Jump to content

startmotor eller batteri gåent?


VI MENN

Recommended Posts

Hei

 

Har en Mercruiser 145 dt 1980 mod. Startmotor ca 6 år og batteri 2 år. Problemet er at startmotor drar så sakte rundt. Først veldig sakte så øker farten litt til motor starter (etter ca 10 sek). Har nå målt hvilespenning til 12,9 V. Men når jeg starter detter spenning på batteri og startmotor til ca 8,8 -9,0 V.

Kan det være batteriet som er gåent eller starter?

Batteri 115 A hevy duty sønnak.

Link to post

Synes batteriet høres tvilsomt ut siden det dropper såpass mye ved belastning. Ta det med til en forhandler, og la ham ta en belastningstest på det! Man blir ofte lurt av en tilsynelatende bra hvilespenning, men straks man belaster det er det "game over"..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Meget mulig startmotoren! Har samme problemet selv akkurat nå (venter på å få heist ut motoren for overhaling).

Har opplevd at startmotoren ikke får "nok guffe" til å starte motoren.. Den bare går sakte rundt. Alle mente det måtte være batteriet. Så til slutt kjøpte jeg meg et splitter nytt 830 A startbatteri beregnet til industrimaskiner for to båtpenger og koblet til el-anlegget. Samme problemet! Så prøvde vi å koble batteriet direkte i startmotoren med kraftige startkabler. Samme problem. Ergo må det være startmotoren, selv om det absolutt kan høres ut som et strømproblem!

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Jeg hadde ifjor problemer med at starteren gikk for sakte, og gikk varm etter bare 3-4 startforsøk på 4-5 sekunder hver. Det viste seg at starteren hadde hengt seg på svinghjulet, slik at den hadde blitt med rundt på opptil 5000rpm. Starteren måtte byttes. Vet ikke hvorfor dette skjedde, men mistenker at forigge eier har kjørt starteren for hardt ved startproblemmer av noe slag. Motoren er en 2004-modell Johnson 140 HK 4-takt.

Link to post

Hei

Da var batteri og starter sjekket. Batteri sjekket hos forhandler med 350 A i motstand. Tilstand OK. Tok så ut starter i kveld og alt så bra ut helt til jeg kom til børster og rotor. 1 børste var så godt som borte, rotor så helt forferdelig ut. Rart da dette er en byttestarter under 10 år.

Men fant nå ut hva som har plaget meg lenge. Får sjekke om det fins byttestarter i omløp enda.

Takker for tips.

Link to post
  • 8 år senere...
Mox1 skrev On 5.6.2009 at 17.05:

Har samme problemet på min båt, bare såvidt starteren klarer å dra rundt kald motor. (90 hk e-tec, 2008 mod)

Batteriet er ok, så det er enten kabler eller starteren. Frykter det er starteren i.o.m at problemet ikke oppstod gradvis.

Hei, fikk du funnet ut hva som var feil? Har det samme på min Evinrude.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...