edo Startet 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2009 (redigert) En kamerat kjøpte idag en håndhold VHF, han ble ikke spurt om han hadde VHF sertifikatet; dette var ikke nødvendig for kjøp var svaret han fikk; Er dette riktig? Redigert 5.Juni.2009 av edo (see edit history) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Zach Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Ikke nødvendig for kjøp, men nødvendig for konsesjon og bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Forholdet omkring VHF kjøp, bruk og sertifikat er tatt opp i maaaange emner/tråder her på BP. Forsøk med et SØK, og du finner svar på det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Tidligere var det krav om sertifikat for å få kjøpt VHF, men dette kravet falt bort for et par år siden. Kjøp av VHF er fritt, men det er ikke tillatt å montere eller bruke den uten sertifikat og konsesjon... Redigert 5.Juni.2009 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Min påstand er at dersom det ikke var sertifikatplikt for VHF var det flere som ville ha det ombord, dette ville uten tvil medføre økt sikkerhet.. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Zach Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Sertifikatplikt = opplæring i bruken av VHF, om frekvenser, prosedyrer osv. Ser du poenget? Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Sertifikatplikt = opplæring i bruken av VHF, om frekvenser, prosedyrer osv. Ser du poenget? Nei, egentlig ikke. Jeg har sertifikatet selv, men VHF har vært tilgjenglig i en mannsalder. det er ikke lenger folk som er driver "småprat" på VHF'n, på ett åpent samband. Den store fordelen til VHF er at den har ett utrolig stort dekningsområde, det er sikkerhet for oss båtfolk. Jeg mener at det bør revurderes hele ordningeb. Idag bruker folk mobilen, alle som har VHF ombord vet at det nesten ikke er trafikk på VHF'n lenger. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 nesten ikke trafikk på VHF'en er jeg ikke enig i. Det var så mye kjatringpå K16 i pinsen at jeg lurte på om jeg skulle skru ned lyden en anelse. K6 var opptatt omtrent hele tiden. Dette var i området Østfold - Bohuslän. VHF er etter min mening det eneste skikkelige nødsamband som gir sikkerhet. Mobilen brukes sikkert når det er dekning. Men VHF med DSC er det beste etter min mening. Redningsskøytene har også VHF peilere så de kan finne deg om du ikke vet hvor du er. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 nesten ikke trafikk på VHF'en er jeg ikke enig i. Det var så mye kjatringpå K16 i pinsen at jeg lurte på om jeg skulle skru ned lyden en anelse. K6 var opptatt omtrent hele tiden. Dette var i området Østfold - Bohuslän. Men VHF med DSC er det beste etter min mening. Redningsskøytene har også VHF peilere så de kan finne deg om du ikke vet hvor du er. Det er det jeg mener, dersom det var en lavere "terskel" for å få VHS var det flere som har tilgang på det når det var en nødsituasjon. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.