Lingo Startet 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2009 Hei! Jeg har nettopp kjøpt VHF og hadde i utgangspunktet tenkt å montere selv. Har imidlertid sett noen som advarer mot slik "selvtekt", og absolutt anbefaler en proff å gjøre dette. Er det noen som har erfaring og kan fortelle hva jeg må være spesielt oppmerksom på, og hvilke feil som kan gjøres? Helge Sitér dette innlegget Link to post
Viknes830 Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Kommer jo litt an på om man har litt ferdigheter i faget...ikke spesielt vanskelig men antenne og antenneplugger er jo litt kritisk. Sørg for skikkelig strømforsyning / kobling av 12V biten. 12V rett fra batteri (forbruk) eller koble på 12V skinne ved bryterpanel. En VHF trekker noen amp. ved sending så god og stabil kobling er veldig viktig. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Det det skiller mest mellin "ammatøren" og proffen er nokk tilgangen på utstyr for og få det skikkelig. Profen bruker RG213 med skikkelige crimpplugger fordi det er best og han har verktøy for og montere pluggene. Amatøren bruker ofte RG58 og noen skrotplugger som enten skrus eller loddes på. Etter at montarsjen er ferdig tar Profen frem SVR/Effektmetret og kontrolerer instalasjonen mens amatøren i beste fall kaller opp nermeste kystradio for og se om det virker. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hadde og tenkt å gjøre dette selv, men vurderer nå fagmann. Noen som har tips, eller vil tilby seg selv av denne tjenesten i Sandnes distriktet? (har utstyret, men studerer til SRC/VHF eksamen ennå, men nærmer meg) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
olews Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Vi har tidligere diskutert kabel her og jeg vil bare minne om at RG213 som er en god kabel er litt utdatert. Du kan enten gå gjennom coax kabler i Elfa katalogen/web (sikkert noe nytt enda) eller se min oversikt over kabler : Oles tips og triks Du kan få kabel som er like tynn som RG58. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Fanafjord Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg har montert to VHF selv og dette gikk helt greit. Kan ikke skjønner at det skal være nødvendig med fagmann, når man har de minste tekniske forståelse. Kaller opp kystradioen av og til for å være trygg at alt virker som det skal. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
TrondT Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Går nok helt fint å montere selv. Sikring på tilførsel og nøyaktig arbeid med coax'en så blir det så bra så. Flere antenner selges jo med ferdig kabelopplegg og plugger, samt en grei monteringshjelp (feks denne). TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
BMP Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 For de fleste er det ikke noen problem og montere selv men jeg vil da anbefale at de kjøper antenner med ferdig kabel og plugg om en ikke har skikkelig crimpeverktøy. Uansrt bør antenemontasjen kontroleres med et SWR meter etter montarsjen. Har vert borti nye antenner som har vært ledert med feil en ikke vile oppdaget sån helt uten videre uten en SWR måling. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Noen som har tips til gode og billige SWR metere? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
BMP Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Her er et "SWR analyzer MFJ259B" kr 3.847 fra Elfa. kansje ikke så bilig men jeg tror det er bra. Sammenlignet med mitt som kostet kr 25.000,- er ikke prisen så verst. Pass på de biligste som er på markedet klarer sjelden frekvensen en VHF oppererer på og da blir det bare vås de måler. Redigert 5.Juni.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hvis en kjøper et SWR meter som er beregnet for VHF er ikke det noe problem, mulig billig skrap en handler fra andre siden av jorda ikke er nøyaktig. Men handler en et billig SWR meter hos noen som kan faget sitt er ikke det noe problem. www.permo.no kan være den rette plassen, kanskje ikke den billigste plassen å handle på men en servicegrad og ekspertise som få kan måle seg med. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hvilket SWR meter er det du har da BMP? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg har et Kathrein MFT 70 med to poder den jeg bruker på VHF er en RF-Head 70-1000 MHZ den kan brukes opp til 50W. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Her er et "SWR analyzer MFJ259B" kr 3.847 fra Elfa. kansje ikke så bilig men jeg tror det er bra. Sammenlignet med mitt som kostet kr 25.000,- er ikke prisen så verst. Pass på de biligste som er på markedet klarer sjelden frekvensen en VHF oppererer på og da blir det bare vås de måler. Dette er jo dyrere enn en vanlig VHF for lystbåtflåten...eller vanvittig myer dyrere... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
GeirV Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hei, ta kontakt med Radioinspeksjonen hos Telenor Maritim Radio. Der får du den hjelpen du trenger. se www.maritimradio.no Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hva tror man om denne? USD55 inkl frakt blir ca 350 kr, legg eventuelt til moms og tollbehandlingsgebyr så blir det ca 550kr. Nøyaktighet 5-10% burde vel være greit nok for å sjekke om det er alvorlige feil i antennekretsen? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
BMP Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Den dekker jo ikke frekvensen som maretim VHF sender på. Da hadde jeg heller kjøpt en fra Permo. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Koster ca. 450 kroner hos Permo: De fleste radioamatører har et tilsvarende. Så hvis du kjenner en, er det bare å ta kontakt. Du vil sikkert få hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Helt seriøst - mener dere at man trenger et SWR-meter til flere tusen kroner (ok, ser noen rimeligere har kommet opp) for å sette opp en enkel VHF? Dersom "alt" følger med og hører sammen, dvs. apparat + riktig kabel + antenne beregnet på båt, kan det da virkelig være nødvendig? Jeg synes dere "skremmer vannet" av trådstarter - dette har jeg da gjort noen ganger uten behov for SWR. Det tipper jeg ganske sikker andre også har. Selvsagt må det sjekkes ved oppkall etterpå, enten til Kystradio (førstevalg), evt til annen båt man avtaler med. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg har et Kathrein MFT 70 med to poder den jeg bruker på VHF er en RF-Head 70-1000 MHZ den kan brukes opp til 50W. Ser jo i signaturen din nå er du er radioamatør, da forstår jeg hvorfor du har en slik sak. Jeg mener at et relativt billig SWR meter beregnet for de frekvensene er mer en godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Skal ikke en sånn installasjon godkjennes av en som er autorisert for det, mener det var slik før iallfall. Ellers så kan ikke jeg heller skjønne at det skal være nødvendig med SWR måling. Aldri hørt om noen som har trimmet en slik installasjon, og kaller man opp en kystradio kan vel de svare på om signalet man sender har normal styrke. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Det kan være feil på kabel / antenne som gir mye SWR til tross for at en får kontakt. Om det ikke er så mye så det skader utgangen på radioen kan det være avgjørende for rekkevidde. Jeg vil iallefall kalle det en billig forsikring når en først legger ned noen 1000 lapper i utstyr å kjøpe med et SWR meter for noen 100 lapper for å sjekke om utstyret er 100% Sitér dette innlegget Link to post
Lingo Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hei! Takk for mange og informative svar. Helge Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Kan jeg bruke swr meter som egentlig er beregnet for walkie, for sjekk av vhf? Redigert 5.Juni.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Nei Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.