Jump to content

Noe har skjedd med laddinga mi veldig ustabil i starten


Steinsvigen

Recommended Posts

Så hvordan vet du at du får strøm fra forbruksbanken selv om du har slått av hovedbryteren da, Steinsviken?

Og hvis du får strøm fra begge batterier og batterispenningen likevel detter ned til 11 volt ved litt gløding, så har du tydeligvis alvorlige problemer med begge batteribanker.

 

Å lade batteriene løser ingen problemer. Det har du jo allerede gjort.

Heller ikke svarte du på hvor gamle batteriene er og hvor store de er.

 

men aller først: Hva får deg til å si at du får strøm til start fra forbruksbanken selv om hovedbryteren er av? I så fall kan du jo slå av bryteren til startbatteriet også og likevel kunne starte på forbruksbanken. Kan du virkelig slå av begge brytere og likevel starte?

Link to post
Så hvordan vet du at du får strøm fra forbruksbanken selv om du har slått av hovedbryteren da, Steinsviken?

Og hvis du får strøm fra begge batterier og batterispenningen likevel detter ned til 11 volt ved litt gløding, så har du tydeligvis alvorlige problemer med begge batteribanker.

 

Å lade batteriene løser ingen problemer. Det har du jo allerede gjort.

Heller ikke svarte du på hvor gamle batteriene er og hvor store de er.

 

men aller først: Hva får deg til å si at du får strøm til start fra forbruksbanken selv om hovedbryteren er av? I så fall kan du jo slå av bryteren til startbatteriet også og likevel kunne starte på forbruksbanken. Kan du virkelig slå av begge brytere og likevel starte?

 

Skal i båten no straks da skal eg finne ut ka for batteri eg har Eg kjøpte båten oktober 2008 har ikkje peiling kor gamle dei er men eg skal finne ut hvor store dei er .

Det einaste eg oppdaga er at når eg ladda betteria før sjøsetting så sette eg laddaren på startbatteriet og dagen etter når eg skolle ta av laddaren og sette det på forbruksbatteriet såg eg at det boblet i begge batteri ?? det går ikkje ann å starte når begge bryter er av for da bryt eg ledninga som går til startmotor men forbruk kan være av men det blir tappa uansett ..?

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

..eller at forrige eieren ha oppdaget skade på skillerelé for så å koble paralellt.

Så ble det senere kanskje start-hovedbryteren igjen, fordi det vær så før.

 

Og så -kan- det være at han ha koblet noe utenom andre hovedbryteren,

som ville forklare hvorfor at han kan utlade og lade begge batterier til sammen men ikke starte.

 

:ghost:

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxx

 

Kjære venner: Noen ganger ser jeg et bilde, et både enkelt og vanlig bilde. :saint:

....og derfor tror jeg at Frode nesten skulle bruke litt "tid" på dette, så sakte men sikkert. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Mitt råd er Frode:

Hvis du ønsker seriøs hjelp til å få løst problemet forhold deg til en person og ikke alle som uttaler seg. Det er dessverre umulig å forholde seg til problemet hvis flere gir råd samtidig, for rådene kommer ofte som tilsvar på et annen råd. (Før den som opprinnelig forsøkte å hjelpe deg har kommet så langt).

 

Jørg vil med stor sannsynlighet klare å geleide deg gjennom dette problemet steg for steg og på en systematisk måte som du klarer å holde følge med. Alle andre innspill blir bare forvirrende for både deg og Jørg tror jeg.

 

Jørg har en testbenk som brukes til å sjekke dynamoer, og kanskje det enkleste er å sende denne til Jørg først slik at den kan sjekkes ut av saken først.

Lykke til.

Link to post

Hos Steinsvigen virker alt som det skal.

Det eneste han har klaget over er at batterispenningen bruker et par minutter på å passere 14V etter at ladingen har startet.

 

Hva sier egentlig dette?

 

Hvorfor begynne med det vanskelige og sjekke dynamoen ut av saken når den tydeligvis lader glimrende?

 

Problemet er at batterispenningen er nede på 11 volt og at enhver feilfri dynamo nødvendigvis vil bruke litt tid på å heve batterispenningen med formidable 3 volt. At dynamoen kun bruker 120 sekunder på dette betyr at dynamoen gjør jobben sin, men det burde ringe en bjelle til: Hvordan i alle dager kan dynamoen klare en så formidabelt bra prestasjon som det er å heve batterispenningen fra 11 til over 14 volt på to fattige minutter? Hva sier det?

 

 

Riktig spørsmål er: Hvorfor er batterispenningen så lav som 11 volt når den nettopp var 12,6 volt? Noen sekunders gløding kræsjet altså batteriet fullstendig.

 

Feil svar er: Skru ut dynamoen og send den til sjekk i benk.

 

Vil du bruke mye tid og penger på å fikse dette, så skru løs dynamoen, send den avgårde, få den testet, legg om hele ledningsopplegget, sjekk rele, mål til krampa tar deg osv.

 

Alternativt kan du bare sjekke ut batteriet og finne ut at det er modent for skraphaugen.

Du velger selv i hvilken ende du vil begynne :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Da har eg våre i båten målte batteria med ein syremåler startbatteriet havna på gult (MÅ LADDES) :crazy:

Forbruksbatteri var på grønt .

 

STARTBATTERI: 50Ah

dynamo5.jpg

 

FORBRUKSBATTERI: 125Ah

dynamo6.jpg

Ja begge batteri er paralellkobla med 6 m2 ledning

dynamo7.jpg

 

Her kjem den røde laddeledninga inn på STARTMOTOR

dynamo8.jpg

 

Eg sette på laddaren i dag for så å sjekke i morga om det er forandring på laddinga . Men trur det meste tyder på at startbatteriet ikkje er heilt topp. .

 

dynamo3.jpg

Denne koblinga står i batterirommet hadde det våre lurt å kutta ut den som går til startmotor og lagt opp ei som går rett til batteri med større m2 . I dag kjem der 2stk (SVARTE) 6 m2 ut fra dynamo og berre ei (RØD) på 6m2 går videre som ladding ..

 

mvh Frode

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Hei Ole Petter.

Takk.

 

Bosch er bare for enkelt at ikke en hver verkstedt skulle kunne fikse det.

...kanskje bortsett av oscilloskop som bare få folk ha tilgjengelig.

 

Men pga. postens jæ... priser her i landet blir det for dyrt å sende akkurat dette dynamoet att og fram.

Hvis Frode har noen med testbenk i nærheten da er det vel enklere å investere en hundrings der isteden minst 250,- allerede på posten.

 

Ellers synes jeg nesten at heller ikke det er nødvendig.

Hvis enten Frode, eller en venn som kan det, bare følger anbefalingene jeg gitt lengre oppi

da skulle han kunne finne feilen (-e) relativt fort.

 

...men man må også gjøre selve første 30 minutter-test-jobben og ikke bare prate om det. :yesnod:

:lipseal:

 

Ellers kan man ta hele pakken med det samme, koster penger men da er man ferdig.

Kjøp

1 x startbatteri

2 x forbruksbatteri

1 x dynamo

1x nytt kilereim

1x enten skillediode og ekstern regulator, eller en av reléløsningene

1x nødvendig lengde ladekabel 35mm² & passende ringsko

1x Kanskje en landstrømlader & kabel.

 

Da er du klar for mange år igjen og for postens/verkstedets test-kr. 250,- kan du kjøpe 1,2ganger familiepizza isteden.

 

Nei, jeg fleiper ikke.

Utgående båtens, dynamoets og kablens aldre er det kanskje ikke det dummeste man kan gjøre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Svart (redigert)
Innlegget kunne du ha gjort før....

 

Først:

Er du sikker på at ladeledningen er koblet til starteren?

For meg ser det ut som smeltet.

 

:seeya:

Jørg

 

Innlegget kunna eg gjort før ???

 

Ja ladeledningen er koblet til starteren ..

Og den er ikkje smeltet .

 

mvh Frode

 

dynamo9.jpg

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Innlegget kunna eg gjort før ???

 

Ja, med masse fine bilde slik at man kan se noe. :smiley:

 

O.K.

Som du ser på bildet finnes det også flekker på ringskoen hvor presstangen ha øddelagt isoleringen.

Hvis det ser likt ut på baksiden, og skulle det blåfargete på bakgrunn være godts, da er dette ren optisk "en millimeter" bort i fra kraftig kortslutning likevel.

Eller er det bare optisk feil og det finnes nok luft bak?

 

Nå mangler det bare målingene dine, så kan man snakke videre om det etter hvert.

 

Uansett, også uansett kanskje andre meninger, ville jeg ordne opp med det hele slik at det blir bra.

Det tilhører f.eks. at man fester batteriene riktig og jeg ville ikke være gjerrig med kabler og koblinger,

fordi dette koster ikke så mye i forhold til det man sparer hvis man ikke må lure lengre.

 

Om du skal fortsatt ha det paralellt eller delt opp i start og forbruk bestemmer du.

Det du trenger for slik kan du lese i listen jeg skrev ovenfor,

den gjelder nemlig fortsatt.

 

Som sagt ser det også for meg ut som at startbatteriet er på vei i kisten.

Enda verre tror jeg at det bare er kraftig "forbruksbatteriet" som holder liv i startbatteriet ditt.

 

Jeg er temmelig sikkert på at start detter med det samme så snart du frakobler "forbruksbatteriet".

Jeg skriver det så fordi det er ikke noe forbruksbattteri, men et HD-startbatteri som ikke er velegnet for forbruksstrøm.

 

Kanskje du kan flytte den over til start, for så å kjøpe riktige traksjonsbatterier som er beregnet for lys og drev i steden?

 

Så ville jeg i det minste sjekke dynamoets kullbørstene.

Å gjøre det er vel ikke noe jobb siden du jo faktisk kan se på baksiden av dynamoen din.

4 skruer og du vet hva klokken ha slått.

 

Da venter vi på måleresultatene.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Siden du er på gang med å lade:

Dobbeltsjekk gjerne også maks ladesluttspenningen av laderen din, om den er noe flerstegs-lader og om den skifter på vedlikeholdspenning etter bulkladingen.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
.. skru løs dynamoen, send den avgårde, få den testet, legg om hele ledningsopplegget, sjekk rele, mål til krampa tar deg osv.

 

Alternativt kan du bare sjekke ut batteriet og finne ut at det er modent for skraphaugen.

Ser ut som, men det finnes jo en grunn for alt og også for slappe batterier.

 

Beklager, men rot kommer fra rot og de fleste drepte batterier resulterer av dårlig behandling.

Dårlig behandling er også det man ser her, eller ville du ha koblingene så som det er nå hos Frode?

For meg virker det sånt at forrige eieren bare ikke lengre ville sette inn penger for vedlikehold og reparatur.

Hvorfor ellers denne greien som f.eks. å bruke skillereleét som bare støttekontakt.

 

Kanskje at reléet fortsatt virker, men startbatteriet var gående allerede før august 2008? :cool:

Sålenge start er bare sulfatert, men ikke ha celleslut, kunne HD-batteriet lett støtte i mot ramlene "Voltatoren"...

 

Så hvorfor ikke å ordne opp både komplett og med det samme, isteden for bare å hantere med flikkverk?

Kabel er billige og arbeit kan man gjøre selv.

Da mangler det bare litt lyst.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Er enig i at ledningsopplegget ser svært grisete ut, Jörg. Her bør det absolutt ryddes.

Og i tillegg er det brukt svart ledninger som minusledning og svart eldninger som pluss og den røde mellom de 2 minuspolene er ikke pluss men minus. Kan vel ikke bli veldig mye verre, men for øyeblikket ser det altså ut til å funke, med unntak at et gammelt og svakt startbatteri som trenger å bli byttet og som sannsynligvis er årsaken til at spenningen detter 3 volt etter noen sekunder gløding og at dynamoen bruker et par minutter på å få spenningen opp på over 14V igjen.

 

Batteriet ser veldig gammelt ut. For alt jeg vet kan ladingen ha vært ok i ørten år og batteriet har nå sine siste krampetrekninger pga alderdom. Så batteribytte er mitt førstevalg. Deretter opprydding i ledningskaos som en god nr. 2.

Link to post

:lol: Ikke mange tråder som engasjerer og skaper slike heftige diskusjoner som denne nei...

Leste den først i dag og må virkelig si at den engasjerer.

For å komme med en oppsummering, så ser jeg det er mange gode ideèr, men for å gjøre det enkelt så er det første du må gjøre å sette batteriene på lading og etterpå måle syrevekt, du får ikke riktig syrevekt med halvladede batterier. Skru fra kablene og mål spenningen på hvert batteri.

Kom med tilbakemelding da dette er gjort så slipper du å få så veldig mye å tenke på.

Strøm er enkelt hvis du kan det, men blir bare rot hvis ikke ting blir gjort i riktig rekkefølge.

Link to post
Hei Lotus.

Det er greit at du mener det ikke er nødvendig å få dynamoene kontrollert, men siden den dynamoen på bilde er litt spesiell med en påmontert skillediode bakpå, er det allikevel greit å kontrollere dem og få dem riktig satt opp med sensing osv.

 

Men du så selvsagt hvilke dynamo dette er og er kjent med hva som normalt er problemet med disse, hvorfor osv.

 

Hei Ole Petter. Det er greit at du mener det er nødvendig å kontrollere dynamoen, men siden dynamoen på bildet er en dynamo som funker helt utmerket og klarer å få spenningen på begge batteribanker opp i over 14V på et par minutter, ser jeg ikke poenget med å skru og herje med noe som faktisk virker utmerket.

 

Det er sikkert fint for å kunne sjekke noe som virker og gi kunden en saftig regning, men vi driter jo ikke penger og det å bruke mye tid på å skru ut en dynamo, er nok en særdeles dårlig anbefaling.

 

Det eneste som antagelig mangler her er et nytt startbatteri som det tar et par minutter å montere. Man tar ikke ut en frisk dynamo bare for å fore konsulenten med penger. Og konsulenten her en plikt til å ikke anbefale unødvendige tiltak før det faktisk er overveiende sannsynlig at tiltaket er det rette.

 

Kan du forklare leserne her hvorfor du vil at Steinsvigen skal bruke tid og penger på å ta ut dynamoen og sende den til et verksted som kan teste den i benk?

 

Edit: Ser at du slettet innlegget ditt. Det var kanskje like greit?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Hei og god ettemiddag.

Har vert i båten i dag hadde desverre ikke god til fekk berre ta av ladderen som har stått på i 24 timer . Målte syra i det store batteriet 125Ah. Det var meget bra :-) kobla fra begge batteria ,og sette det store på 125 Ah som startbatteri Og glødde ca 20 sec og starta motoren.Det ser ut som at det er ingen forandring her nei !! Byrja på 13 v og sakte med sikkert steig det opp til 14.06 volt. Det tok ca 1 min denne gangen.

Eg er klar over at ledningsnettet på laddinga er krise men som sagt så har dette våre bra tidlegare BANG opp på 14 volt ?? .

 

Skal no ta ut børstene for å sjekke om dei er slitte eller hengt seg opp OSV.

 

Men for å spørr litt dumt :-) fann tegninger i båten hvordan skillerele skal kobles . Men er det eit møst å ha skillerele?? Eller går det greit med det opplegget som eg har hvis eg skifter til bedre ledninger OSV .

 

SKAL LEGGE INN BILDE AV KOBLINGSSKJEMA I KVELD CA KL 23.00 jobber seint i dag :cryin:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Så du glødet i 20 sekunder for deretter å starte, og så tok det et minutt før ladespenninga passerte 14 volt?

 

Og hvor fort trodde du den skulle komme opp i over 14 volt? 5 sekunder? 10? 20? Momentant? Bang opp i 14V?

Det funker ikke på den måten Steinsvigen. Legg merke til hva du har som et 125Ah batteri. Det er jo temmelig velbrukt, ikke sant? Og hvor mye strøm tar glødinga di tror du? Dumt at du ikke målte spenninga etter gløding, for selv om den nå sikkert ikke var nede i 11 volt, var den sikkert temmelig langt nede nå også.

 

Skru gjerne ut dynamoen, sjekk børstene osv, men hadde det vært noe galt med børstene, hadde du hatt helt andre problemer med et aknker som ikke får magnetiseringsstrøm. Men for all del. Legg gjerne sjela di i dette og bruk den tiden du trenger. maken til sløsing skal man lete lenge etter.

 

Hvor fort tar du sikte på å få opp polspenningen til over 14V etter 20 sekunder gløding da? Er 2 sekunder akseptabelt? Da har jeg en nyhet til deg: Det kommer aldri til å skje. Glem 10 sekunder og 20 sekunder også. Dette er enkel hoderegning: 20 sekunder gløding med XX ampere trenger 20 sekunder lading ++ med de samme XX ampere for å komme i balanse.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Ok Lotus forstår hva du mener :smiley: Med andre ord så meiner du at dette er normalt . Da slapper eg av til evt det kan bli eit problem . men eg vil bytte ut div ledninger med rette m2 og farger liker ikkje eit slikt rot men men slik er berre eg,men mitt andre spørsmåø er ..

 

Fann tegninger i båten hvordan skillerele skal kobles . Men er det eit møst å ha skillerele?? Eller går det greit med det opplegget som eg har.

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

.... :smiley: Lotus i full fart.

Jeg kan nesten se hvordan han tygger på neglene sine. :giggle:

 

Frode.

Nei, det er ikke noe must med skille i det hele tatt,

men slik er bra hvis man -ikke- ha meget rikelig med Ah til rådighet.

 

Skillediode eller reléløsninger verner rett og slett for å gå tomt for strøm på start.

Som selvfølgelig medfører at man også kan starte motoren (og etterlade) når man fikk sovn før man klarte å slå av lyset.

 

Så, en sake til.

Det som Lotus sier er riktig, veldig mye raskere går det ikke til 14V (men til 14,4. ...obs... :lipseal: )

 

Ellers er det jo sånt at det ikke betyr så meget mye nå, fordi HD-batteriet ha sikkert ikke vært tømt for veldig mye.

Interessant blir det så snart du hadde ordentlig forbruk på batteriene, da snakkes vi igjen.

 

Jeg ville altså helst kjøre forbruksbatterier i tillegg til start, og det selvfølgelig komplett avskillt i fra start.

Gjør som du ønsker, nå vet du hvor det kommer ann på.

 

Likevel og siden du er i gang: Sjekk gjerne kullbørstene uansett.

Dynamoen din er nå en stund gammel og den jobben koster verken tid eller mange penger

fordi du kan jo nesten sitte foran dynamoen mens du holder på med den.

 

Men akurat derfor må jeg nå også mase litt på Lotus:

Hvorfor skal en ikke sjekke på kullbørstene i jevnt avstand?

 

Jeg tilbyr dette rett og slett også som anbefalt service pga. erfaring.

 

Statistiken tilatter allerede en misstanke om både bevisst og industriell programmert sabotage,

fordi de fleste kullbørster går i stykker først når det ha blitt fredag etter kl. 16.00..

Nemlig. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

 

 

ps: Frode igjen.

Bare for at du har lading er du ikke fritatt av batterivedlikehold.

Hvis ikke dynamoen din gjør det, da står fortsatt på planen at du må ordne

både ordentlig og regelmessig landstrømlading til anbefalt ladesluttspenning.

 

For bly-syre gjelder fortsatt 14,4 og ikke bare 14,0 Volt.

Med konstant bare 14,0 øddelegger du også neste batteriet eller hele benken med full fart.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Kullbørstene slites særdeles sent. Med 100 timer gangtid i året, vil det ta en menneskealder å slite dem ut.

Man sjekker jo aldri børstene på dynamoen i bilen med jevne mellomrom. Så hvorfor gjøre det i en båt som har så liten gangtid?

 

At ladespenningen kunne vært høyere er vi vel alle enige om er et regulatorproblem og ikke et børsteproblem.

Nå vet jeg ikke hvor lett tilgjengelig børstene sitter på denne dynamoen, men på mange dynamoer, må den skrus ut, deles og ut med ankeret. Det er mye jobb. Spesielt hvis det er til ingen nytte.

 

For øyeblikket har Steinsvigen ingen problemer i det hele tatt, annet enn at litt slitne batterier ikke er oppe på over 14 volt ladespenning før etter et minutt. Men..... det er jo slett ikke dårlig.

 

På sikt kan litt rydding i ledningskaos, et nytt batteri og kanskje en bedre regulator være tingen.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Må seie at eg er meget imponert over kor flinke dere er å forklare .. Merker at dere ikkje er 100% enige i alt men summen av alt så har eg fått ein god forståelse kor dette fungerer ..

TUSEN TAKK skal dere begge ha JØRG OG LOTUS :cheers:

 

PS ! Skal kome med tilbakemelding og bilde av kullbørstene ..

 

MVH Frode (Steinsvigen)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Nå vet jeg ikke hvor lett tilgjengelig børstene sitter på denne dynamoen, men på mange dynamoer, må den skrus ut, deles og ut med ankeret. Det er mye jobb.

 

 

Børstene ligger veldig lett til på denne dynamo so ein liten sjekk skader ikke :smiley:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Dette er ikke mer enn en ørliten forskjell på innstillingen til vedlikehold, Frode.

Jeg venter ikke så lenge at noe som koster så lite i forhold til det man må takle ellers går i stykker,

hvis jeg kan se noe minste grunn for en tvil.

 

En bil kan også parkeres når den ikke lenger virker, ring NAF, transport på verkstedt og ferdig.

Prøv det med båt, og på fredag, og i Norge, mens ferie, ...

Så, Lotus, da er jeg ikke enig.

 

Det stemmer at 100 timer ikke gjør mye så lenge dynamoen går regelmessig.

Men resten av året står det hele og venter at den blir kvitt både salt, støv og fuktighet.

Det er vel også grunnen av at ubehandlete dynamoer ser "så rart ut" etter bare få år?

 

Og har du en gang kjøpt gamle dynamoer av skrotnisser?

Normalt er det jo sånt at dynamoene kan holde i 20 - 30 år og mer.

Men rart, så snart dynamoene ha stått en stund, da knekkes den gjerne plutselig etter bare forholdsvis kort tid

selv om den likegodt kan ha vært bare "5" år gammel.

 

Grunn for slik er bare at det som finnes inni dynamoet blir steinhard.

Da "henger" fjær, som først gjør dårlig kontakt og senere forbrenning av kullbørstene.

Støv og salt sitter ikke bare mellom lagerne og blir hard, men også mellom slipering og kullbørstene.

Først sliter ringbanen og så kullbørsten, hver gang litt til og noen ganger mye.

 

Og at børster rett og slett kan knekkes både utenfor og innenfor foringen,

må vel ikke særlig fremheves?

 

Jeg vet ikke hvor mange kullbørster at jeg har skiftet i løpet av siste 20 år,

men det finnes sikkert ikke mange som jeg har skiftet for tidelig.

Forresten også mange på dynamoer med bare (få år x "100 timer") gangtid.

 

Altså er det mange sjanser å ta.

Men med det er tilfelle som dynamoen til Frode allerede mer enn moden for en sjekk, synes jeg.

 

Og jeg selv?

Før noen spør: Mine egne kullbørster sliter jeg selvfølgelig komplett ned.

Men det finnes en forskjell:

Jeg har nemlig børster, komplett regulator og en komplett dynamo som reserve på båten .... og jeg kan litt om det.

 

Så ta det ikke mer enn 15 minutter hos meg før det hele virker igjen,

garantert og uansett hva som skjer. :smiley:

 

Da er vi ferdig med det for i dag, alle bestemmer selv.

 

Ønsker en veldig fin kveld !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...