Jump to content

litt hjelp ang. kjøp av sjømann 22


kintii

Recommended Posts

Motor som har stått lenge blir treeeg å starte, gjerne de første gangene. etterhvert så går den seg (normalt) til igjen, kjør den rolig til å begynne med. Men du peker også på batteriet, 45 A er ikke så mye, så noe kjinning vil tappe det ned, da "sparker" batteriet ikke motoren så kjapt rundt, så dermed så starter den heller ikke så lett. Dersom motor har gløding, så er kan det være nok til at batteri går under den "grensen"... Sjekk også batteripoler, kontakter og kabler....

 

 

jeg hørte jo forsåvidt at motoren gikk tregere når vi kinnet kanskje 3 sekunder med dekompresjonen nede, så jeg hørte at det ikke var så mye futt i bateriet, det var nok derfor han tok den opp for å få mer fart på svinghjulet. Så jeg tror kanskje jeg skal få ladet opp et 65 ampers batteri jeg har liggende og paralellkoble de med en batteribryter i mellom så når jeg starter opp så har jeg 45+65 amper altså 110 amper, og når jeg har fått start så kobler jeg ut batteriet på 65 amper og kan bruke det lille batteriet til lys og radio osv. Kunne dette høres lurt ut?

 

Motoren har ikke gløding.

 

Forrige eier sa at når speederen stod i fri og med full gass så var det koblet inn en kaldstartfunksjon. Jeg synes det hørtes rart ut, er det noen som vet? Hva er egentlig vanlig startprossedyre på disse maskinene?

 

ellers blir det båttur til helgen, da motoren svev som en klokke i 5 minutter og pluttselig sa det ploff plaff plaff osv. og det var eksos bendet etter manifoilden som hadde gått i 2 :lol: så han forrige eieren sa at det skal han bekoste så den ligger klar til å byttes og så blir det en herlig tur på sjøen til helgen tenker jeg :flag:

Det blir liksom litt flaut å kjøre med eksosen rett ut i motorkassa, det samme med kjølevannet, blir så tungvint å måtte lense båten hver 10 minutt fordi kjølevannet går rett i svinet :giggle:

Link to post
full gass så var det koblet inn en kaldstartfunksjon.

 

Ett av to.

Enten kobler du inn kaldstarten ved å gi full gass.

Eller, som ved min MD7B, så kobles kaldstarten inn ved ikke å røre noe som helst.

I brosjyra for MD6B står det at den har automatisk kaldstart.

På Volvospeak betyr det vanligvis at du ikke skal røre noe.

MD7B er nesten umulig å få igang hvis jeg gir gass. Hvis jeg ikke rører noe som helst starter den ved håndspålegging.

Link to post
Ett av to.

Enten kobler du inn kaldstarten ved å gi full gass.

Eller, som ved min MD7B, så kobles kaldstarten inn ved ikke å røre noe som helst.

I brosjyra for MD6B står det at den har automatisk kaldstart.

På Volvospeak betyr det vanligvis at du ikke skal røre noe.

MD7B er nesten umulig å få igang hvis jeg gir gass. Hvis jeg ikke rører noe som helst starter den ved håndspålegging.

 

ok, takker :smiley:

da har jeg litt forskjellig jeg kan teste ut.

Så da kobler jeg på et ekstra batteri og prøver å starte uten å røre gassen.

 

Jeg har jo nesten byttet det som byttes kan utvendig på motoren i forbindelse med å gi ren og frisk diesel med god strømning gjennom nye filtre. Og somsagt svev den helt fantastisk når den først svev.

 

En annen ting jeg lurte på er hvor mye vann/kjøling skal det komme ut av eksosen? Det kom liksom ikke mye hele tiden, men litt nå og da som den spyttet ut. Usikker på hvor mye, men kanskje en dl på et par sekunder. Forrige eier mente at det skulle være slik, det var ikke som en påhengs som spyttet konstant, men at det ble sånn at den samlet litt og så spyttet det ut på en måte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...