martinbmw Startet 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2009 Hei, jeg er ny her, og lurer på om noen kan svare meg på følgende: Jeg har en nordkapp22dc med 180hk bmw diesel, og penta 280 drev. drevet har ikke powertrim, og kun en propell. synes båten går dårlig for såpass med motor, og lurer på om det kan være drevet sin feil. har en mistanke om at dette drevet har vert brukt i lag med en bensiner nemlig. hvilken utveksling bør eg ha på en slik diesel motor? og hvilket drev ville vert beste løsning,evt hva er lettest å bytte ut 280 drevet med? kan det monteres powertrim på 280? Båten gjør i dag 31 knop på fullt turtall(3800) og ca 23 på marsj(3000) med 14,5x21 propell. Håper noen har gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Her trengs mer info før kvalifiserte svar. Hva er anbefalt max turtall på denne motoren ? Er dine måleerfaringer basert på max belastet båt (full tank, utstyr + 3-4 pers i båten), eller nesten tom båt. Nystoffet eller ligget ute over lengere tid. Sitér dette innlegget Link to post
martinbmw Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 max anbefalt turtall er 3800 rpm. båten gjør de samme hastighetene med 5 pers som med 1, målt med full tank og nystoffet båt. ingen groe. alle målinger er gps selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
martinbmw Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 ingen flere forslag?? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 høres vel ikke ut som om det er noe galt for meg .. ihvertfall. har du sett på finn hva lignende båter går med samme motor ? lettest er nok å skifte til 290 drev , men ser ikke helt nødvendigheten hvis drevet ditt er i orden. kanskje du kunne hatt ett hakk større propell.. Sitér dette innlegget Link to post
martinbmw Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 de som finnes på nett har stortsett bensinere, og da går det i 16 hk penta, og de gjør 35. klarer ikke dra større propell, men lurer på om det har med utvekslingen på drevet å gjøre? er det ikke forskjell på bensin og diesel der? dette drevet er det samme som stod i med bensinmotor fra nytt av... Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 eller du kan skifte til BMW drev (ZF). Jeg har et par liggende i deler..med transom.. Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Bearded Beast Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 jo det er forskjell på utvekslinga på de små bensinmotorane kontra diesel og de større bensinmotorene. de små bensinmotorene har mykje større turtrallregister og og er veik og må da naturlig nok ha lavere utveksling. men utvekslinga er ikkje såå farlig med så lenge du greier å kompensere med propell. etter som eg forstår har du prøvd med større propell. litt større diameter men lavere stigning? og hvordan gikk det sa du? mangelen av powertrim skal ikkje undervurderes mht mangelen på de siste knopa. spesielt hvis båten din går som et strykejern på full pinne. at den går like fort med 1 som med 5 mannn sku tyde på båten legger seg på nasen og bremser Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) Mener å ha lest her tidligere at bensinmotorer ofte har drev med 2,1:1 utveksling, mens diesel bør ha 1,6:1 eller deromkring. Høres jo rimelig ut at en motor med lavere max turtall må ha lavere utveksling for å få rett turtall på propellen. Hvilken utveksling har du på det du har? Redigert 6.Juni.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bearded Beast Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 eg har omc V8 bensin og 1.16:1 men dette er ekstremt høyt. joda volvo bruker vel 1.61:1 på mange dieselinstallasjoner. men det betyr ikkje at det er einaste veien til Rom. Det spørs hvilken motor du hadde der før. det er bare de minste som har den 2.1:1 eller deromkring du vise til. liten vits å spekulere, ut å finn det ut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.