Jump to content

Hvor mange kan jeg ha i en nordkapp 17fot

bleiking

Recommended Posts

Tenkte meg på en tur-retur oslo-tønsberg

Jeg har en nordkapp 17 dc med 140 hester innenbords volvopenta visst jeg ikke husker helt feil

vi tenkte og være 3 voksne ned og 5 voksne tilbake igjen

la oss si at alle veier 100 kg da

da blir det en 500 kg på retur

burde gå bra det

selv om snitt vekta er sikkert på rundt 85 kg per pers

så drar jeg på litt bare for og sjekke

og noen som har ca tid på turen

og noen som har ca tid på turen

Ikke for å virke ufin

men jeg oppga da faktisk også motorstørelsen på båten

det som er saken er at jeg brukte ca 2,5 timer ned ditt alene med båten i fjor somme rmen da vi er endel flere i år så var jeg da nysjerrig på hvor lang tid jeg ville bruke med så mange mennesker ombord

Du vil hvis alle andre faktorer er like, bruke litt lengre tid med fem personer ombord enn hva du gjorde alene! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Salts facitsvar:

Antall personer: 140 hk har ingen problemer med å få fem feite gubber opp i plan og vel så det så antal personer vil spille en marginal faktor i antall knop. Mest merkbare er vel at det støyer litt mer fordi motoren må opp i litt høyere turtall med full båt.

Sikkerhet: Ikke noe problem å feie ut til Tønsberg i en 17 fots båt hvis det er frisk bris (10m/s) eller mindre.....dog ikke undervurder "Hurumbassenget" mellom Hurum, Jelæøya og Bastø.

Komfort: Utover humper det veldig hvis sønavind med frisk bris eller mer. Selv småbølger fra syd kan være slitsomt nok det lange kjedelige strekket fra Drøbak til Filttvedt.

Fart: Bølger har alt å si. På havblikk kommer du greit hjem i kosefart ( 25-30 knop) og vind i håret på litt over to timer selv med folk om bord. Hvis 10 m/s fra syd er det bare å inse at man må ned i halvplan og ta en bølge av gangen (for å ungå at skiveproplaps i rygger) For din båt betyr vel det 12- 15 knop (?) og altså mye lenger tid.

Husk Drøbak jeteen !!

Du kan jo la vind og bølger avgjøre om du velger å holde deg langs Hurumlandet og vest for jeteen og Håøya eller om du suser i hovedleden forbi Drøbak og øst for Håøya.

Hvis dere ikke har dårlig tid er det fint å ta en pause ved Oscarsborg.

Dette er en kosetur hvis du ikke får høststorm i juni...

P.S.

Da jeg ikke har testet den konkrete båtmodellen tar jeg forbehold om at selvlensingshullene når båten står stille er over vannet med 5 gubber om bord....det burde de ihvertfall gjøre på en 17 footer. (Det er jo greit at sjøprøten finner vannet ut selv..... selv med 5 folk ombord.)

Redigert av salt (see edit history)

Det er en gammal 17HT Prince ja.

Min er godkjent for 8, men har utenbordsmotor. Mister litt plass med motoren inni båten.

Jeg har 90hk på min, og den går som en dass med 6 personer og 75 liter suppe +++

Klarer 25knop men full båt er ikke noe trivelig. Det er god plass i disse, men liker meg best alene :)

Føkk deg...

Mener å huske fra en tråd ifjor, at ikke alle de 140 hestene i bleikings motor var på plass...? Men ble visstnok bedre etter et besøk hos doktoren..?

Iallefall, jeg syns ikke det er spesielt gøy å ha mye last i båten når det er dårlig vær. Det blir mye vanskeligere å finne en passende marsjfart ift bølger osv.

Og så må man regne med at det går med endel ekstra fuel....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

stemmer det searaymond at den ble mye friskere etter en liten tur hos doktoren

ja det er en slik en ja

fuel er ikke noe problem det takler vi lett

tenker vi tar raskeste vei til oslo under de gitte forutsetninger

men visst jeg beregner 4 timer så satser jeg på at jeg har go tid

dette er mest en frakt/kose tur da vi senere på dagen skal drikke ut en som vi bare skal hente i tønnsberg

og da han ikke er så glad i bå¨tlivets gleder så fant vi ut at dette må jo være en perfekt alkohol fri måte og hente han på

kommer tilbake senere med info om hvordan turen gikk

Foresten

finnes det no som heter billig og raskt volvo penta verksted i oslo

eller er det bare jeg som har følelsen av at volvo penta er dyrt og at alle er treige???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...