Windy37GM Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) Da er vi over på fylla, altså over 0,8 og da snakker vi ikke "snekkepils" Så hvem tradisjon sikter du til da? Bra svart! En som evner å se ting differensiert. Snodig at så mange ikke evner å se forskjell på de som: A. Tar 1 pils/cider o.l iløpet av en båttur. Kanskje varer båturen i et par timer, så jaggu ble det 2 eller 3. B. De som er såpass drita at de ike klarer å fortøye, de som raser avgårde i 30 knop møkkings, de som kommer støyende inn i sin flybridgebåt/tresnekke/landstedbåt og er til stor sjenanse for alle. Jeg mener personlig at tallet på 3,2 millioner som er nevnt er det reneste oppspinn, alternativt skikkelig kreativ bruk av statistikk eller andre ting som er feil. mvh Bavaria32sport Redigert 29.November.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
avmønstret5 Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) På meg virket det ikke direkte differenisert, det er faktisk snakk om nokså glidende overganger fra 1-3 pils, konsetrasjonen begynner å svekkes og helt fram til stupfylla. Når konsetrasjonen svekkes kan en lettere gjør feil, vurderer situasjoner galt , glemme ting og den kritiske sansen svekkes. Det går ofte godt , men ikke alltid. Redigert 29.November.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Er helt enig med deg pettersand. Mange vet ikke selv hvor alkohol grensen går før de er over denne. I båt er jeg edruelig, selv etter at vi er fortøyd til kai der det ligger flere samlet. Min største gru er brann som kan oppstå i nabobåt og en alkohol påvirket person har lite å stille opp med i en slik situasjon. Forstår ikke helt at denne såkalte ankerdrammen / båt-pilsen er så forbasket mye å trakte etter at den ikke kan vente til situasjonen er inne for å ta seg en pjalle (helst en Kelt). Er ikke motstander av en dram, men som nevnt - ikke i båt. Sitter med det inntrykket at det er alkoholgehalten (%) som er viktigst og ikke selve smaken av ølet. Alkoholfri øl finnes det mange typer av og de duger for smakens skyld. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Windy37GM Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) ...Mange vet ikke selv hvor alkohol grensen går før de er over denne Hva legger du i begrepet mange? Og hvor har du intrykket at det er viktigst med % enn smak? Generalisering er en uting :-) Ironisk nok liker jeg ikke øl, men har sikkert knekt nedpå 5 bokser Sommersby cider iløpet av sommerens 120 motortimer mvh Bavaria32sport Redigert 29.November.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jawik Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) Samtlige som krysser alkohol grensen Har liten tro på at de som nærmer seg denne har med seg et måleapparat for alkoholen... Redigert 29.November.2009 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Windy37GM Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Ojjsann. Total mangel på tiltro :-) Jeg tror jeg gir meg her og går og spiser taco med familen (utsatt fra fredag)... Mulig med en Sommersby, men på land. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jawik Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Dette fenomenet har ikke noe med mangel på tiltro å gjøre og det vet du godt. Alkoholens - spritens - grense er selv ikke du istand til å merke når det tipper over fra en kontrollert tilstand til en flytende tilstand uten kontroll. Er ikke akkurat noen førstereis innen inntak av alkohol... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
VO`n Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Enig at det er et problem når man sklir ut av telling og man drikker for mye. Men så lenge man holder seg til "snekkepilsen" er det egentlig ingen debatt mener jeg. Debatten / kampanjer mener jeg bør rettes mot fylla og ikke "snekkepilsen" og dersom atter man drikker en øl for mye og mister kontrollen på inntak og overstiger en promille på 0,8% så snakker vi ikke "snekkepils" men fyll. Føler at man noen ganger roter det til med å dra synsinger på hvor full man kan bli på denne "snekkepilsen" Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Min største gru er brann som kan oppstå i nabobåt og en alkohol påvirket person har lite å stille opp med i en slik situasjon. Ja vi er som vi er i syden... legger igjen alle hemninger og drikker oss dritings uten å tenke konsekvens... Neida, alle er vel ikke slik. Men du har et godt poeng. En er litt mer sårbar i båt, gjerne om man ligger på kryss og tvers og skulle en brann oppstå tror jeg ikke det er lett å koordinere dette mitt i nattan med fulle folk... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Har ikke lest noe om denne kampanjen, men håper den var rettet mot båtfylla og ikke en stakkars en som tar en pils.... Den var vel rettet mot promillegrensen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jawik Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Hva skal en svare på dette med "snekkepils", "ankerdram" o.s.v. Får inderlig håpe at jeg ikke oppfattes som en som ønsker å ta gleden fra de av oss som tar en eller to av overnevnte. Noen avholdsfanatiker er jeg ikke og kommer heller ikke til å bli det. Og jeg har heller ikke noe til overs for personer som skal belære oss som tar en sup. Men kampanjer som er realistiske i sitt budskap er jeg villig til å støtte. Og således håpe ar budskapet når fram til "målgruppen" som ikke kan styre unna alkohol grensen. Ikke 0.8 promillen, men den grensen som enkelte bryter uten å merke dette og som kommer snikende. Noen tåler veldig mye alkohol før de bikker over. Andre bikker over av en flaske pils. Har sett nok av disse, unge som eldre som kravler rundt i og ved båten, og jeg kan ikke fordra dette synet. Langt mindre ha vår båt fortøyd ved siden av, eller i nærheten av disse personene. Kampanjen det henvises til i innlegg #1 har jeg ikke tatt meg bryet med å lese. Oppsummeringen til Seilaren - innlegg #25 - var nok til å se at dette måtte være en useriøs kampanje. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Suzumar Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Forstår ikke denne tradisjonen med alkohol og båt. Før var holdningen at var det helt ok å ta seg en pils og kjøre bil. En hadde jo under 0,5 i promille.... Denne holdningen er endret og selv om vi skulle være på ferie i land der dette fortsatt er mulig ville de færreste av oss gjort det. På tide å røske litt opp i båtmiljøet også. Endre holdninger eller endre loven.... Og for dem som mener at en, to eller tre pils ikke gjør noe må snakke mot bedre viten, eller følge utrolig dårlig med. Det har vært nok av seriøse forsøk som viser at alkohol i små mengder har betydning for føring av bil. Dette er da direkte overførbart til føring av båt. Om ti år rister vi like mye på hodet av at vi aksepterte pilsen på flyen som vi i dag gjør av at barn sov i hattehyllen på bilferie mens mor og far tåkela kupeen med sigarettrøyk. Tidene forandrer seg heldigvis, men enkelte båtfolk er seige og vil ikke endre seg...... Synd!! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Forstår ikke denne tradisjonen med alkohol og båt. Legger også merke til at mange av de som forsvarer "snekkepilsen" og synes 0,8 er helt greit samtidig roper på mere polti på sjøen, er oppgitt over all villmannskjøringen som man finner, den totale mangel på sjømannskap og respekt for tradisjoner, men vi styres vel alle av en hvis grad av egeninteresse! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Yupp. Der traff du i hvertfall meg. Jeg forsvarer "snekkepilsen" "ankerdrammen" "vakthavendes pils", synes 0,8 grensen er helt , vil ha mer polti på sjøen, er oppgitt over all villmannskjøringen og er bekymmret over en økende (i mine øyne) mangel på sjømannskap. Dette fordi jeg er opptatt av min egen trivsel og sikkerhet når jeg freser rundt i min jeep i helgene. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Ja, men hvordan bli båtlivet og livet generelt dersom det bare skal styres av vår egen mage og ryggmarg... kommer vi ikke under apestadiet ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 For min del er det helt uaktuelt å drikke alkohol mens jeg er underveis med båten. Man har tross alt ansvar for eget og andres liv, og jeg vil ikke sette min familie eller andre i fare bare fordi jeg synes det er gøy å drikke i båt! Selv i 7 knop kommer man opp i situasjoner som krever at alle sanser er i behold, så jeg skjønner meg ikke helt på de som synes det er helt OK å være litt småbrisen underveis... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 så jeg skjønner meg ikke helt på de som synes det er helt OK å være litt småbrisen underveis... Det er et ærlig standpunkt. Håper bare at du ikke har noe i mot at jeg, som skjønner meg på det - gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Det er et ærlig standpunkt. Håper bare at du ikke har noe i mot at jeg, som skjønner meg på det - gjør det. Så du aksepterer at du kan være "småbrisen" mens du er underveis i båt og har ansvaret for denne med sitt innhold av medmennesker. Og samtidig være trygg på at du er istand til å takle alle situasjoner som kan oppstå. Også situasjoner som du ikke er ansvarlig for. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 (redigert) Nå burde vi definere "småbrisen". Men jeg velger den korteste veien - og svarer ja på ditt spørsmål. Ellers hadde jeg ikke drukket under gange. Redigert 30.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Joda jeg skal: "Ha tålmodighet med meg. Jeg må ha det inn med teskjeer - mange teskjeer!". Godt å vite neste gang jeg er i ditt farvann Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Jeg er ofte småbrisen under seilas og ser ikke noe problem med det.. Selvsagt kan jeg ta med en øl eller to underveis... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BMP Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Synes det er helt greit og ta seg en pils eller tre selv om jeg fører lyst båten min den gjør ikke alverden med fart så jeg klarer fint og følge med. På et sertefikatpliktig lastefartøy kan jeg drikke det dobelte og fremdeles føre båten fult lovlig. I min tid i forsvaret var vi da tidvis tildels drita full selv om vi kjørte båt og det er det vist blit mindre av så ting blir da beder. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 her er jeg desverre enig med sydvesten.. er nok bortimot småfull av og til også.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
avmønstret5 Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Skogsmatroser!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.