Jump to content

grundig dekoder kutter hele tia/rikstv på 12 v

Superkul

Recommended Posts

dekodern kutter hele tia - trodde jeg løste problemet når jeg satte i nytt 24 volt kjøleskap for dekodern kutta hver gang kjøleskapet fyra

men det fortsetter

når den går på 12 volt altså............. når den går på 220 volt er den helt ok

noen nevnte jeg burde bruke org plugg til 12 volten men den er svindyr

kan det hjelpe å koble den direkte på et av batteriene i 24 banken - - vet det blir skevt tatt ut men

har tenkt tanken å ha egen omformer til dette men har jo prøvd å kjøre tv og dekoder alene på den jeg har fra før uten at noe annet står på

og den kutter og kutter -

så kjøpe en omformer til ser for meg ut som penger ut av vinduet ??

tenkte evnt på tykkere kabler som sagt rett fra batteriet for di som er der nå er jo tynne

men rart at dekodern trenger mere stabil støm en noe annet som fks tv med dvd - det går knirkefritt

Hadde en misstanke om det, litt urutinert å ligge til kai på søndag i pinsen... og så har jeg lest litt på båtplassen, så forsikkerhets skyld så gikk jeg for en motor på Bavariaen fra isegran, gjennom sentrum og ut vesterelva så ikke jeg skulle få deg på nakken haha :lol:

Det var litt spøk, men det gikk fint å styre gjennom byen uten å lage bølger.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

ja direkte fra batteri er nok beste løsningen men jeg har 24 volt batt.banker og da må jeg ta ut fra et av di og det blir jo skjevfordeling -

men kom på nå går det an å hente 12 volt ut fra 2 batterier samtidig når det er 24 hmmmmm tenke

red - d går ikke å koble 2 stk sammen i 12v etter litt tenking

Redigert av Jarle B (see edit history)

Min tv og dekoder er koblet via lysannlegget i cabinen, først vi a sigarettennerkontakt, men her ble så dårlig kontakt at jeg skiftet ut til skikkelige 12 volt kontakter, Har orginalkabelen til grundig (400 kr..) Men sigarettkontakten måtte vike for den nye og bedre typen med to pinner, tror jeg kjøpte de via elfa.

Høres ut som en god plan :wink::smash:

En annen ting, i denne 12 volt pakken fulgte det også med en vanlig coaxkabel, når jeg tenke meg om evar det denne som hadde støydemping, 12 volt kabelen hadde ingen ting, med mindre dette ligger i pluggen, uannsett pluggen er ¨å vekke fra min kabel, men fungerer fordet, det stod at en kun skulle bruke coaxkabelen ved 12 volt instalasjon, men dette fikk jeg ikke til å fungere, bruker scart, litt sus i høyttalerene, men dette løses ved å ikke ha for høyt volum på tv, og justerer lyden via dekoder (har det normalt ikke så høyt, og når motor går høres ikke suset noe serlig uannsett)

Så som sagt tror jeg kanskje det ikke er noe spesiellt med den 12 volt kabelen alikevel :crazy: Og ble usikker på om dette vil løse ditt problem.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

har vært 3 steder og di har ikke :cryin: ...................

dessuten sa di at det var kun sikring og not moore på den org ledningen :headbang: - ble henvist til clas ohlson :crazy: - har jeg vært og kjøpt der - JA

så da er det strømsia igjen ............. vil neppe bruke maaaaaaaaaange hundre kr på en omformer til (24 til 12 volt) og prøve meg frem

må vel ha en seriøs omformer og vel siden grundigen så stabil strøm - den jeg har driver alt ombord - opptil 2 pc på 12 volt - lys - etc etc men dekodern alene nei :cryin::cryin::cryin:

Jeg har koplet dekoderen til en 220V konverter (ren sinus) som er koplet direkte på batteriet. Det fungerer stabilt. Konvertern leverer også strøm til pc. Omformingen til 220V AC gir dog et tap på ca. 15%, men det er jo ikke rare effekten dekoderen trekker.

Hadde en 300 kroners konverter tidligere. Den ble pensjonert etter at den kverket en ipod. De enkle konverterne er skumle ift finelektronikk.

Hyttefolk i båt

men det er jo ikke rare effekten dekoderen trekker.

Vel, jeg mener å huske at den faktisk trekker 8watt. Og det litt spesielle med denne dekoderen (Grundig), er at den trekker nesten like mye i standby! Så trekk ut kontakten når du ikke bruker dekoderen. Litt dumt å forbruke ca. 5Ah hver natt når du sover!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

.... bare en kort innpå:

Er ikke TV2 gratis lenger på RiksTV?

Får bare inn NRK kanalene og på TV2 står det "no access".

Ved oppkjøring tror jeg vi fikk inn ca 25 kanaler, men har ikke betalt noe lisens enda. Har bare gratiskanalene, og trodde TV"2 var gartsi også i år.

Kan man forresten ringe RiksTV i helgen og bestille flere kanaler (pakken)?

Hva er i tilfelle tlf nr dit?

Redigert av OLPI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...