Jump to content

Bru over kulleseidkanalen og Seilbåt - Går det?

Fanafjord

Recommended Posts

Planlegger litt helgeturer og slikt. Kjenner noen til Kulleseidkanalen på Bømlo?

På sjøkart står det at seilingshøyde under brua er 12,5 meter. Min Albin Ballad er oppgitt med en masthøyde på 12,4 meter, i tilleg har jeg windex og VHF pisk på toppen. Rent teoretisk bør det jo gå når det er litt fjære sjø? Kjenner noen de faktiske forhold ved kulleseidkanalen? Er høydeangivelser ved bruer og slikt etterrettlig?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Friseilingsøyder under bruer og luftspenn blir oppgitt til å være høstjevndøgns spring høyvann. Hvis du da passerer under Kulleseidkanalens bru i høst kan du risikere å bøye vhf antennen.

For noen år siden sjekket jeg og en kompis, med en Alo 33 om han kom under. Målte med tau og lodd. Jeg tror at mastehøyden på Aloen var 14.5 m slik at han ikke turde passere.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Takk for flotte opplysninger! Kona er veldig skeptisk til å prøve, jeg er litt frista å satsa på at det går bra. Kanskje, måle ut på forhånd. Lover at jeg publiserer resultatet her. Men det kan ta et par tre uker før vi kommer oss til Bømlo

Mastehøyden er vel normalt oppgitt som høyden på selve masten? I tilegg må du legge til avstanden fra vannlinjen til mastefoten. Og da er du vel godt over 12,4 meter. Men Kuleseidkanalen er såpass dyp at du kommer fint gjennom på lavvann, hvis du ellers har høyde under broen.

Tidevannstabeller finner du her: http://vannstand.statkart.no/skjema.php . Bømlo ligger vel ca. 10 minutter foran tidevannet i Bergen.

Men Røyksundkanalen kan du glemme ;yesnod: Jeg snek meg gjennom der med min Maxi 84, men antennen skrapte oppi broen :eek:

Bundin er bátleysur maður

12,4 meter er masthøyde over vann uten windex. Så dette er i grenseland... Jo, jeg har avskrevet Røyksundkanalen. Den er visst ganske grundt også...

jeg er litt frista å satsa på at det går bra. Kanskje, måle ut på forhånd. Lover at jeg publiserer resultatet her.

Og gikk det ikke så er jeg (og sikker mange andre her) veldig interessert i å se bilder av masten etterpå :smiley: har altid lurt på hvor ille det kommer til å gå om man seiler på en bro i veldig sakte fart , blir det totalkatastrofe eller kan man slippe med litt oppskrapet mast , tror mest på det første

Redigert av Enzo (see edit history)
Og gikk det ikke så er jeg (og sikker mange andre her) veldig interessert i å se bilder av masten etterpå har altid lurt på hvor ille det kommer til å gå om man seiler på en bro i veldig sakte fart , blir det totalkatastrofe eller kan man slippe med litt oppskrapet mast , tror mest på det første

Ja ja det er du nok... Vi få se he he. Jeg regner jo med at jeg ikke gambler med selve masten - bare med VHF antennen.

Røyksundkanalen er grei fra østsiden og inn til Skogbu men det er ikke noen vits i å prøve seg på vestre løpet med seilbåt, det butter i begge ender, både oppe og nede :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Friseilingsøyder under bruer og luftspenn blir oppgitt til å være høstjevndøgns spring høyvann. Hvis du da passerer under Kulleseidkanalens bru i høst kan du risikere å bøye vhf antennen.

Fra "gammelt av" var friseilingshøydene under broer og luftspenn oppgitt til å være høstjevndøgn spring høyvann. Men nå(fra og med 1. januar 2000) er det HAT som danner basis for friseilingshøyder. HAT er en forkortning for høyeste astronomiske tidevann, og HAT er det høyeste tidevannet som oppstår på en plass under midlere meteorologiske forhold.

Det som er viktig å merke seg, er at observasjoner over flere tiår faktisk viser at vannstandsnivået veldig ofte ligger over referansenivået for friseilingshøyder. Særlig er dette tilfellet fra svenskegrensen og til og med Rogaland fylke, medregnet den indre delen av Oslofjorden. Fra Hordaland og nordover er det ikke så ofte at vannstandsnivået ligger over HAT, men det forekommer også der. Man bør med andre ord beregne ekstra sikkerhetsmargin for passering under broer og luftspenn. I tillegg vil lavtrykk og kraftig pålandsvind over lengre tid, eksempelvis stormflo, bidra til å heve vannstanden. Det må man også ta hensyn til.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...