Jump to content

nordkapp22dc med 180hk bmw diesel, hvilket drev

martinbmw

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her, og lurer på om noen kan svare meg på følgende: Jeg har en nordkapp22dc med 180hk bmw diesel, og penta 280 drev. drevet har ikke powertrim, og kun en propell. synes båten går dårlig for såpass med motor, og lurer på om det kan være drevet sin feil. har en mistanke om at dette drevet har vert brukt i lag med en bensiner nemlig. hvilken utveksling bør eg ha på en slik diesel motor? og hvilket drev ville vert beste løsning,evt hva er lettest å bytte ut 280 drevet med? kan det monteres powertrim på 280? Båten gjør i dag 31 knop på fullt turtall(3800) og ca 23 på marsj(3000) med 14,5x21 propell.

Håper noen har gode forslag.

de som finnes på nett har stortsett bensinere, og da går det i 16 hk penta, og de gjør 35. klarer ikke dra større propell, men lurer på om det har med utvekslingen på drevet å gjøre? er det ikke forskjell på bensin og diesel der? dette drevet er det samme som stod i med bensinmotor fra nytt av...

jo det er forskjell på utvekslinga på de små bensinmotorane kontra diesel og de større bensinmotorene. de små bensinmotorene har mykje større turtrallregister og og er veik og må da naturlig nok ha lavere utveksling. men utvekslinga er ikkje såå farlig med så lenge du greier å kompensere med propell. etter som eg forstår har du prøvd med større propell. litt større diameter men lavere stigning? og hvordan gikk det sa du? mangelen av powertrim skal ikkje undervurderes mht mangelen på de siste knopa. spesielt hvis båten din går som et strykejern på full pinne. at den går like fort med 1 som med 5 mannn sku tyde på båten legger seg på nasen og bremser

Mener å ha lest her tidligere at bensinmotorer ofte har drev med 2,1:1 utveksling, mens diesel bør ha 1,6:1 eller deromkring. Høres jo rimelig ut at en motor med lavere max turtall må ha lavere utveksling for å få rett turtall på propellen. Hvilken utveksling har du på det du har?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

eg har omc V8 bensin og 1.16:1 men dette er ekstremt høyt. joda volvo bruker vel 1.61:1 på mange dieselinstallasjoner. men det betyr ikkje at det er einaste veien til Rom. Det spørs hvilken motor du hadde der før. det er bare de minste som har den 2.1:1 eller deromkring du vise til. liten vits å spekulere, ut å finn det ut :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...