Superkul Startet 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2009 dekodern kutter hele tia - trodde jeg løste problemet når jeg satte i nytt 24 volt kjøleskap for dekodern kutta hver gang kjøleskapet fyra men det fortsetter når den går på 12 volt altså............. når den går på 220 volt er den helt ok noen nevnte jeg burde bruke org plugg til 12 volten men den er svindyr kan det hjelpe å koble den direkte på et av batteriene i 24 banken - - vet det blir skevt tatt ut men Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
BMP Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Brik en Alfatronic PV6i 24-12V dc/dc omformer som ikke har andre store laster så fungerer det fint. Har montert det i en båt omformeren mater da dekoder TV og antenneforsterkeren. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jarle B Litt utenfor temaet, men var det deg jeg hilste på i enden av tollbodbrygga mot byen på Søndag da jeg puslet forbi (Katinka)? Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 har tenkt tanken å ha egen omformer til dette men har jo prøvd å kjøre tv og dekoder alene på den jeg har fra før uten at noe annet står på og den kutter og kutter - så kjøpe en omformer til ser for meg ut som penger ut av vinduet ?? tenkte evnt på tykkere kabler som sagt rett fra batteriet for di som er der nå er jo tynne men rart at dekodern trenger mere stabil støm en noe annet som fks tv med dvd - det går knirkefritt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jarle B Litt utenfor temaet, men var det deg jeg hilste på i enden av tollbodbrygga mot byen på Søndag da jeg puslet forbi (Katinka)? Per Harald hvis det var katinka var det nok meg ja - har en stygg uvane og hilser mye men syntes det er hyggelig på sjøen Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Balder ll Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hei Grundigboksen er kilen på spenningen. Den trenger stabilisert 12V. Mulig originalledningen har stabilisatorkrets innebygget. Min kutter hver gang jeg trekkker strøm i 12V-systemet. Det er nok at jeg tapper vann og vannpumpen starter. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hadde en misstanke om det, litt urutinert å ligge til kai på søndag i pinsen... og så har jeg lest litt på båtplassen, så forsikkerhets skyld så gikk jeg for en motor på Bavariaen fra isegran, gjennom sentrum og ut vesterelva så ikke jeg skulle få deg på nakken haha Det var litt spøk, men det gikk fint å styre gjennom byen uten å lage bølger. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 ja jeg hadde vel akuratt lagt til - hadde eldste sønnen med en tur og han måtte hjem søndag ja det er ikke akuratt vanskelig og tusle pent gjennom der lå lenge i kø lengre opp i elva for bla fylle vann og joa det er strøm der og småkjipt å ligge rolig Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Enes 44 Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Bruker også Grundig dekoder, men har lagt ledninger til tv/ dekoder direkte fra batteri slik at det er strøm på dette når barna står opp om morgenen. (De har for vane å være oppe før mor og far) Dette fungerer helt stabilt. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Gjorde samme her la dette direkte til batteri med sikring i mellom så klart.Prøvde først med en pluss ledning jeg fant i båten dekoder lo seg ta for lite strøm,særlig når en bruker noe annet også.Fasit kobl rett til Batteri med en kraftig ledning,MvhBjørm Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) ja direkte fra batteri er nok beste løsningen men jeg har 24 volt batt.banker og da må jeg ta ut fra et av di og det blir jo skjevfordeling - men kom på nå går det an å hente 12 volt ut fra 2 batterier samtidig når det er 24 hmmmmm tenke red - d går ikke å koble 2 stk sammen i 12v etter litt tenking Redigert 5.Juni.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SeaRaymond Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Min tv og dekoder er koblet via lysannlegget i cabinen, først vi a sigarettennerkontakt, men her ble så dårlig kontakt at jeg skiftet ut til skikkelige 12 volt kontakter, Har orginalkabelen til grundig (400 kr..) Men sigarettkontakten måtte vike for den nye og bedre typen med to pinner, tror jeg kjøpte de via elfa. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Hvis problemet er at det må brukes orginalkabel (har en kondensator på, men trodde den var for støydemping) hvorfor ikke bare betale det denne koster og ferdig med det, blir jo ikke akkurat billigt å strekke nye kabler, med kabelsko, sikring og kontakt fra batteri til cabin heller ville jeg tro.... Redigert 5.Juni.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 jeg er en gnien gjerrigknark hihi joa jeg tror jeg kjøper den og håper det funker - kjøper med åpent kjøp å hivern på disken hvis det ikke funker Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SeaRaymond Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Høres ut som en god plan En annen ting, i denne 12 volt pakken fulgte det også med en vanlig coaxkabel, når jeg tenke meg om evar det denne som hadde støydemping, 12 volt kabelen hadde ingen ting, med mindre dette ligger i pluggen, uannsett pluggen er ¨å vekke fra min kabel, men fungerer fordet, det stod at en kun skulle bruke coaxkabelen ved 12 volt instalasjon, men dette fikk jeg ikke til å fungere, bruker scart, litt sus i høyttalerene, men dette løses ved å ikke ha for høyt volum på tv, og justerer lyden via dekoder (har det normalt ikke så høyt, og når motor går høres ikke suset noe serlig uannsett) Så som sagt tror jeg kanskje det ikke er noe spesiellt med den 12 volt kabelen alikevel Og ble usikker på om dette vil løse ditt problem. Redigert 5.Juni.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 har vært 3 steder og di har ikke ................... dessuten sa di at det var kun sikring og not moore på den org ledningen - ble henvist til clas ohlson - har jeg vært og kjøpt der - JA så da er det strømsia igjen ............. vil neppe bruke maaaaaaaaaange hundre kr på en omformer til (24 til 12 volt) og prøve meg frem må vel ha en seriøs omformer og vel siden grundigen så stabil strøm - den jeg har driver alt ombord - opptil 2 pc på 12 volt - lys - etc etc men dekodern alene nei Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
oroeltoro Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Har hatt samme problemer både med Tv og dekoder. Lar begge nå gå på 220 volt via viftefri inverter fra Biltema til under 300 NOK tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 har en sånn men kostet litt mere - knuste et par pc men kan jo prøve det på bare dekodern men bruker ikke det mye mere strøm fra 24 til 12 og 12 til 220 så ned til 12 igjen - må bli mye svinn på veien Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
turk Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg har koplet dekoderen til en 220V konverter (ren sinus) som er koplet direkte på batteriet. Det fungerer stabilt. Konvertern leverer også strøm til pc. Omformingen til 220V AC gir dog et tap på ca. 15%, men det er jo ikke rare effekten dekoderen trekker. Hadde en 300 kroners konverter tidligere. Den ble pensjonert etter at den kverket en ipod. De enkle konverterne er skumle ift finelektronikk. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
Capt'n Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) red - d går ikke å koble 2 stk sammen i 12v etter litt tenking Hmm... det går ikke før man tenker litt heller. Kunne ikke dy meg... Men det jeg skulle si var at det skulle vel være mulig med et lite batteri koblet foran for å ta spenningsdipper. Funker som en UPS. Redigert 5.Juni.2009 av Capt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 men det er jo ikke rare effekten dekoderen trekker. Vel, jeg mener å huske at den faktisk trekker 8watt. Og det litt spesielle med denne dekoderen (Grundig), er at den trekker nesten like mye i standby! Så trekk ut kontakten når du ikke bruker dekoderen. Litt dumt å forbruke ca. 5Ah hver natt når du sover! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
turk Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Vi pleier å dra ut støpselet når boksen ikke brukes. Ekstra viktig siden den er tørst på stand by. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 syntes det er mystisk at den slukker slik på den omformern jeg har - hvis den bruker 8 watt bare - lurer på om den er på 12 amp 8 w er jo ikke ei lampe engang - Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
olpi Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) .... bare en kort innpå: Er ikke TV2 gratis lenger på RiksTV? Får bare inn NRK kanalene og på TV2 står det "no access". Ved oppkjøring tror jeg vi fikk inn ca 25 kanaler, men har ikke betalt noe lisens enda. Har bare gratiskanalene, og trodde TV"2 var gartsi også i år. Kan man forresten ringe RiksTV i helgen og bestille flere kanaler (pakken)? Hva er i tilfelle tlf nr dit? Redigert 5.Juni.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Tlf: 09595 E-post: post@rikstv.no Ringepriser Oppstart: kr. 0,60. Minuttpris fra fasttelefon: kr. 0,31 Pris pr. minutt fra mobil avhenger av leverandør og type abonnement. Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.