For innhold 1.

Av og til har for mange ansatt og reiser for mye.

Jeg kommer til å skrive til helsedirektoratet og klage. Dette er 10 mill. bortkastede skattepenger.

Siden dere får 1 for innhold, kommer jeg til å foreslå for helsedirektoratet at noen komprimerer innholdet til en A4 side og sender et eksemplar til hver husstand i Norge. Koster vel ca. 1 mill. Da får langt fler det samme budskapet.

Jeg blir forbanna når jeg ser hvordan noen misbruker midlene i statsbudsjettet - i en god hensikts navn..

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Sett av 3,2 mill. mennesker? Det må jo være alle leseføre i Norge det! Denne kampanjen har jeg ikke sett før den dukka opp her på forumet, og jeg er da lesefør. Jeg ser på TV, hører radio, leser flere aviser ukentlig, skanner nyheter på internett jevnlig, holder div. magasiner, og ser alltid gjennom postreklamen. Likevel har den gått hus forbi her!

Da må jeg nok si meg litt enig med 2nd trikker'n. Her var det mye bortkasta energi og penger. Hvor stort er dette problemet egentlig?

Jeg holder meg nøktern under kjøring. Men når nøkkelen er tatt ut av starten om kvelden vil jeg ha meg frabedt noen form for innblanding i hva jeg foretar meg så lenge jeg ikke plager andre. Og det gjør jeg da ikke.

Ikke for det. Budskaper er vel greit nok. Noen ganger passer det ikke med alkohol. Men de som riktig sjeier ut i båt er vel de som gjør det alltid og hele tiden, og tror at en gjestehavn eller uthavn er deres frisone. De kan være plagsomme.

Min påstand er at av 20 båter i havna er det en eller to som gjør for mye ut av seg, og de setter altså standarden for alle andre slik at det må en millionkampanje til?

Er dette virkelig et stort problem i fritidsbåter? Det er ikke min erfaring etter mange år med båt.

Med selvsyn har jeg sett "snekkepilsnytere" knapt være i stand til å kravle seg opp på brygga som de etter mange forsøk klarte å legge inntil. Ja, de var i ei tresnekke, maks 4 knop, men når disse baiassene kommer opp opp på "flyen" som noen kaller det, med flere hundre hk under rompa, da er de farlig både for seg selv om omgivelsen.

Jeg er ingen fanatiker til sjøss, og en må gjerne ta en pils eller tre på en lenger tur, men å føre en båt småpussa har jeg ingen sans for i det hele tatt. Noen gjør faktisk det, og på toppen påberoper de seg en slags tradisjon på det. Da for en kalle det ved sitt rette navn; tullball og dårlig sjømannskap.

Jeg er ingen fanatiker til sjøss, og en må gjerne ta en pils eller tre på en lenger tur, men å føre en båt småpussa har jeg ingen sans for i det hele tatt. Noen gjør faktisk det, og på toppen påberoper de seg en slags tradisjon på det. Da for en kalle det ved sitt rette navn; tullball og dårlig sjømannskap.

Da er vi over på fylla, altså over 0,8 og da snakker vi ikke "snekkepils"

Så hvem tradisjon sikter du til da?

:yesnod:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Slik å forstå. Er vel ingen som til nå har vært tilhenger av båtfyll... så lenge man forholder seg til lover og regler ser jeg ikke helt at man skal sette noen i bås av den grunn.

Har ikke lest noe om denne kampanjen, men håper den var rettet mot båtfylla og ikke en stakkars en som tar en pils....

Nok av idioter med alt for mye innabors på sjøen så det er vel her man bør rette fokuset....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...