bleiking Startet 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2009 Tenkte meg på en tur-retur oslo-tønsberg Jeg har en nordkapp 17 dc med 140 hester innenbords volvopenta visst jeg ikke husker helt feil vi tenkte og være 3 voksne ned og 5 voksne tilbake igjen la oss si at alle veier 100 kg da da blir det en 500 kg på retur burde gå bra det selv om snitt vekta er sikkert på rundt 85 kg per pers så drar jeg på litt bare for og sjekke og noen som har ca tid på turen Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Vet ikke hva denne båten er beregnet for, men mener den burde klare 5 personer uten problemer dersom du for plassert dem symetriskt iallefall. Hvor lang er denne distansen da? Sitér dette innlegget Link to post
Molan Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Egen erfaring tilsier ca 2 timer hver vei ved lite sjø og rimelig sjøsterke passasjerer. Men området sør for Hurmlandet kan by på mye sjø for en 17 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hvis man lurer på hvor lang tid det tar å kjøre en 17 fots båt fra Oslo til Tønsberg og hvor langt det er dit så vil jeg faktisk anbefale toget! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) er det derfor vi har kart og kan måle avstander etc det skulle være rimelig flatt vann - vindstille og VELDIG gode værutsikter for å giddet den turen med en 17 foter men jeg har blitt en skikkelig pingle med sjø-vær og vind Redigert 4.Juni.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Nøtterøy Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Tror nok du kan regne litt over 60 nm. som vil tilsi rundt 3 timer, noe mer om du har litt sjø. Tilbake turen vil kanskje være lettere i og med at solgangsbrisen ville komme aktenfra, avhengig selvsagt når på kvelden du kjører. Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Ikke for å virke ufin men jeg oppga da faktisk også motorstørelsen på båten det som er saken er at jeg brukte ca 2,5 timer ned ditt alene med båten i fjor somme rmen da vi er endel flere i år så var jeg da nysjerrig på hvor lang tid jeg ville bruke med så mange mennesker ombord Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 En nevner 60 n.mil her, og hvis du kan finne ut snitthastigheten du tror du vil kunne holde lar det seg gjøre å finne tiden Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Det er sikkert ikke lasten som kommer til å bety mest på reisetid,blir nok været,får du dritt vær på turen så dreper nok den båtgleden i mange år for deg og dine passasjerer i en 17 foter på en så lang tur. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Hva er marsjfarten og hvilken marsjfart tror du du greier med 5 personer? Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Er vel også viktig at båten er godkjent for 5 ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 og noen som har ca tid på turen Ikke for å virke ufin men jeg oppga da faktisk også motorstørelsen på båten det som er saken er at jeg brukte ca 2,5 timer ned ditt alene med båten i fjor somme rmen da vi er endel flere i år så var jeg da nysjerrig på hvor lang tid jeg ville bruke med så mange mennesker ombord Du vil hvis alle andre faktorer er like, bruke litt lengre tid med fem personer ombord enn hva du gjorde alene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Salts facitsvar: Antall personer: 140 hk har ingen problemer med å få fem feite gubber opp i plan og vel så det så antal personer vil spille en marginal faktor i antall knop. Mest merkbare er vel at det støyer litt mer fordi motoren må opp i litt høyere turtall med full båt. Sikkerhet: Ikke noe problem å feie ut til Tønsberg i en 17 fots båt hvis det er frisk bris (10m/s) eller mindre.....dog ikke undervurder "Hurumbassenget" mellom Hurum, Jelæøya og Bastø. Komfort: Utover humper det veldig hvis sønavind med frisk bris eller mer. Selv småbølger fra syd kan være slitsomt nok det lange kjedelige strekket fra Drøbak til Filttvedt. Fart: Bølger har alt å si. På havblikk kommer du greit hjem i kosefart ( 25-30 knop) og vind i håret på litt over to timer selv med folk om bord. Hvis 10 m/s fra syd er det bare å inse at man må ned i halvplan og ta en bølge av gangen (for å ungå at skiveproplaps i rygger) For din båt betyr vel det 12- 15 knop (?) og altså mye lenger tid. Husk Drøbak jeteen !! Du kan jo la vind og bølger avgjøre om du velger å holde deg langs Hurumlandet og vest for jeteen og Håøya eller om du suser i hovedleden forbi Drøbak og øst for Håøya. Hvis dere ikke har dårlig tid er det fint å ta en pause ved Oscarsborg. Dette er en kosetur hvis du ikke får høststorm i juni... P.S. Da jeg ikke har testet den konkrete båtmodellen tar jeg forbehold om at selvlensingshullene når båten står stille er over vannet med 5 gubber om bord....det burde de ihvertfall gjøre på en 17 footer. (Det er jo greit at sjøprøten finner vannet ut selv..... selv med 5 folk ombord.) Redigert 8.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Da jeg ikke har testet den konkrete båtmodellen tar jeg forbehold om at selvlensingshullene når båten står stille er over vannet med 5 gubber om bord....det burde de ihvertfall gjøre på en 17 footer. Nordkapp 17 er ikke selvlensende. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Er det dette som er Nordkapp 17 som omtalt i tråden ? (som jeg fant etter nett-søk) eller snakker vi om en nyere modell ?? Redigert 8.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Det er en gammal 17HT Prince ja. Min er godkjent for 8, men har utenbordsmotor. Mister litt plass med motoren inni båten. Jeg har 90hk på min, og den går som en dass med 6 personer og 75 liter suppe +++ Klarer 25knop men full båt er ikke noe trivelig. Det er god plass i disse, men liker meg best alene :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
ivar Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Mener å huske fra en tråd ifjor, at ikke alle de 140 hestene i bleikings motor var på plass...? Men ble visstnok bedre etter et besøk hos doktoren..? Iallefall, jeg syns ikke det er spesielt gøy å ha mye last i båten når det er dårlig vær. Det blir mye vanskeligere å finne en passende marsjfart ift bølger osv. Og så må man regne med at det går med endel ekstra fuel.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bleiking Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 stemmer det searaymond at den ble mye friskere etter en liten tur hos doktoren ja det er en slik en ja fuel er ikke noe problem det takler vi lett tenker vi tar raskeste vei til oslo under de gitte forutsetninger men visst jeg beregner 4 timer så satser jeg på at jeg har go tid dette er mest en frakt/kose tur da vi senere på dagen skal drikke ut en som vi bare skal hente i tønnsberg og da han ikke er så glad i bå¨tlivets gleder så fant vi ut at dette må jo være en perfekt alkohol fri måte og hente han på kommer tilbake senere med info om hvordan turen gikk Foresten finnes det no som heter billig og raskt volvo penta verksted i oslo eller er det bare jeg som har følelsen av at volvo penta er dyrt og at alle er treige??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.