kintii Startet 4.Juni.2009 Del på Facebook Startet 4.Juni.2009 hei jeg valgte å registrere meg her nå som jeg er på kikk etter snekke, jeg har falt litt for en sjømann 22 fra slutten av 70 årene som det er litt arbeid å gjøre på. Dette er en en eiers båt som karen bygde selv på slutten av 70 tallet, da fikk den en helt ny motor, en volvo penta diesel på 10 hk og med vribart propellanlegg med styring av alt av gass og propelljustering fra styrerposisjonen. det jeg lurer på er om volvo penta sine dieselmaskiner er gode? Denne maskinen er saltvannskjølt, men eieren har hatt båten oppe i mandalselva så hver gang den har blitt satt fra seg så har den blitt kjørt 10-15 minutter i ferskvann. Eieren sier også at det ikke har vært noe tull med motoren og at den svev fint den forrige sesongen. Selvsagt har ingen av dere røntgensyn så dere kan se helt til mandal og gjennom motorblokka, men kan dette være en god motor selv om den har vært saltvannskjølt eller er det helt tabu med saltvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Hei og velkommen til baatplassen, en saltvannskjølt blokk i gjevnlig bruk kan godt holde 20 år +++, og desom motoren alltid har fått renset seg med ferskvann etter endt tur ville jeg ikke vært veldig bekymret, men gammelt begynner det jo og bli, en annen faktor er jo selvfølgelig pris for herligheten Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 takk for raskt svar, båten ville han ha 16.000 for, han begynner å bli gammel og orker ikke å pusse opp. skroget er veldig fint og blankt, den har ligge på land hvert år og er tett og fin. kalesjen er fra 2005, det er noen sømmer som begynner å gi seg litt, men den er tett. båten er ikke noe glis, men den fungerer. Jeg har ønsket meg snekke lenge men jeg er skeptisk til saltvannskjølte motorer. mannen har ikke brukt båten så mye de senere år, desverre bare 3-5 ganger hver sesong så nå står den der og han vil bare bli kvitt den da den tar opp plass. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 For 16 lapper tar du vel ikke for stor sjangse, og skulle motoren bli behov for utskiftning kan du alikevel komme akseptabelt fra det med ny eller ny brukt motor senere, eller selge uten motor for 10-12 lapper....forhåpentligvis holder den vel en sesong eller flere uannsett og da blir jo ikke tapet så stort. Vil du ha plastsnekke høres dett ut som ett ålreit kjøp, løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 ja, jeg tror det skal være en grei båt. som sagt så har han aldri hatt problemer med den og den svev fint i fjor når den ble tatt opp. det er svigerfaren til formannen min som selger og jeg vet iallefall at ikke formannen vil lure meg for å si den sånn. den er ikke noe glis, men gud å deilig det må være å tøffe ned elva en stille og solfylt sommermorgen og komme ut i sjøen og kjenne den deilige sjølukta, fiske og kose seg :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Høres ut som et kurant kjøp det! Motoren kan holde en måned eller 10 år, så lenge den fungerer fint hadde jeg ikke bekymret for det. Om du hadde kjøpt en ferskvannskjølt av samme alder så hadde ikke den nødvendigvis vært bedre, gammelt er gammelt uansett. Tæringen i sjøvannskjølte motorer skjer i all hovedsak mens den står stille, og da har jo denne hatt fordelen med ferskvannsgjennomkjøring etter hver tur. Ikke bekymre deg for problemer som ikke finnes, ta deg heller av de som måtte dukke opp underveis. For det gjør det alltid når man har båt, uansett om den er ny eller gammel. Men det er vel bare litt av kosen, er det ikke? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kintii Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 hehe, du sier noe. det er jo kos å skru litt på motorene, de er jo heller ikke fryktelig kompliserte. har du forresten noe erfaring med volvo penta diesel? er det gode motorer? han sa den brukte kanskje en liter drivstoff i timen, det synes jeg høres veldig lite ut altså Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) 10 hk 'ca 0,21 liter per hk/time = 2,1 liter i timen på fulle mugger (eller kanskje litt mer ) at den har ett snittforbruk på en liter eller så skal du ikke sebort ifra Er vel slik at det med disse tassemotoren tanker en gang eller to iløpet av sesongen Redigert 4.Juni.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 har fått vite at båten alltid har vært kjørt opp i elva og blitt ferskvannskjølt når den er blitt tatt opp på høsten, jeg er enda skeptisk til sjøvannskjølt motor, men jeg tror at jeg går for båten. På plussiden så er jo dette en diesel og de er vel gjerne litt mer holdbare enn det bensinmotorene er? Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 (redigert) Og ja, jeg har skikkelig angst for at motoren skal stoppe ut på sjøen Redigert 7.Juni.2009 av kintii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Da er jeg blitt båteier Jeg tenker på å sjøsette båten en gang i neste uke, så jeg holder på med litt småting på motoren. Jeg har tatt av dieseldysene på motoren og levert de inn på marna motor her i mandal for rens/test. Har handlet oljefilter, ny impeller med pakning og skal bytte olje. Har også tenkt å bytte dieselfilter og muligens det grovfilteret til vannavskilleren?(er det det det heter?)(hehe, ble mange det der) Dieselen er 3 år gammel så jeg vil tømme tanken og vaske den samt få på ny diesel og deretter lufte systemet. Kan noe hjelpe meg med hvordan jeg best gjør dette? Motoren er en Volvo Penta md6b, med starter og dynamo På grovfilteret er det en kopp under på som jeg kan tømme vannet ut av, er dette et universalfilter? når jeg evt. bytter dette må jeg fylle det med diesel eller noe før jeg skrur det fast? Filteret ligger ca midt på dieselrørene fra tank til motor og ligger en meter under tankhøyde så dieselen kan renne ned. På drivstofftanken er det en liten slags trakt under med tappekran på, hva er dette? Dieselfilteret oppe ved motoren tenkte jeg også å bytte, er det rett og slett bare å skru det av og sette på nytt? må dette fylles opp med diesel? Jeg har forstått det sånn at når jeg har fått pumpet frem luftfri diesel med den lille pumpen på fødepumpen(er det ikke det den kalles tro? den før dieselfilteret) slik at det ikke kommer mer luft ut over lufteskruen på toppen av dieselfilteret, så må jeg kinne ut dieselen på rørene til dysene? Når jeg gjør dette, må jeg ha i batteriet og kinne med starteren, eller kan jeg også bare vri med sveiva på motoren? På dysene så er det jo diesel inn på toppen av dysene og litt lenger ned så er det retur av diesel som jeg ikke helt husker hvor går til, men jeg ser det er en diesel returinngang på grovfilteret med dieselrør som kommer fra motoren en plass. kan dieselrørene(retur) på dysene bare stå skrudd på så lenge jeg får luftet frem luftfri diesel til dysene? Luftfilteret er jo også 30 år gammelt og han karen som har hatt båten har aldri renset det og jeg har lagt merke til at det renner ut litt olje når jeg holder det opp ned, sansynligvis kommer vel dette fra veivhusventilasjonen? det er vel normalt at det da kommer noe olje i luftfilteret? det er en tett filterboks så jeg kan ikke ta ut innmaten, men det ser ut som om det er av metall? kan jeg bare sprøyte inn f.eks motoravfetting til bil, la det virke og spyle godt ut av det for så å tørke det? beklager alle disse spørsmålene, jeg hadde satt stor pris på om noen kan hjelpe meg å besvare disse, jeg er ikke en mekaniker men det er noe slik som jeg har skrevet som jeg ville tenke meg at det kan gjøres. Forøvrig gleder jeg meg så mye til å bli sjømann enda en liten ting jeg lurer på. hvordan skal i utgangspunktet disse motorene startes? forrige eier forteller at motoren liker en dæsj med startgass og han har pleid å ta opp den dekompressjonshendelen samt sette gassspaken i sånn kaldstartmodus før start for så å ta ned dekomphendelen når motoren sviver. olja på motor ser svart og fin ut og forrige eier sa at den bruker ikke nevneverdig med olje heller. Nå renser jeg jo dysene, luftfilter osv. bytter dieselfilter og grovfilter og renser opp i dieseltank og rør og fyller på ny og frisk diesel. kan dette hjelpe litt med tanke på å starte motoren vanlig uten startgass? Redigert 16.Juni.2009 av kintii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 om noen har anledning til å svare, så hadde jeg satt pris på svar innen fredags morgen da jeg skal styre på med dette arbeidet til helgen Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 jeg bumper denne da det er så mye aktivitet at den havner så langt bak. Hadde vært fint hvist noen kunne ta seg tid til å hjelpe meg. Det er sikkert nyttig for andre også. Eller skal jeg ta å lage en ny tråd kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Gjør gjerne ren tanken, det er bare en fordel. Men hvis dieselen ser fin ut kan du bruke den om igjen, diesel aldres ikke så fort.. Skift grovfilteret også, hvis ikke dette er en ren vannavskiller da. Vannavskilleren er en aluminiumsfarget boks, grovfilter med vannavskiller har filter øverst og en glass- eller metallkopp under. Luftfilteret vasker du i diesel og fukter med litt motorolje etterpå. Avfetting krever vann, og da ruster innmaten. Diesel fungerer mye bedre. Vær nøye med pakningene til dieselfiltrene, det skal ikke mye feil til før den suger luft. Og da kan du lufte og lufte uten å komme i mål! Luftingen høres grei ut, men så lenge du ikke har kjørt motoren tom for diesel pleier det ikke være nødvendig å lufte etter finfilteret. Bare luft fram til filteret, og start opp. Går den ujevnt så løser du ene dieselrøret litt mens motoren går, og strammer til igjen. Gjenta på den andre sylinderen. Vær obs på at turtallet må litt opp når du gjør dette, ellers stopper motoren. Trakten under tanken er for å tappe av evt vann på tanken, det er en fordel å tappe av en skvett her en gang i blant for å forsikre deg om at dieselen er fri for vann. Dieselmotorer er følsomme for vann i dieselen, det skal ikke mye til for å få driftsstans... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kintii Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 takker for svar da er det et grovfilter jeg har, for det er et metallfilter med en gjennomsiktig kopp under. Da skal jeg nok få ordnet det, det er bare å bruke hodet og starte fra tanken og bevege seg opp mot dysene Jeg fikk handlet et dieselfilter i dag også, så nå skal den gamle sliteren av en penta bli glad Sitér dette innlegget Link to post
JoniZ Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Legg ut noen bilder av båten Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
kintii Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 bilder skal jeg selvsagt legge ut, men det blir ikke før lørdag eller søndag, for da ryker presenningen av og jeg skal ha på kalesje og impregnere den. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 skal ikke være nødvendig med startgass har alltid hørt att diesel ikke bør gis startgass i hele tatt. har foresten en slik motor extra hvis du trenger noen deler send en im Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Prøv å unngå startgassen ja, den har ikke noe videre godt av det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kintii Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 med tanke på dette med startgassen, tror dere at det kan hjelpe å bytte både grov og finfilter, oljefilter og olje, rense luftfilter, ny diesel, ny rensede dyser med tanke på å¨slippe startgass? motor ser fin ut og olje og alt ser helt 100 ut. når den først sviver så går den greit. Kan det også muligens ha noe sammenheng med at eier bare har brukt båten 3-4 ganger hvert år de siste årene? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Bruk gjerne en dusj wd40 eller tilsvarende istedenfor startgass, ikke på langt nær så eksplosiv og den smører også bra i forhold til startgassen som er veldig tørr! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
kintii Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 ok, det visste jeg ikke. Men jeg kan godt skjønne det i grunnen da det er endel olje i wd40 Jeg håper jo å slippe dette med startgassen nå som motoren får litt kjærlighet med bytte av alt av filter, ny olje og diesel samt nyrensede og trykktestet dyser. Med tanke på at han bare har brukt den 3-4 ganger hvert år de seneste årene kan jo kanskje det også ha litt betydning, for jeg var eier av en vw passat 1990 mod dieselbil en gang i tiden og det første året jeg hadde den (holdt på å pusse den opp) så tror jeg ikke at jeg startet den mer en 2-3 ganger og da tok det fryktelig lang tid før den startet. Men derimot når jeg begynte å bruke bilen ofte, så gikk dette seg til og bilen startet på første turn hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 hei igjen jeg fikk båten min på vann i går og jeg trenger svar på noen spørsmål når det gjelder startprosedyren på denne motoren. Det er jo som sagt en md6b, den har ikke vært startet på 1,5 år. Når vi skulle starte den så var den tungstartet Så derfor startet han den som han har pleid å gjør, det er å ta opp dekompresjonshendelen, speeder på fult, vri om starteren og når svinghjulet får litt fart så sprayer han inn en dæsj med startgass og tar ned dekomprersjonshendelen igjen og etter 5-6 slike forsøk så startet motoren. Når den først startet så sveiv den fantastisk fint, ingen tikking eller noe, helt jevn og nydelig gange og rask respons på speederen. -jeg har hatt ute dieseltanken og renset den, fylt på helt ny og frisk diesel -jeg har byttet grovfilter med vannavskiller -jeg har byttet diesel finfilteret -ny olje og nytt oljefilter -nyrenset luftfilter -dieseldysene er renset og trykktestet på marna motor her i mandal -systemet er luftet Hva kan gjøre at motoren er tungstartet? kan det være det at batteriet i båten er litt lite? det er bare på 45 ampèr. Jeg har jo byttet det som kan nesten og når motoren svev, så svev den helt jevnt og nydelig. Er det rett og slett bare at den ikke har vært startet på veldig lenge? eller er det at den har blitt lite brukt de seneste år (3-4 ganger i året) Har motoren en knapp eller noe for kaldstart? Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 humpibomp Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Motor som har stått lenge blir treeeg å starte, gjerne de første gangene. etterhvert så går den seg (normalt) til igjen, kjør den rolig til å begynne med. Men du peker også på batteriet, 45 A er ikke så mye, så noe kjinning vil tappe det ned, da "sparker" batteriet ikke motoren så kjapt rundt, så dermed så starter den heller ikke så lett. Dersom motor har gløding, så er kan det være nok til at batteri går under den "grensen"... Sjekk også batteripoler, kontakter og kabler.... Redigert 29.Juni.2009 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.