Jump to content

Noe har skjedd med laddinga mi veldig ustabil i starten


Steinsvigen

Recommended Posts

Hei og god kveld fra det eine problemet til det andre :eek: skulle starte sagaen i dag og laddinga gjekk berre opp til 12.5 og den steg sakte men sikkert opp til 14 v .. alle tider før så har den gått rett opp i 14 v nå tar det ca 3 min før den kommer opp på 14 v ....... :headbang: veldig irriterende må eg seie men kansje det er slik det skal være ?

 

mvh Frode

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Allt som forandrer seg fra en til neste øyeblikk er mistenkelig.

 

Sjekk kanskje først reimspenningen, og så kullbørster, kontakter/tilkoblinger.

Har batteriene vært dypt utladet før da kan det også ta en stund.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Omvent.

"Umiddelbart" visning av 14V ville jo bety at batteriene er full ladete allerede.

Det samme må du tenke når batteriene er mette, jo mettere den er desto rasker økes spenningen.

 

Avhengig størrelsen, ladetilstands og spenningsfall er "3" minutter og mer ikke veldig spesiellt ellers.

Men hvis du regelmessig har opplevd det annerledes før kan man begynne å lure.

 

Du sier at batteriene er veldig gode.

Hvordan mener du det, kunne du sjekke syrevekt m.m.?

 

Andre spørsmål kan også være hvor og med hva du måler.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei .. I dag var eg i båten og gjorde følgende,Målte batteria før start og begge batteria målte 12.65v Starta motoren og den ladda med ca 13v og sakte så kom den opp på 14 v ca 2 min . Har ikkje målt betteria med syremålar men når batteria viser 12.65 etter å ha stått i 3-4 dager må dei vel være bra ?..

 

mvh Frode

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Lærerik observasjon og kommentarer.

Det er greit å vite litt mer om ladninga.

Går motoren hele tiden på tomgang eller på høyere turtall?

Hva slags dynamo har du?

Har du laderegulator? I så fall hvilken type?

Hvor måler du spenninga, direkte på dynamoen eller inn på batteriene?

 

Motoren går på tomgang ja heile tida øker eg rpm da stiger laddinga.

Trur det er ein boch dynamo gammel type ca 85mod

Prøvde å følge ledningane fra dynamoen i dag og der kommer ut 2 stk ca 4m2 ut av dynamo og inn på eit skillerele (BOCH) som går tilbake til startmotor ??

eg målte direkte ut fra dynamo og på batteri ettarpå det var samme verdi.

 

mvh Frode

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Ja, Roald, noen ganger skulle man skjærpe seg for så å spørre komplett.

Neste gang er jeg mer obs igjen.

 

Frode.

12,65 etter 3 dager er bra, da mangler det antakeligvis ikke noe.

 

På tomgang er det relativt normal med saktere spenningsøkning, litt turtall skaffer "trykk".

 

Men siden du sa at det går raskere vanligvis, og dynamoen er 24 år gammelt, ville også jeg tilknytte meg teorien om kulbørstene.

 

Dette er i hvert fall veldig enkelt å sjekke og billig å bytte,

siden vanlige Boschtype-regulatorer (HC-parts, uoriginal fra Cargo) ligger ved ca. kr. 160,- til 200,-.

 

Du kan også bare bytte kullbørstene (og kanskje fjær) da blir det omtrent en hundrings for materiell.

 

Noe annet er det med kabeldiametren som du skriver.

Hvis det er virkelig bare 4mm² da er det alt får tynn,

i så fall ville jeg bytte det med det samme (selvfølgelig på pluss og på minus.).

 

Forresten skjønnter ikke jeg det med skillereléen.

2 kabler ut fra dynamo, inn på relé og så ut til starteren?

Hva gjør da dette relé?

 

Kanskje du kan ta bilde av det?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Ja, Roald, noen ganger skulle man skjærpe seg for så å spørre komplett.

Neste gang er jeg mer obs igjen.

 

Frode.

12,65 etter 3 dager er bra, da mangler det antakeligvis ikke noe.

 

På tomgang er det relativt normal med saktere spenningsøkning, litt turtall skaffer "trykk".

 

Men siden du sa at det går raskere vanligvis, og dynamoen er 24 år gammelt, ville også jeg tilknytte meg teorien om kulbørstene.

 

Dette er i hvert fall veldig enkelt å sjekke og billig å bytte,

siden vanlige Boschtype-regulatorer (HC-parts, uoriginal fra Cargo) ligger ved ca. kr. 160,- til 200,-.

 

Du kan også bare bytte kullbørstene (og kanskje fjær) da blir det omtrent en hundrings for materiell.

 

Noe annet er det med kabeldiametren som du skriver.

Hvis det er virkelig bare 4mm² da er det alt får tynn,

i så fall ville jeg bytte det med det samme (selvfølgelig på pluss og på minus.).

 

Forresten skjønnter ikke jeg det med skillereléen.

2 kabler ut fra dynamo, inn på relé og så ut til starteren?

Hva gjør da dette relé?

 

Kanskje du kan ta bilde av det?

 

:seeya:

Jørg

 

 

Skal prøve å få tatt eit bilde av heile opplegget .. Takker for seriøst svar ..

 

mvh Frode

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Svart (redigert)

God kveld BP folk

 

Tok meg ein tur i båten i kveld for å ta bilda . Prøvde igjen å starte å da oppdaga eg at mens eg glødde gjekk batteriet ned på 11volt mens eg glødde kan dei tape seg så fort merka ingen ting da eg starta den det gjekk lett og fint ??? :headbang::headbang:

 

dynamo1.jpg

 

 

dynamo2.jpg

Dei to svarte ledningane kjem fra DYNAMOEN

 

dynamo3.jpg

Den røde trur eg går tilbake til startmotor kan det stemme ?

 

dynamo4.jpg

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Det er kanskje bruken som er problemet?

At dynamoen har litt problemer med å få ladespenninga opp i over 14 volt på et blunk når du akkurat har glødet og senket batterispenningen ned til fattige 11 volt er vel ingen bombe? Dynamoen kan jo ikke trylle. Det er begrenset hva den kan levere på lavt turtall og det er begrenset hva den kan levere generelt. Av ledninger og størrelse å dømme, levere den kanskje ikke all verdens strøm på full guffe heller? Og batteriene dine virker jo ikke som verdens beste når de detter ned til 11 volt for litt gløding? Synes dynamoen oppfører seg som den skal, men batteriene dine ser ut til å være en katastrofe når de ikke kan håndtere litt gløding uten å rase ned i 11 volt.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Jaja, så er det noen ganger i livet.

Men nå skulle du sjekke hvordan det er med batteriene dine.

Enten trekker glødingen veldig mye, eller batteriene dine viser klare tegn for svakheter.

 

Dynamoen.

Det er standarduttak av Bosch, så ha det vært på gamle dager.

Begge to uttak av dynamoen din går på et relé som ble satt ute av drift.

Reléet virker nå bare som kabelholder.

 

Så går de nå over på bare en kabel, som i tillegg er tynnere enn begge to originale til sammen.

Med det blir det sikkert ordentlig spenningsfall så snart det går strøm.

 

Kort sagt, dette da må gå galt, eller er minst allt annet enn optimalt.

 

For så å gi deg noe handlingsanvisning etter mitt syn:

- Sjekk kullbørstene om de er slitne.

- Sjekk sliperinngene om det finnes spor for at kullbørstene ha graved seg inn allerede.

=> Finnes ikke noe spor = bytt regulatoren/kullbørstene

=> Finnes det spor = kjøp en annen dynamo.

 

Ang. kabler, hvis du bare har ett batteri.

- Med gamle dynamoet:

=> samle (og forkorte) begge to ladekabler rett etter dynamoen, for så å gå videre med bare 1 kabel til enten batteri eller fordeler.

Fordeleren må i så fall være et relé uten spenningsfall.

 

- Med ny dynamo:

Strekk bare nye kabler, samlepunkt er da ikke nødtvendig.

 

Kablene må du sjekke.

Du må ha minst det samme kvadrat på minus som på pluss.

Kabeldiameteren er avhengig dynamoets effekt og avstand.

Men for å være sikkert trengte du akkurat nå noe med 35mm²,

da kan ikke går mye galt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Ang. kabler, hvis du bare har ett batteri.

- Med gamle dynamoet:

=> samle (og forkorte) begge to ladekabler rett etter dynamoen, for så å gå videre med bare 1 kabel til enten batteri eller fordeler.

Fordeleren må i så fall være et relé uten spenningsfall.

 

:seeya:

Jørg

 

men kvifor går den røde ledninga tilbake til startmotor ??

 

PS ! Eg har to batteri eit startbatteri og eit forbruksbatteri.

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Hvorfor bry seg om alle ledningene?

Alt virker jo og du får startet uten det minste lille problem.

Ditt eneste problem er jo det nå plutselig tar et minutt eller to før ladespenningen passerer 14 volt. Og så da? Ingen grunn til å starte med å kødde det til med å endre på ledninger. Du har jo hatt det samme ledningsopplegget hele tiden og det har virket bra frem til nå nylig.

 

Løs problemet. Så kan du ta en opprydding i ledninger om du føler for det.

 

Sjekk batteriet ditt! Når batterispenningen detter ned til 11 V etter litt gløding, vet du hvor du burde begynne feilsøkingen.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Ja, det tenker også jeg, Trikola.

Men nå er det jo spørs hvordan Frode delte opp forbruk og start?

 

Frode, du skriver du har batteri for forbruk og start og at ladingen går til starteren, som jo igjen må ha kontakt til startbatteriet.

Hvordan er nå start og forbruk skillt fra hverandre, via bryter eller relé?

 

Vh

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg prøver akkurat det, Lotus.

Men jeg kan ikke løse et problem uten å fjerne problemets utløseren.

Det er det samme som med tannverk. :smiley:

 

Forresten satser jeg på at vi mener det samme:

Det er kanskje bruken som er problemet?.......

......... Av ledninger og størrelse å dømme, ..... Og batteriene dine virker jo ikke som verdens beste når de detter ned til 11 volt for litt gløding? Synes dynamoen oppfører seg som den skal, .....

 

Fordi:

Uten gode batterier blir det ingen mottak av energi

=> systemet er blokkert og ubrukelig med det.

 

Uten gode kabler blir det verken strøm eller spenning som kan brukes effektiv

=> blokkeres både dynamoet, ladestyringen og leveranse til batteriene.

 

Uten dynamo med bra funksjon blir det verken det ene eller andre.

=> men dynamoet er avhengig av men uten nytte uten begge to andre komponenter.

 

For min skyld blir da altså optimalt behandlingsrekkefølgen:

- først batteri, som alltid ha dårlig mage og bare kan svelge det den takler.

- deretter kabel, som må kunne levere dynamoets pusten uten å stanse.

- og først til slut dynamo, som ikke "kan noe" uten begge to andre komponentene.

 

Så arbeider i alle fall jeg når jeg fant ut at en dynamo virker men ikke virker som den skal. :smiley:

 

-------------------------

 

Men Frode, siden du skriver 14 V uten desimaltall bak den:

Blir det egentlig også lading med noe landstrømlader, eller får batteriene ikke mer enn "uten komma"?

 

Og en gang til: Hvor gamle er batteriene dine?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er ikke dynamoen som forårsaker at spenningen detter ned til 11V ved gløding. Motoren har ikke startet og ladingen har ikke begynt.

 

Det er ikke dynamoledningene som forårsaker at batterispenningen detter ned til 11V. De er ennå ikke i bruk.

 

Det er antagelig ikke dynamoen som gjør en dårlig jobb når den ikke klarer å øke spenningen på batteribanken fra 11 til over 14V i løpet av sekunder.

 

Alt virket jo i følge trådstarter bra tidligere. Eneste problemet han har er at det tar et par minutters tid å få batterispenningen opp til over 14V.

 

Første spørsmål: Hvorfor detter spenninga på batteriet ned til 11V ved bare noen sekunders gløding i forkant av start?

For meg ser dette ut som et batteriproblem. Motoren er jo ikke engang startet. Da sjekker man batteriet først. Viser det seg at batteriet er ok, sjekker man dernest de andre tingene.

 

Det er også ditt første sjekkpunkt, så vi er jo faktisk enige.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Ok da sjekker eg syrenivået i batteria i dag evt setter det på ladding eit døgn for så å sjå .takker for meget gode svar !!

 

mvh Frode

 

 

Batteria er ikkje fysisk separerte trur han som eigde båten før var ein liten luring .Der er to hovedstrømbrytera men skjølv om eg slår av bryter for forbruksbatteri så kan eg få strømm fra dette batteriet .?? skal vel egentlig ikkje være sann?

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...