Jump to content

Vær klar i hodet! - Kampanje for edru båtførere.

Seilaren

Recommended Posts

Det er et ærlig standpunkt. Håper bare at du ikke har noe i mot at jeg, som skjønner meg på det - gjør det.

Helt greit. Vi kommer neppe til å ferdes i de samme farvann uansett...

Jeg er ofte småbrisen under seilas og ser ikke noe problem med det..

Nei, med tanke på at du ikke har båt ser ikke jeg heller noe problem der :rolleyes::lol:

Husker en gang jeg våknet opp en morgen i en uthavn og oppdaget at det var kommet en ny båt i løpet av natten. Og så full som skipperen var når han våknet så er det intet annet enn et under at han i det hele tatt klarte å legge til uten å treffe en av de andre båtene som lå der. Det som ikke var så hyggelig var at han hadde unger med seg, sånn i 8-10 års alderen som ikke så ut til å ha det like trivelig som faren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan fort bli dyrt med mer enn en "snekkepils"

24-åringen flyttet båten med 1,63 i promille for å gi plass til en større båt. Det han ikke visste, var at politiet så på.

Dermed hadde ikke mannen mye han skulle ha sagt, og han erkjente da også forholdet. Kongsberg-mannen ble dømt til betinget fengsel i 14 dager med en prøvetid på to år, samt en bot på 12.000 kroner.

Episoden skjedde i følge Laagendalsposten i Kragerø da 24-åringen skulle flytte båten 10-15 meter, slik at en større båt med fast plass på kaia kunne passere i Blindtarmen.

Båt:Magasinet

Har lyst til å spørre hvorfor alkoholen er så viktig at dere øker risikoen ved seilas.

For akkurat det er vel ikke noe å diskutere at en faktisk gjør!

på en normal fredagstur for min del mener jeg risikoen er omtrent lik null... kjører ut en fjord som er ca 200 m bred. ingen skjær. møter en båt eller to på veien ut .. hele turen til risør tar ca en time i 8 knop.

sitter bak rattet uten autopilot og ser fremover. drikker flere øl på turen.. lander i en uthavn med den største enkelhet med oppadgående rus. turen over.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Konsentrasjon, koordinasjon og vurderingsevner reduseres allerede ved den første pilsen. Det er fakta!

Dette er altså ikke evner du trenger 100% på din båttur siden risikoen er omtrent lik null.

Livet hadde vært hærlig om vi kunne forutsett når vi trengte disse sansene fullt ut.

Hva om din båt går lekk? Hva om noen renner inn i deg? Sjansen er vel ikke stor for det, men likevel opplever flere dette og annet hver eneste sommer.

Lurer fortsatt på hvorfor alkoholen er så viktig at dere øker risikoen ved seilas.

Tja, ikke så mye plass i Bergen havn en fin sommerhelg, men jeg skjønner poenget ditt mask.

Men likevel, hvorfor øke risikoen?

Her på BP er det sterke holdninger og meninger rundt sikkerhet, utstyr, adferd, holdninger osv. Men på akkurat dette området er dere villige til å fire på sikkerheten. Hvorfor?

Redigert av Suzumar (see edit history)
Hva om din båt går lekk? Hva om noen renner inn i deg? Sjansen er vel ikke stor for det, men likevel opplever flere dette og annet hver eneste sommer.

takk for at du ikke hudfletter meg..

jeg snakker ikke om travle havner og i sterk trafikk. og blåser det småjævler vil jeg også begrense meg. i kålmørket kjører jeg IKKE.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

He, he... jeg har vel ingen grunn eller er vel ikke i posisjon til å hudflette noen :-)

Snarere tvert imot. Slik jeg har lært gjennom forumet å kjenne deg og andre her som tar seg en snekkepils er dere fornuftige oppegående personer.

Kanskje spesielt derfor lurer jeg veldig på hvorfor alkohol og føring av båt, under visse forutsetninger, hører sammen.

[...]Men likevel, hvorfor øke risikoen?[...]

Vel, hvorfor øker DU risikoen? Ved å dra lenger ut enn at du kan svømme til land (selv om du ikke har flåte, og det er kaldt i vannet)? Ved å ligge for anker i en uthavn, når det er tryggere å ligge langs en flytebrygge bak en solid molo? Ved å koke mat ombord, selv om det kan bli brann og/eller varm væske søles på folk og lager brannskader? Ved å gnage enda ett hull i båten, for å få dass ombord? Ved å ikke øyeblikkelig stanse skuta når sola skinner rett i mot og det vil være umulig å oppdage en tømmerstokk/kajakkpadler/rojolle før det er forsent (men det er jo midt på fjorden, og der er det jo skjeldent noe slikt)? Ved å seile utenfor mobil-/radio-dekning, selv om du vet at du har bikket 60 og kransarteriene nok ikke er så rene og pene som de var når du var 20? Ved å sitte inne på PC'en, isteden for å komme seg ut å jogge av den juleribba fra i fjor som fremdeles krever ett ekstra hakk i beltet? Ved å parkere sånn at du må rygge ut? Ved å gå over veien utenfor fotgjengerfelt? Ved å seile om natten?

Vi tar alle risikoer, hele tiden og mange av de er tatolt unødvendige, hvorfor er en boks pils akkurat den DU vil sette grensen ved?

Vi tar alle risikoer, hele tiden og mange av de er tatolt unødvendige, hvorfor er en boks pils akkurat den DU vil sette grensen ved?

Jo, en kan alltids sette ting opp mot hverandre. På den måten kan en egentlig retferdiggjøre det meste, men det gjør ikke ting noe bedre, gjør det vel?

Svaret på spørsmålet ditt må være at jeg ikke skjønner hvorfor alkohol er så viktig at dere må øke risikoen for dere selv, dem som er med i båten og andre på fjorden.

jeg ikke skjønner hvorfor alkohol er så viktig at dere må øke risikoen for dere selv, dem som er med i båten og andre på fjorden.

Nei, men det bør du da heller ikke skjønne. Noen spørsmål i livet må en finne seg i å bli værende med, uten å forstå hvordan eller hvorfor. Du berører helt eksistensielle sider ved det å leve her.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...