Jump to content

Lakkert, oljet eller ubehandlet dekk - spm til smakspolitiet

shelby

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt meg gubbebåt (Polar 22 Lux, 1998) og sannsynligvis senket snittalderen for Polar-eiere betraktelig. Nok om det. Båten er genial for mitt bruk: https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21602/baat_i_haven1.jpg

Jeg ser at tidligere eier har lakket dekket, noe jeg mener det ikke er originalt. Fra andre diskusjoner her på forumet forstår jeg at det er mer eller mindre fanatiske fraksjoner med tilhengere av lakket, oljet og ubehandlet treverk. Jeg kjøper argumentasjonen for å holde treverket ubehandlet, men foretrekker den mørke gløden som olje eller lakk gir i forhold til det mørke overbygget. Jeg heller vel derfor mot å olje dekket.

Spørsmålet blir da hvor vanskelig vil det være å fjerne den gamle lakken uten å skade gelcoaten som ligger kant i kant? Er det noen som har erfaringer her?

Evig takknemlighet tilbys mot ethvert tips.

Shelby

Jeg liker best oljet teak, men det er ikke nødvendig å gjøre dette. Ubehandlet teak blir sølv/grå og mange synes at dette er slik et teakdekk skal se ut. Jeg driver på og pusser opp min gamle båt og her var alt av teak lakkert. Etter mange år hadde noe av dette flasset av og det var trengt vann under slik at teaken var blitt svart. En liten runde med slipemaskin så var teaken helt frisk og fin under. Sjekk sittebenkene mine i innlegg #62 i denne tråden..

Hos meg var det svært enkelt å slipe bort den gamle lakken. Jeg kjørte først på med båndsliper til jeg nesten var igjennom lakken og så gikk jeg på med rondellsliper. Helt ut mot glassfiberen ville jeg nok ha slipt for hånd for å ikke skade glassfiberen.

Har noen "artige" erfaringer med teakdekk.

Kjøpte for 2 år siden trawler. Mishandlet teakdekk over alt.

Det var lakket, oljet, "farget" med terassebeis, delvis avflasset, stedvis grått,

stedvis brunt, stedvis sort..........

Lite pent....

I "desperasjon", rett før ferien, gikk jeg løs på det med terasserens!!!!

Først, ble det nesten sort. Tenkte, ja,ja, blir i alle fall ensfarget.........

Gikk over med høytrykksvasker, nåkså brutalt, og i mot alle anbefalinger.

Nå, er det nesten hvitt, og ser riktig bra ut:-))))

Dette betyr ikke at jeg anbefaler metoden, men det ble bra......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...