knutza Startet 5.Juni.2009 Del på Facebook Startet 5.Juni.2009 (redigert) På det gamle septikktanken min var det ikke montert noen lufting. Jeg må flytte septikktanken min under en av cocpitbenken, men jeg er usikker på hva som er beste plassering av utluftingen slik at det blir minst mulig lukt. Jeg ser også at det selges kullfilter som skal monteres på lufteslangen, er dette et "must"? Hadde samme spørsmål oppe i denne tråden, innlegg #88, en det var liten respons. Redigert 5.Juni.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Høyt på siden av båten , så høyt at det ikke kommer in vann når du krenger max. Filter har jeg aldri hatt og det blir ikke noe luktproblem å snakke om sålenge man bruker litt "blåguffe" i tanken innimellom Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 På maxien jeg har nå er tanken plassert i styrbord cockpitbenk utluftingen går ut i skutesida, rett under fenderlista. Husk å bruk skikkelig diameter på lufteslangen, så slipper du at saker og ting setter seg fast i luftelslangen om tanken skulle bli litt vel full. En annen ting er at det blir mye mindre lukt om det kommer tilstrekkelig med oksygen til inn i tanken... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
knutza Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Takk for kjapt svar, hvor tykk bør slangen til utluftinga være, jeg ser at en del tanker levers med 19 mm, er dette nok? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Om eg nokongang monterar septiktank på båten vår (Gud forby) så kjem luftinga til å vera minst 38 mm. Dersom eg hadde fått spesiallaga ein tank så hadde eg gått for 50 mm. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 (redigert) 19mm holder i massevis , tror ikke det er behov for noe mer Redigert 5.Juni.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Selv om jeg ikke deler Ask's motforestilling mot septiktank, deler jeg hans mening om diameter på lufteslangen. Som bildet viser har jeg en gammel lufteslange og en ny. Før jeg monterte ny lufteslange hadde vi litt problemer septiklukt i båten. Etter at jeg monterte ny lufteslange : null lukt. En bonus er at om en skulle være så uheldig å pumpe litt septikinhold over i luftelangen, blir det ikke sittende fast. En kan jo tenke seg hva som hender dersom lufteslangen blir tett, man pumper septiktanken full av "godsaker" og trykket i tanken sender godsakene tilbake..... Stor diameter er tingen. Det er vel 38mm jeg har tenker jeg.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
knutza Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Dette var skikkelige dimensjoner, hvordan er denne montert i andre enden? Har du laget et beslag eller er det å få kjøpt noe i den dimensjonen? Ask: Jeg har vært inne på tanken å ikke montere septik, men har slått det fra meg. Det er ikke særlig hyggelig å ligge i gjestehavner og pumpe ut biomasse under båten (ikke er det helt lovlig heller)... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Sålenge du tar ut luftingen på siden av tanken og ikke oppå med fall ned mot tanken så er det mulig en slik dimensjon er ønskelig men jeg kan ikke minnes å ha sett slike dimensjoner i de båtene jeg har hatt og det har fungert problemfritt Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Knutza skreiv: "Ask: Jeg har vært inne på tanken å ikke montere septik, men har slått det fra meg. Det er ikke særlig hyggelig å ligge i gjestehavner og pumpe ut biomasse under båten (ikke er det helt lovlig heller)... " Eg ser det visuelle problemet på badestadar. Utover dette ser eg ikkje nokon objektive miljøhensyn som tilseier at fritidsbåtar skal ha septiktank. Dessutan så likar eg av og til å gjera noko som ikkje er heilt lovleg..... Fire ganger gede. Eg slepp styret, lukta og prisen på septiktank og får gleda av å gjera noko ulovleg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Dette er Biltema skroggjennomføringer i begge ender og litt Sika for å sikre mot lekkasje. Slangen kunne selvfølgelig vært av typen som er lukttett, Men det har hittil ikke vært antydning til lukt, så det har fungert for meg. på andre siden ser det slik ut: Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
arkmarin Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Jeg hadde utluftingen på siden av båten, der båten er på sitt bredeste. Om noen var på do og spylte ned kom det at gufs med stygglukt bak i cockpiten. Jeg tror det er en fordel å få luftingen så langt tilbake i båten som mulig. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.