Sjøtunga Startet 4.Juni.2009 Del på Facebook Startet 4.Juni.2009 Jeg sitter og vurderer om jeg skal bestille Benns Lazy Jack, men lurer litt på følgende: - er det noen fornuftig grunn til at kontrollenden på lina skal monteres framme på bommen? Jeg vil heller ha den bak, så jeg har full kontroll fra cockpit, og slipper å farte fram på masta. - hvilken line er det som går over blokka? B2-A-B3? Eller? Er det for øvrig noen som har meninger om og/eller erfaringer med dette produktet? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
JGH Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Skal og montere denne, men modifiserer den nok litt. Vil ha blokk i masta og ingen blokk som sliter på seilet, da kan eg føre tauet ner til kryssholt på masta eller føre til cockpit om eg vil. Satser på at eg finner en ring eller noe som kan gå der blokka skal være midt på seilet. På tegningen så er det vel tau fra B2 via blokka til B3. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Og husk en bit med strikk fra enden av saligshornet rundt lina så blir den greiere å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Den må du forklare nærmere Mulligan. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Og husk en bit med strikk fra enden av saligshornet rundt lina så blir den greiere å bruke. For å få linene litt bort fra masta, da, går jeg ut fra? Det er montert små bøyler på øverste salingshorn midt på på begge sider hos meg. Kanskje jeg skal feste linene i dem? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Den må du forklare Det er festet en strikk i nokken av salingshornet. Denne ender i ei løkke. Lina som går gjennom blokka i masta og ned til linesystemet til lazybagen går gjennom denne løkka. Den andre enden av denne lina går ned til et lite kryssholt på masta hvor det er festet med ei løkka som er knytt gjennom øyet på kryssholtet. Her tilpasses lengden slik at strikken trekker lazyjacken helt ut på salingshornet. Et stykke over lina ned til kryssholtet er det knytt ei løkke som er tilpasset slik at lina er stram men ikke fungerer som bomløft. Altså to stillinger. Slakk stilling ved setting av seil slik at flyndre og spiler (har fullspilet) ikke hekter seg, og stram stilling ved seilas og berging. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 (redigert) Ordnet Lazyjack med tau 2 små bøyler oppe i masten(B1), 2 små plastbelagte blokker(A) (Slike avrundete i plastskrog og syrefast par 10kroninger) og 2 stk sånne plast fendertau-clamcleats , plassert slik at ved stram stilling så kommer fender-cleatsene nesten nede ved bommen mellom blokk A og B2. = 150kr. (tau hadde jeg fra før) Hadde ikke lyst å borre masse hull i bommen, så bandt tauene i bøylen til kicktaljen(B2) og bøylen til storskjøtet(B3). Kjapt og enkelt (Fikk ikke lastet opp Benns illustrasjon, får "ikke pålogget"-melding på ny nettside når trykker på Laste opp bilder. ) Redigert 5.Juni.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.