Jump to content

Montere VHF selv?

Lingo

Recommended Posts

Etter min mening er det noe forbasket tull å kjøpe et slikt instrument for å få bekreftet at en så enkel installasjon som installasjon av VHF er. Kan en trekke tykke nok strømforsyningskabler og sette på kontakter pluss å koble en kabel med ferdige kontakter i begge ender mellom VHF og antenne, kan ikke resultatet bli bedre. Har selv sjekket installasjonen med et lånt SWR-meter, og resultatet var selvfølgelig 100% bra. Men for feilsøking av et gammelt ukjent opplegg, kan jo et slikt instrument være greit. Men det er billigere å bytte antennekabel og plugger på mistanke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt VHF og hadde i utgangspunktet tenkt å montere selv.

Helge

Seilbåt eller motorbåt?

Hvis seilbåt:

Gjennomgående mast eller mast steppet på dekk?

Hvis motorbåt:

Må antenne kabelen gjennom dekk?

Må du kunne ta av antennen?

Ellers, blås i SWR meter (med mindre du har laget antennen selv eller kjøpt en gammel en). Ohm kabelen etter montering av plugger. Bruk vanlig multimeter. Skal ikke være forbindelse mellom skjerm og senter.

Tenk på dekksgjennomføringer. (derfor spørsmålene ovenfor.)

Flussmiddel??? Er det ikke slikt blikkenslagere bruker? Nei, vanlig loddetinn for elektronikk er tingen. Glem alt som heter flussmiddel.

Lars H.

(som har loddet elektronikk i 50 år og vel så det)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Etter min mening er det noe forbasket tull å kjøpe et slikt instrument for å få bekreftet at en så enkel installasjon som installasjon av VHF er.

Lars H.

Du må gjerne mene at det er noe forbaska tull Lars H, men hver sin mening om den saken. Jeg ville aldri ha reist på langtur uten at jeg visste at slikt som det er helt korrekt.

Kjøper man ferdig kabel og antenne som ikke kan trimmes, ja da er nok sjangsen for at det ikke er i orden lite trolig. Noen baserer seg på det og andre ikke...

Nå er det vel ikke noe særlig som kan trimmes på et VHF-anlegg i en lystbåt, men skulle jeg dradd på jordomseiling og ikke hadde greie på VHF, ville jeg helt klart fått en ekspert med nødvendige måleinstrumenter og kompetanse til å fingjennomgå anlegget. Uttrykket "forbaska tull", var vel litt drøyt, så jeg skal moderere meg og heller kalle et SWR-meter for "kjekt å ha" utstyr.

Lars H.

vhf_6db_antenne.jpg

Jeg kjøpte dette SWRmeteret fra Permo, se: http://www.permo.no/. Det har hjulpet meg en god del.

antenne_6_db.jpg

Jeg har to slike antenner, en for VHF den andre for AISen. De skjal ha 6 db gain.

ra109sls.jpg

På toppen av masta har jeg to slike. En for VHF og den andre i reserve. Disse omtales vel som de dårligste antennene som finnes - når de angripes av salt miljø. Mine virker enda, etter 3 år.

Her er mer omtale av antenner: http://www.glomex.it/details.asp?idprod=RA109SLS

Kjøper man ferdig kabel og antenne som ikke kan trimmes,

Hvor mange VHF antenner må trimmes? Jeg vet at de finnes, men Jeg vil gjerne høre hva du mener.

Til "langturseileren". Klart at man sjekker radioinstallasjonen før en slik tur. Sånn for sikkerhets skyld. Det kan man også gjøre etter en DIY installasjon.

Og det å kalle opp nabobåten eller en nærliggende kystradio, vil ikke fortelle deg nok om signalstyrke til å avgjøre om antenneinstallasjonen er OK eller ikke.

Helt enig, en kaller opp en kyststasjon som ligger et godt stykke unna, så vidt innenfor rekkevidden for stasjonen din. Da får en greie på om selve installasjonen virker der og da. Noen garanti for løse kordeler i en kontakt som senere kan kortslutte utgangen på VHF'n, får en imidlertid ikke. Men en slik garanti får en heller ikke om en hadde testet med et SWR-meter. Det viktigste etter min mening er at installasjonen er gjort fagmessig. Og om det da er en dyktig amatørfikler eller en autorisert installatør som har gjort dette er uinteressant, bare det er gjort fagmessig.

Lars H.

Tuning av antenner er noe helt annet, bruk av SWR-meter i denne sammenhengen er rett og slett for å gi operatørenen tilbakemelding om at antenneanLegget er OK.

:lipseal:

Det er ikke noe helt annet. Monterer man inn nytt utstyr og antenna kan trimmes, da må man ha SWR meter.

Bruker man SWR meter permanent er jeg enig med deg, da bruker man ikke SWR meter i den sammengengen men kun som tilbakemelding for at anlegget er OK

Det avhenger av hvor du befinner deg. En håndholdt VHF har lavere utgangseffekt og dårligere antenne. Og du kan være sikker på at om uhellet skulle være ute og du forsøker å tilkalle hjelp, befinner du deg i et område med dårlig radiodekning. Dersom du da i tillegg hadde glemt å lade den bærbare, kan du være ille ute. Dette går på din egen sikkerhet, og det er vel derfor du har VHF, ikke kun for å kunne skravle med nabobåten du går i følge med?

Lars H. :smiley:

Det avhenger av hvor du befinner deg. En håndholdt VHF har lavere utgangseffekt og dårligere antenne. Og du kan være sikker på at om uhellet skulle være ute og du forsøker å tilkalle hjelp, befinner du deg i et område med dårlig radiodekning. Dersom du da i tillegg hadde glemt å lade den bærbare, kan du være ille ute. Dette går på din egen sikkerhet, og det er vel derfor du har VHF, ikke kun for å kunne skravle med nabobåten du går i følge med?

Du får heller ikke bærbare med DSC/MMSI/Distress-knapp som gir deg en-knapps-trykk utsendelse av nødsignal med angivelse av GPS-posisjon (hvis GPS er installert, tilkoblet og påslått).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...