VI MENN Startet 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2009 Hei Har en Mercruiser 145 dt 1980 mod. Startmotor ca 6 år og batteri 2 år. Problemet er at startmotor drar så sakte rundt. Først veldig sakte så øker farten litt til motor starter (etter ca 10 sek). Har nå målt hvilespenning til 12,9 V. Men når jeg starter detter spenning på batteri og startmotor til ca 8,8 -9,0 V. Kan det være batteriet som er gåent eller starter? Batteri 115 A hevy duty sønnak. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) Høres ut som om batteriet er ødelagt. Du kan jo sjekke ved å sette på en jump starter. Er du KP total medlem kan sikkert den lokale redningsskøyta bistå deg. Alternativet er å kjøpe en batteritester på Biltema. Tror jeg betalte 498 for min der. Redigert 4.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Dersom hvilespenninga er 12,9 er batteriet ok. Kontaktfeil, løs kabel, det sisste må være startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
VI MENN Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Av kabler og sko har jeg byttet alt. 70 mm2 kabel. selv om jeg bruker startkabler mellom batteri og starter gir ikke dette noe utslag. Det underlige er at spenningen detter under 9 V ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Gjetter på dårlig starter. Demonter startmotoren og rens opp alle kontaktflater og sjekk børstene. Redigert 5.Juni.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Synes batteriet høres tvilsomt ut siden det dropper såpass mye ved belastning. Ta det med til en forhandler, og la ham ta en belastningstest på det! Man blir ofte lurt av en tilsynelatende bra hvilespenning, men straks man belaster det er det "game over".. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Slitte børster kan gi samme symptom som dårlig batteri. Samme hvis starteren ikke går lett rundt pga dårlige lagre og/eller manglende smøring. Du har ikke mulighet for å teste med et annet batteri da, eller visa versa? (Fra bilen f.eks.) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Batteriet høres da helt OK ut. Det er helt normalt at spenningen faller under bruk av startmotor gjerne helt ned mot 7-8V. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Har samme problemet på min båt, bare såvidt starteren klarer å dra rundt kald motor. (90 hk e-tec, 2008 mod) Batteriet er ok, så det er enten kabler eller starteren. Frykter det er starteren i.o.m at problemet ikke oppstod gradvis. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Meget mulig startmotoren! Har samme problemet selv akkurat nå (venter på å få heist ut motoren for overhaling). Har opplevd at startmotoren ikke får "nok guffe" til å starte motoren.. Den bare går sakte rundt. Alle mente det måtte være batteriet. Så til slutt kjøpte jeg meg et splitter nytt 830 A startbatteri beregnet til industrimaskiner for to båtpenger og koblet til el-anlegget. Samme problemet! Så prøvde vi å koble batteriet direkte i startmotoren med kraftige startkabler. Samme problem. Ergo må det være startmotoren, selv om det absolutt kan høres ut som et strømproblem! Redigert 5.Juni.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
FredrikW Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg hadde ifjor problemer med at starteren gikk for sakte, og gikk varm etter bare 3-4 startforsøk på 4-5 sekunder hver. Det viste seg at starteren hadde hengt seg på svinghjulet, slik at den hadde blitt med rundt på opptil 5000rpm. Starteren måtte byttes. Vet ikke hvorfor dette skjedde, men mistenker at forigge eier har kjørt starteren for hardt ved startproblemmer av noe slag. Motoren er en 2004-modell Johnson 140 HK 4-takt. Sitér dette innlegget Link to post
VI MENN Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hei Da var batteri og starter sjekket. Batteri sjekket hos forhandler med 350 A i motstand. Tilstand OK. Tok så ut starter i kveld og alt så bra ut helt til jeg kom til børster og rotor. 1 børste var så godt som borte, rotor så helt forferdelig ut. Rart da dette er en byttestarter under 10 år. Men fant nå ut hva som har plaget meg lenge. Får sjekke om det fins byttestarter i omløp enda. Takker for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnar1981 Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Mox1 skrev On 5.6.2009 at 17.05: Har samme problemet på min båt, bare såvidt starteren klarer å dra rundt kald motor. (90 hk e-tec, 2008 mod) Batteriet er ok, så det er enten kabler eller starteren. Frykter det er starteren i.o.m at problemet ikke oppstod gradvis. Hei, fikk du funnet ut hva som var feil? Har det samme på min Evinrude. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.