Bitteliten Startet 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2009 (redigert) Av ulike urannsakelige grunner besitter vi nå en Yngling med en Honda 2,3 hester. Motoren er ny i fjor - og har gått et fåtall timer. Det er byttet olje på motoren før vinteren Vi sjøsatte i dag og etter litt om og men startet motoren. Men propellen går ikke rundt. Det er ingen girspak på motoren - så jeg regner med at det er en sentrifugalcluch denne. Dvs at når vi gir gass så skal propellen gå rundt når turtallet er over et visst nivå Det er ikke mulig å snurre propellen når motoren ikke går. Propellen kan rikkes frem og tilbake - men ikke mer enn det Gir vi gass så øker turtallet på motoren - men over et visst nivå så butter motoren - og den får "kvelningstendenser" Noen aning om hva som kan være feil? Redigert 4.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Har ikke denne motoren en splint/bryterpinne? Hadde en 5-hester Honda for noen år siden og den hadde i hvertfall det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Propellakslingen har rustet/korrodert fast. Motoren vil ha kvelningstendenser når den prøver å legge inn koblingen med mye pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 og løsningen er? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) Ta av propell, ta av låseplate og ta ut akslingen. Men er motoren ny ifjor er jo ikke dette ditt problem? Og dessuten vil jeg nesten vedde på at du får ikke akslingen ut uten spesialverktøy. Redigert 4.Juni.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 (redigert) Dommen fra verkstedet har kommet. Det var clutchen som har rustet og satt seg fast. Ny clutch på vei fra Belgia - motoren ferdig om altfor mange dager. Alt fikses på garanti i og med at motoren er så ny. Årsaken til rusten er muligens at vann har rent fra undervannshuset inn i clutchen. Noen som vet om cluthcen krever spesielt vedlikehold? Redigert 23.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.