Jump to content

Krav til sertifikat til kjøp av VHF

edo

Recommended Posts

Sertifikatplikt = opplæring i bruken av VHF, om frekvenser, prosedyrer osv. Ser du poenget?

Nei, egentlig ikke. Jeg har sertifikatet selv, men VHF har vært tilgjenglig i en mannsalder. det er ikke lenger folk som er driver "småprat" på VHF'n, på ett åpent samband. Den store fordelen til VHF er at den har ett utrolig stort dekningsområde, det er sikkerhet for oss båtfolk. Jeg mener at det bør revurderes hele ordningeb. Idag bruker folk mobilen, alle som har VHF ombord vet at det nesten ikke er trafikk på VHF'n lenger.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

nesten ikke trafikk på VHF'en er jeg ikke enig i. Det var så mye kjatringpå K16 i pinsen at jeg lurte på om jeg skulle skru ned lyden en anelse. K6 var opptatt omtrent hele tiden. Dette var i området Østfold - Bohuslän.

VHF er etter min mening det eneste skikkelige nødsamband som gir sikkerhet. Mobilen brukes sikkert når det er dekning. Men VHF med DSC er det beste etter min mening. Redningsskøytene har også VHF peilere så de kan finne deg om du ikke vet hvor du er.

nesten ikke trafikk på VHF'en er jeg ikke enig i. Det var så mye kjatringpå K16 i pinsen at jeg lurte på om jeg skulle skru ned lyden en anelse. K6 var opptatt omtrent hele tiden. Dette var i området Østfold - Bohuslän.

Men VHF med DSC er det beste etter min mening. Redningsskøytene har også VHF peilere så de kan finne deg om du ikke vet hvor du er.

Det er det jeg mener, dersom det var en lavere "terskel" for å få VHS var det flere som har tilgang på det når det var en nødsituasjon.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...