Daffy Startet 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2009 Har en kamerat som vurderer å kjøpe en 50 hk Mercury fra 1977. Motoren har vært lagret innendørs de siste 4-5 år. Vi har fått den med hjem for å se over den. I går skulle jeg skifte gearolje på den. Ble rimelig overrasket da jeg skrudde ut tappeskruen og det kom noen dråper helt klart vann. Tenkte at pakningen på skruen var lekk eller borte og skrudde opp øverste skruen. Da kom det mer vann og ikke noe annet. Tenkte at dette er kondensvann og fylte opp gearhuset med gearolje. Etter å ha fått på rundt 1/4 tube var den full. (På min motor er jeg vant til nesten 4 tuber) Jeg kan tenke meg at det er samme mengden vann som rant ut. Det rare er at jeg hadde spilloljen fra mitt gearhus i beholderen som dette vannet rant ned i og den så ikke ut til å bli farget. spørsmålene da er: Var denne helt tom for olje og fylt opp med vann eller noe vann lignende væske? Er det størknet gearolje som ikke ville ut inni der? Hvor mye gearolje tar dette gearhuset? Hvis det kun var vann som var inni der. Hvor stor sjangse er det for at innmaten ikke er rustet i stykker? Var ikke antydning til farge på vannet. kan det være slik at det ikke begynner å ruste før vannet forsvinner? og da har jeg reddet det ved å fylle på olje med en gang? Er det noe å satse på dette eller er det bare å tipse selger om å selge den som delemotor? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
SeaRaymond Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 har hatt ett par tre slike 4 sylindrede 60-70 talls 50 hk fra mercury, dette er vanlig problem, drivakslingen ruster, med følgende lekkasjer rundt simmering under impeller. kjempefine nostalgiske motorer utover dette, men dersom du ikke liker å skru mer en du kjører båt ville jeg latt være dette kjøpet. Har motoren stått flere år uten olje og vann på drevet er det nok ferdig, det at det ikke var så mye vann nå skyldes kanskje at det har tørket ut over tid, den evtuelle oljen som var igjen har sikkert levret seg og tørket ut der inne den også, kjøper du dette og er ekstra uheldig vil du oppdage at drivakslingen også har rustet fast i veivakslingen, og hele motor må plukkes for å få den ifrahverandre, stod en reportasje om dette i vg for noen år tilbake på en 87 modell mener jeg, der en familie måtte ut med over10000 for å få skiftet impelleren nettopp på grunn av dette. Droll her inne virker å være ekspert på mercury, så kanskje han kommer med innspill og retter meg om jeg har uttrykkt noe feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.