Jump to content

Montere VHF selv?

Lingo

Recommended Posts

Kommer jo litt an på om man har litt ferdigheter i faget...ikke spesielt vanskelig men antenne og antenneplugger er jo litt kritisk.

Sørg for skikkelig strømforsyning / kobling av 12V biten. 12V rett fra batteri (forbruk) eller koble på 12V skinne ved bryterpanel. En VHF trekker noen amp. ved sending så god og stabil kobling er veldig viktig.

Det det skiller mest mellin "ammatøren" og proffen er nokk tilgangen på utstyr for og få det skikkelig. Profen bruker RG213 med skikkelige crimpplugger fordi det er best og han har verktøy for og montere pluggene. Amatøren bruker ofte RG58 og noen skrotplugger som enten skrus eller loddes på. Etter at montarsjen er ferdig tar Profen frem SVR/Effektmetret og kontrolerer instalasjonen mens amatøren i beste fall kaller opp nermeste kystradio for og se om det virker.

Jeg har montert to VHF selv og dette gikk helt greit. Kan ikke skjønner at det skal være nødvendig med fagmann, når man har de minste tekniske forståelse. Kaller opp kystradioen av og til for å være trygg at alt virker som det skal.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

For de fleste er det ikke noen problem og montere selv men jeg vil da anbefale at de kjøper antenner med ferdig kabel og plugg om en ikke har skikkelig crimpeverktøy. Uansrt bør antenemontasjen kontroleres med et SWR meter etter montarsjen. Har vert borti nye antenner som har vært ledert med feil en ikke vile oppdaget sån helt uten videre uten en SWR måling.

Hvis en kjøper et SWR meter som er beregnet for VHF er ikke det noe problem, mulig billig skrap en handler fra andre siden av jorda ikke er nøyaktig. Men handler en et billig SWR meter hos noen som kan faget sitt er ikke det noe problem.

www.permo.no kan være den rette plassen, kanskje ikke den billigste plassen å handle på men en servicegrad og ekspertise som få kan måle seg med.

Her er et "SWR analyzer MFJ259B" kr 3.847 fra Elfa. kansje ikke så bilig men jeg tror det er bra. Sammenlignet med mitt som kostet kr 25.000,- er ikke prisen så verst. Pass på de biligste som er på markedet klarer sjelden frekvensen en VHF oppererer på og da blir det bare vås de måler.

Dette er jo dyrere enn en vanlig VHF for lystbåtflåten...eller vanvittig myer dyrere...

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Hva tror man om denne?

USD55 inkl frakt blir ca 350 kr, legg eventuelt til moms og tollbehandlingsgebyr så blir det ca 550kr.

Nøyaktighet 5-10% burde vel være greit nok for å sjekke om det er alvorlige feil i antennekretsen?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Helt seriøst - mener dere at man trenger et SWR-meter til flere tusen kroner (ok, ser noen rimeligere har kommet opp) for å sette opp en enkel VHF? Dersom "alt" følger med og hører sammen, dvs. apparat + riktig kabel + antenne beregnet på båt, kan det da virkelig være nødvendig? Jeg synes dere "skremmer vannet" av trådstarter - dette har jeg da gjort noen ganger uten behov for SWR. Det tipper jeg ganske sikker andre også har. Selvsagt må det sjekkes ved oppkall etterpå, enten til Kystradio (førstevalg), evt til annen båt man avtaler med.

Skal ikke en sånn installasjon godkjennes av en som er autorisert for det, mener det var slik før iallfall.

Ellers så kan ikke jeg heller skjønne at det skal være nødvendig med SWR måling. Aldri hørt om noen som har trimmet en slik installasjon, og kaller man opp en kystradio kan vel de svare på om signalet man sender har normal styrke.

Det kan være feil på kabel / antenne som gir mye SWR til tross for at en får kontakt. Om det ikke er så mye så det skader utgangen på radioen kan det være avgjørende for rekkevidde.

Jeg vil iallefall kalle det en billig forsikring når en først legger ned noen 1000 lapper i utstyr å kjøpe med et SWR meter for noen 100 lapper for å sjekke om utstyret er 100%

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...