beveren Startet 5.Juni.2009 Del på Facebook Startet 5.Juni.2009 hva skjer hvis jeg kjører inn i en annen båt og skader den og det er min feil? blir det som med bil? burde jeg ha forsikring? Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Svaret er ja og ja. Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
JanS/EIR Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Neida Naver 29, det er IKKE som med bil. Sjøloven skiller seg vesentlig fra bilansvarsloven. Søk litt bakover her inne og du finner flere saker/tråder om emnet. Oftest ender slike saker med at hver tar sin skade. Men forsikring (med full kasko) bør man absolutt ha! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Ansvar på sjøen Som du ser må du sannsynligvis også betale reparasjon av båten din hvis noen andre kjører inn i deg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Det man bør er å unngå å kjøre på noen! Hvis så allikevel skulle skje og det skyldes en feil med din båt som f.eks styringen løsnet el så vil du ikke bli stilt til ansvar. Skjer det fordi du var uoppmerksom så vil du bli stilt til ansvar. Med andre ord så kan svaret både være ja og nei på ditt første spørsmål. Om man bør ha forsikring og eventuell hvilken dekning kan nok variere avhengig av båt, bruk, verdi osv så jeg kan ikke gi noe almengyldig "riktig" svar på det spørsmålet. For egen del så har jeg kun ansvar/brann og tyveri på en båt, en jolle med en 18hk, men full kasko både på seilbåten og en nyere skjærgårdsjeep. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Khaoz Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Ja beklager. Var nok litt rask der Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
beveren Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 takker og bukker forsikring er nå uansett kjøpt(kasko) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Denne artikkelen stop på trykk i et av de siste nr. av Båtmagasinet. Som det fremgår skal det forholdsvis lite til før man blir betraktet som uaktsom og tilkjent erstatningsplikt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Den artikkelen i ikke i overensstemmelse med det som har kommet frem her på forumet. En god indikasjon på behandlingen av slike saker er premien for ansvarsforsikring. Ifm tillegging er det en rekke scenario der skaden vil kunne betraktes som et hendelig uhell. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 På sjøen gjelder det såkalte "knock for knock" prinsippet. Dvs at hver av partene i et uhell kun er ansvarlig for skade på eget fartøy. Dette ble visstnok innført under konvoifarten i 1. verdenskrig og lever den dag i dag. Unntaket er f.eks grov uaktsomhet eller at skade utøves med overlegg (Gross negligence or willful misconduct). Det skal mye til for at dette unntaket slår inn. Det å være alkoholpåvirket utover lovlig promille kan medføre grov uaktsomhet og at du følgelig kan gjøres ansvarlig for skade på motparts fartøy. Spør du meg skulle dette prinsippet vært fjernet og vanlige mekanismer skulle vært gjeldende, i hvert fall for fritidsflåten Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Som det har vært nevnt i disse diskusjonen så følger det 'vanlige mekanismer', det er bilforsikring som er uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 (redigert) Svaret jeg viser til i #8 er skrevet av Båtmagasinets husadvokat. Jeg stusset litt når jeg leste innlegget i april-nummeret, for det bryter med det som er opplest og vedtatt her på baatplassen. Samtidig tilsier egenreklamen i båtmagasinet at advokaten har erfarig fra området. Jeg blir i tvil om hva som er riktig og hvor grensene for uaktsomhet går. Samtidig vet jeg at 'ting' her inne har en tendens til å bli sort-hvitt og spissformulert. Verden er som regel mer nyansert enn det som kommer frem her. Eneste som er sikkert, skal jeg sikre meg og min båt økonomisk etter en eventuell skade/ulykke så er det kaskoforsikring som gjelder. Seilas uten forsikring er økonomisk risikosport! Scannet omtale av advokaten i fra Båtmagasinet. (Moderator får fjerne det om det bryter med regler.) Redigert 5.Juni.2009 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Kunne vært intr. å høre om det er fler enn meg som har vært involvert i en skade der ansvarsforsikringen kom til anvendelse? Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Jeg mener det ganske vanlig at marinaer forlanger at båtene som har plass der er ansvarsforsikret... Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Som det har vært nevnt i disse diskusjonen så følger det 'vanlige mekanismer', det er bilforsikring som er uvanlig. Det vanlige i andre sammenhenger er vel helst at den som påfører skade på annen manns eiendom, med vilje eller ved uaktsomhet, er erstatningspliktig. Jeg er ikke jurist og kan ikke uttale meg om det er Båtmagasinets advokat som har rett eller de som mener noe annet, men jeg håper virkelig på det første! Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Jeg var "involvert" i en skade på annen manns båt Hans kaskoforsikring dekket skade på hans båt. Ingen av oss betalte egenandel. Bonustap er jo også normalt et ikke-tema i båtforsikring Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.