beveren Startet 4.Juni.2009 Del på Facebook Startet 4.Juni.2009 etter maaaassse frem og tilbake, lesing av tidligere tråder opp og ned og mas og tjas JO man kan male plastbåter. Jeg har spurt på marinaer og jeg har spurt båtfolk generelt, og man får veldig blandede svar. en marina mente jeg mått sende den til et lakkeringsverksted og betale 25000kr. andre mente det ikke var mulig å male den, "man maler bare trebåter" jeg har en typisk glassfiberbåt som jeg nå endelig har fått malt, da den var nesten brun av solfalming og hadde mange hakker og sprekker i gelcoaten som jeg fikk jevnet ut. 1 puss med sandpapir, jeg brukte 180 papir, trengs ikke noe grovere. hvis du skal fjerne sprekker o.l. påfører du glassfibersparkel før du pusser. 2 prime der du skal male. primer finner du på din lokale jernia e.l. 3 mal. selv brukte jeg maling fra International som jeg fikk høre mye godt om Mange jeg spurte mente det ville bli "for" stygt når man maler selv, men det er ikke riktig. Det kommer bare an på hvor tolmodig og nøye du er. Best resultat får man faktisk med en tynn pensel etter min oppfatning. da er det også lettest å male inne kriker og kroker. men det blir ikke stygt med rulle av skumgummi heller, men da må man ha litt tolmodighet for skumgummirullen legger fra seg så tynt lag at du må legge på en god del flere lag etterhvert som det tørker. rulle av type "hår" vil jeg ikke anbefale, ihvertfall ikke jotun sine, de hårer ned hele båten og du får masse nupper du må pusse ned igjen.(eller så ender du opp som meg og driter etterhvert i hele greia bare den nå har hvit farge det krever litt tolmodighet) Pass på at det skal ikke tykke laget med våt maling til før det blir masse skjolder, fant ut man nesten er nødt å stå å se på malingen tørke for å kunne fjerne skjoldene som danner seg. har pusset mye nå.. Tro for all del ikke at du skal bruke GEL COAT, det tørker ikke! Glem gel coat, skjønner ikke hvorfor det selges til andre enn båtfabrikanter.... Man kan bruke TOP COAT eller annen maling feks fra International eller Jotun. Ellers er det rett frem. For de som bor i Oslo anbefaler jeg en tur til Billakkspesialisten på Skt Hanshaugen i Waldemar Thranes gt hvis de trenger innføring. Det er folk som vet hva de selger for noe rart. Foreslår absolutt at denne blir sticky Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Ja det går bra dette,har du noen bilder da? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Superkul Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) jeg foretrekker fin liten rulle - varmt vær (ikke i sola) gjerne lunka boks - og heller brårulle (tynne) 3 -5 strøk - hvis man orker kan man vaslipe til slutt og rubbe/ polere - da blir det som lakkering Redigert 4.Juni.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
beveren Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 hva er å vaslipe? vil gjerne ha det enda glattere? kan du fortelle meg et navn på et produkt jeg kan bruke? her er noen bilder. gjenstår å montere sitteplater, gummilisten rundt kanten og legge på nytt bunnstoff. noen som vet om en butikk med godt utvalg av slike lister i osloområdet forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Han mener og bruke vannslipe papir,bruk fint papir og poler etter på. :yesnod:MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Terkel Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 flott dette.. noen close up bilder? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Dette var midt i blinken for meg, skal med tid og stunder (høsten) "male" min Enes 25. Å levere skuten til verksted er ikke tema i det hele tatt. Og bildet forteller jo sitt språk, båten ble fin den. Stå på. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 fender list får du bla på maritim men undersøk litt for slike lister er dyre Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dalton Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Kanskje litt feil å komme med, men hadde en gang en 14' Snøgg. Den var stygg som juling, men ble mattet ned med sandpapir og malt med Bengalack. Jeg brukte skumgummirull og lakkfordriver, og resultatet ble en speilblank overflate som var like fin i de årene jeg hadde båten. Snøggen ble malt svart under vannlinjen og gul over. Riktig kult for en tenåring, ikke helt mitt valg i dag. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.