Jump to content

Noe har skjedd med laddinga mi veldig ustabil i starten


Steinsvigen

Recommended Posts

De fleste båteiere har vel aldri noensinne skiftet kullbørster i dynamoen, men funker gjør de likevel.

 

Man skifter ikke ting som ikke viser tegn til å fungere mangelfullt.

Jeg kan ikke se noe som helst grunn til at kullbørstene til Steinsvigen skulle være dårlige.

Hvorfor skal man da skifte?

 

- Du har et litt dårlig startbatteri, så du bør skifte kullbørster??

 

Funker ikke sånn.

 

- Du har et litt dårlig startbatteri, så du bør skifte startbatteri!

 

Hvorfor gjøre alt så veldig vanskelig?

Har det kommet fram en eneste liten opplysning om at børster kan være et problem? Nei, ikke i det hele tatt.

 

Men greit. Inspiser i vei. Det er fort gjort - på denne dynamoen i det minste, men hvorfor skal man inspisere børstene når de helt klart funker glimrende?

Hvorfor råder Ole Petter hr. Steinsvigen til å ta ut dynamoen og kjøre den i testbenk hos et verksted? Ja det kan han jo selv forklare. Hvorfor gi et råd som er så kostnadskrevende? Da bør man jo ha en rimelig sikker grunn? Eller liker konsulenter å anbefale konsulenttimer for moro skyld?

 

Kanskje noen nå får en ide om å skifte børster like unødvendig som de skifter impeller og drivstoffilter hver 100 kjøretimer? Jeg tror folk er spik spenna gærne, men konsulentene lever herrens glade dager på folks kunnskapsløshet og usikkerhet!

 

Hvor mye koster testkjøring av dynamo i benk når for tiden? Mer enn en ny dynamo? Er tid gratis? Ikke verkstedets tid i alle fall og slett ikke min tid.

 

Åssen var det igjen Steinsvigen? Dynamoen din funka glimrende og fikk opp spenninga til over 14V på under minuttet, selv med 20 sekunder gløding av beistet ditt? Har dynamoen da alvorlige mangelsykdommer?

 

Ingen har nevnt dynamoreima. Pussig. Den bør du nok ha 12 på lager av sånn i tilfelle nødtilfelle.

Link to post

Enkle løsninger for hvilket problem?

 

Å øke omsetningen av dynamobørster? Å få batteriet opp i 14V i løpet av en brøkdel av et sekund etter 20 sekunders glødning? Å selge verkstedstimer?

 

For 2 av utfordringene har trådstarteren sett forsøk på løsninger i tråden.

 

Og når han først er igang skal han huske å trekke ny ladeledning på minst 100mm2 - bare sånn for sikkerhetens skyld. Da slipper dhan også det alvorlige problem at de siste x% av toppladingen trenger 1 time og 13 minutter istedenfor 1 time og 11 minutter.

 

Godt skrevet, Lotus :cheers:

 

Edit - bommet først på hvem som hadde skrevet forrige innlegg

Link to post
Ingen har nevnt dynamoreima.

Se innlegg #2

 

Slik går det når "proffene" får herje fritt, og gjør krav på å være fasiten til enhver tid på forumet. :rolleyes::lol:

Blir som regel dyrt også, enkle løsninger finnes jo sjelden :wink:

At det går ann, Olpi.

Finnes det fritt servering av gratis øl der over fjorden eller hvorfor skriver du slik?

 

"Proffene"?

...er vel alle de som holder en slik forum i liv med informasjon for folk som behøver det,

ellers ville ingen være interessert i å delta/skrive/lese på noe forum.

Forresten, i tilfelle du ikke husker, jeg vet dette allt allerede og gir informasjonene gratis.

 

"Krav"?

Det finnes ikke noe krav, men bare anbefalinger som forresten også du og andre kunne gitt så sant det finnes tilstrekkelig kunnskap.

Det står forresten fritt for å ikke å følge noen av anbefalingene.

Men de fleste som stiller spørsmål her lever vel ganske billig og bra med det?

Ellers, er det noe annet med kravstilling for å ikke å sjekke kullbørster?

 

"dyrt"?

Dyrt blir det når normalt folk får informasjoner som ikke virker.

Opplevde du eller noen her bare -en- teknisk diskusjon som ikke ha hentet alt informasjon fram?

Hvor mange informasjoner trenger man ellers for å komme gunstig ut av en problemstilling?

I alle fall finner her alle det de trenger, uten unntak.

 

Dessuten skulle man være klar over at det koster litt når man bruker teknik effektiv.

Effektiv betyr for min skyld ikke at man må bytte batterier hvert andre år.

 

Men hvis det allerede gjelder som "for dyrt" at noen sjekker kullbørster på noe beingammel dynamo,

da er også reaksjonen min: :crazy: => for noen er det best å kjøpe trådsykkel, kanskje?

 

.......

 

............ :confused:

 

Er det forresten noe galt med månen for tiden at det finnes så sterke reaksjoner på noe så enkel anbefaling som å sjekke slitedeler som kullbørster?!

Jeg for min del pleier ikke å gjette, hvis ikke nødtvendig, og har dessverre heller ikke noe røntgenblikk for å kunne garantere at dette dynamoet er virkelig o.k.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Med hensyn til å sjekke en dynamo i testbenk så synes jeg dette er et fint tilbud til de som kanskje ikke kan sjekke en dynamo selv og lurer på om den er i orden når det er tvil. De firmaene som har slike testbenker har dessuten kompetente folk som kan gi noen gode råd.

 

Min erfaring er at denne jobben koster ca 100 kroner eks. mva, og nå vet jeg også at noen synes dette er for dyrt. Man lærer åpenbart noe nytt hver dag.

 

Denne tråden er etter min mening helt grei frem til innlegg 17.

 

Etter dette begynner rotet, for der begynner Lotus å blande seg inn ved å si at man ikke trenger å bry seg om ledningsnettet.

 

Man kan ikke overse ledningsnettet og spesielt ikke i en slik installasjon som er avbildet i innlegg 12.

Her har vi en installasjon hvor fem minuskabler er terminert på hengslebolten til dynamoen som er det siste stedet man skal terminere ledninger. Det skal ikke mer til enn at man strammer viftereimen så mister man kontakten og får problemer. Slike feil skal alltid utbedres umiddelbart, uansett og uten diskusjon.

 

Når samme person kommer med sin personlige betrakting om problemet i tillegg til å beskylde andre for å stjele ved å komme med fornuftige råd, ja da begynner jeg å lure på hvor mye tull man skal høre før ørene faller av.

 

Følg rådene til Jørg du Frode, for han har erfaring.

Lutus skifter batterier annethvert år og dit tror jeg ikke du skal.

Link to post

Hei Trikola.

 

Hvis ladespenningen kommer senere opp i normal spenning etter start med fulladede batterier, hvordan tror du dette kan innvirke på ladningen når batteriene er tomme og skal lades i noen timer med maks ladestrøm? Jeg lurer på om det i det i fremtiden blir mulig for Jørg å gjøre seg ferdig med den stegvise hjelpen han gir helt gratis til de som har et problem?

Link to post

For ordens skyld.

I innlegg 42 siterer Lotus et innlegg av meg som feilaktig kom i feil tråd. (Jeg slettet vel innlegget et minutt etter at det ble skrevet for jeg oppdaget feilen ganske umiddelbart).

 

Nå blir dette sitatet stående på grunn av denne siteringen med helt feil teknisk informasjon om dynamoen. Dynamoen det er snakk om i denne tråden har ingen skillediode påmontert bare så det er nevnt, og anbefalingen min om å kjøre dynamoen i benk hjalt derfor for en helt annen dynamo i en helt annen tråd.

 

Det driter Lotus åpenbart i så lenge han får en mulighet til å sitere meg negativt.

Link to post

Tror du må være på et sted der prisene har stoppet på 1963, Ole Petter. Mulig du tar 100 kroner for en sjekk av dynamo, men da går businessen din veldig dårlig. Og når din erfaring er at noen synes dette er for dyrt, så kanskje du bør justere prisene dine ytterligere ned?

 

"Ikke hør på Lotus fordi han bytter batterier annethvert år."

Nei, slett ikke. Det eneste batteriet jeg har byttet etter 2 år var de to defekte Sønnak-batteriene som leverandøren fant ut hadde en defekt celle. Der klarte du å påstå at leverandøren hadde feil og du visste med sikkerhet at det slett ikke var en defekt celle. En imponerende ekspertkonklusjon. Imponerende at en som vil være ekspert kan ta så til de grader feil. Er du så på hæla at du må slenge dritt i stedet for å underbygge dine ville påstander?

 

 

Fikk du det ikke med deg Ole Petter? Jeg sa at ledningsopplegget helt klart burde oppgraderes. Likevel er det greit å ha fokus på hva som er spørsmålsstillers problem i utgangspunktet. Og hva er det? Jo ladespenninga passerer ikke 14 volt på et øyeblikk etter at han har glødet i 20 sekunder og deretter brukt enda litt strøm på å starte.

 

Med andre ord: Spørsmålsstilleren har ikke et problem. Han trodde han hadde et problem, men selv nye batterier kan ikke få opp ladespenninga på et sekund til over 14 volt og det kan i særdeleshet heller ikke det slitne startbatteriet til Steinsvigen.

 

Ole Petter: Når Steinsvigen bytter ut det dårlige batteriet og bruker 125Ah batteriet til start, passerer ladespenningen 14V på halve tiden med den samme glødingen. Eneste forskjellen er et batteribytte.

 

Hva forteller det en ekspert som deg? Mulig du ikke skjønner hva det betyr, men de fleste som leser her har nok en anelse om hvorfor det blir dobbelt så bra ved batteribytte. Spesielt siden Steinsvigen har fortalt at det stor dårlig til med sterbatteriet etter måling.

Link to post
For ordens skyld.

I innlegg 42 siterer Lotus et innlegg av meg som feilaktig kom i feil tråd. (Jeg slettet vel innlegget et minutt etter at det ble skrevet for jeg oppdaget feilen ganske umiddelbart).

For ordens skyld er dette en blank løgn. Jeg kan sitere resten av innlegget også der du slenger enda mer dritt og forteller mer om kjøringen av dynamoen i benk, kaller Steinsvigen med navn Frode og henviser til problemstillingene i denne tråden.

 

Står du ikke for hva du sier? Fant du ut at rådet med kjøringen av dynamo i benk var så teit at du måtte slette det? Synd da at jeg rakk å sitere det. Og i hvilken annet tråd skulle et personlig råd til "Frode" med anbefaling om å kjøre dynamoen i benk høre hjemme? En annen tråd der jeg også har deltatt og gitt råd om ikke å kjøre dynamoen i benk? Så vidt jeg vet har ikke Frode 2 temaer om akkurat dette samtidig. Og skulle han mot formodning ha akkurat 2 like tråde, vet jeg med sikkerhet at jeg ikke har deltatt i mer enn denne ene.

 

Kanskje du kan vise til tråden der du mente å poste innlegget? Fint hvis du for en gang skyld kan la være å drite i å svare når du blir tatt med buksa nede.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Uansett hva du måtte mene Lotus, så var det jeg som gjorde feil og som kan oppklare feilen. Anbefalingen om å kjøre dynamoen i benk var ment for denne tråden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55634

Hvis du leser denne tråden vil du også se hvor greit det er å gi råd og vink når du ikke blander deg inn i diskusjonen. Det går faktisk an for to å samarbeide om forslag og gi hverandre tips via IM. Det ble gjort i denne tråden slik at jeg og Jørg kanskje kunne utfylle hverandre med minst mulig forvirring for den som eier båten.

 

Beklager at jeg rotet til navnene jeg henviste til, men jeg holdt på å svare noen mail samtidig og så ble det litt for mange navn å huske på samtidig.

Link to post

Sier du det?

Jeg har ikke skrevet i den tråden du henviser til. Likevel stiler du det direkte til meg.

 

Frode (Steinsvigen) har ikke skrevet i tråden du henviser til. Likevel stiler du den delen jeg ikke har sitert direkte til Frode.

 

Men kort oppsummer: Går du da tilbake på rådet om å få dynamoen testet i denne strengen? For det du mente var bare å teste dynamoen til Nordan Family 27 i den andre strengen? I så fall fint. Da sier du det jeg har sagt hel tiden. Ingen test av Steinsvigens dynamo i benk nødvendig.

Og hvis ikke du går tilbake på det har jeg jo faktisk sitert sitert nøyaktig det du mener.

 

Så hvilket av alternativene er det riktige alternativet? Du bestemmer. Opprettholder du rådet ditt om testing av Steinsvigens dynamo i benk eller gjør du det ikke?

 

Før du svarer, råder jeg deg til å lese hva du skrev om testing av dynamo i benk allerede i innlegg nr. 30:

Jørg vil med stor sannsynlighet klare å geleide deg gjennom dette problemet steg for steg og på en systematisk måte som du klarer å holde følge med. Alle andre innspill blir bare forvirrende for både deg og Jørg tror jeg.

 

Jørg har en testbenk som brukes til å sjekke dynamoer, og kanskje det enkleste er å sende denne til Jørg først slik at den kan sjekkes ut av saken først.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Hvis du leser alle innlegg og tror de alle er stilet til deg slik at du bare må svare, så vennligst les litt både på og mellom linjene Lotus. Rådene gis jo i beste mening og noen ganger misforstås det kanskje noe som kan oppklares.

 

Skjønner du ikke at når du siterer et innlegg i tillegg til å redigere det med opplysningen om at det opprinnelige innlegget er slettet, så ble jo mitt innlegg umiddelbart slettet nettopp på grunn av at det inneholdt en feil.

 

Det er helt riktig, du har ikke skrevet i den tråden innlegget mitt var ment for. Skjønner du enda ikke at innlegget mitt ble lagt ut i feil tråd og at det var jo nettopp derfor det ble slettet?

Før jeg klarte å slette det klarte du å snappe det opp og lage en utrolig historie utav det.

 

Hva må jeg gjøre for å få rette på feilen Lotus slik at du blir fornøyd?

 

Vedrørende test av dynamo i testbenk så synes jeg dette er et bra alternativ i mange tilfeller. Bakgrunnen for dette er at svært mange feilsøker selv i egen båt uten nok kompetanse, og da er det svært billig å betale 100 kroner for å få verifisert at dynamoen faktisk virker som den skal før man skruer i dagevis uten mål og mening.

 

Det er faktisk ganske vanlig å oppleve at noen dioder er defekte slik at en dynamo yter en tredel av den opprinnelige effekten, og da feilsøker gjerne en privatmann i dagevis uten mål og mening.

 

Det er faktisk ganske mange her på vestlandet som tilbyr denne testen for ca 100 kroner, og det er et svært bra tilbud for båteiere med problemer mener jeg.

 

Jeg skjønner ikke problemet med at det her på båtplassen opplyses om noen alternativer uten at du skal rasle med sablene dine hver gang.

 

Jeg har hele tiden trodd at det fantes grenser for vannvidd, men nå må jeg erkjenne at denne grensen ikke finnes når det kommer til kverulering.

Link to post

Hva er problemet ditt Ole Petter?

Jeg har sitert deg på at du anbefaler testing i benk av akkurat denne dynamoen til Steinsvigen.

I et innlegg du stiler til meg personlig!!

 

Greit at du sier at innlegget er postet i feil tråd, men du gjentar jo nå at du synes det er en god ide. Fint. Da kan du synes det er en god ide og så kan jeg synes det er en dårlig ide. Jeg siterer uansett nøyaktig det du mener.

 

Og det du mener? Jeg synes det er en usannsynlig dårlig ide av 2 grunner:

1: Du bør skjønne at Steinsvigen ikke har problemer med dynamoen. Da er det direkte tåpelig å teste noe som åpenbart funker glimrende.

2: Å skru ut dynamoen og frakte den til et verksted tar tid og koster penger. Dernest koster det tid og penger å spenne opp dynamoen i en benk, koble til reim og ledninger, starte treskeverket og sjekke i vei.

 

Tar du 100 kroner for en slik jobb? I så fall har du knapt til salt i grøten!

Til sammenligning betalte en av de andre debattantene 1500 kroner her forrige dagen for å få koblet opp sin Ardic diesel luftvarmer for å konstatere at den virket. Dine priser har stoppet på 1963.

 

Når Steinsviken byttet fra det slitne startbatteriet til et litt bedre forbruksbatteri, tok det 60 sekunder før ladespenninga passert 14 volt. med et nytt startbatteri, går det enda bedre. Garantert! Hvorfor gjøre en masse unødige tiltak fordi batteriet en dag viser seg å trenge sykehjemsplass? Normalt råd ville være: Bytt ditt slitne startbatteri. Det har gjort en lang og tro tjeneste, men fortjener nå evig hvile!!

 

Med litt rydding i ledninger og fjerning av overgangsmotstand, vil det nok vise seg at også dynamoens regulator er helt utmerket og gir noen tideler mer enn de 14,07V han nå får på batteripolene. Gir han litt mer gass enn tomgang, blir det sannsynligvis enda bedre.

 

Skjønner at konsulenter må ha noe å leve av, men ikke råd folk til å foreta helt unødvendige tiltak på ting som fungerer glimrende. Steinsvigen har jo faktisk ikke noe problem i det hele tatt viser det seg. Det er helt normalt at batterispenningen ikke hopper momentant opp til over 14V i det øyeblikket man starter ladingen etter gløding og start.

 

Hvis du kan si deg i stand til å innrømme dette faktum, koker alt ned fra et kjempeproblem til intet problem over hode.

 

Kan du se deg i stand til å innrømmet at slik fungerer det faktisk?

Link to post

Jeg har ikke fulgt så mye med i denne tråden Lotus, jeg har bare forsøkt å rette opp i en feil jeg gjorde og som du har hengt deg opp i. Min testbenk er ikke til slik bruk som det her snakkes om, men det finnes tre firma i det området jeg oppholder meg i og som tar ca 100 kroner eks mva for en slik test.

 

Ja dette vet jeg omtrentlig fordi jeg henviser folk til disse tre stedene når de har problemer, og alle synes å være særdeles fornøyd. Disse tre stedene er Nylund bilelektrisk, Sandnes dieselelektro og Varhaug dieselelektro. Det hender at jeg henviser noen til Rune Helleland, Bema eller Asker diesel elektro også.

 

Ring til for eks. Nylund bilelektrisk og spør selv på telefon 51537710 og spør Roar hva det koster for en test.

 

Slik jeg ser det vil du ha meg til å innrømme at jeg forsøker å hjelpe noen som jeg ikke har tid til å hjelpe selv, -ved å henvise dem videre til noen som kan. Jeg må bare innrømme at jeg ikke ser noe galt ved å gjøre det på den måten.

 

Det eneste jeg nå føler for å gjøre er å be Steinsviken om unnskyldning for alt rotet det ble utav at jeg postet i feil tråd, men som jeg slettet så fort jeg oppdaget det.

 

Så håper jeg du Lotus kan være storsinnet nok til å gjøre det samme slik at dette kan høre fortiden til. :cheers:

Link to post

Du har ikke fulgt så nøye med i strengen, men insisterer på at dynamoen bør ut for testing i benk?

 

Når jeg siterer deg på den uttalelsen, blir du sur og sier den var ment for en annen tråd. Samtidig hadde du samme uttalelse om testing i innlegg #30 og nå i ettertid har du gjentatt det mange ganger.

 

Så da mener du at jeg skal be Steinsvigen om unnskyldning for at jeg siterte deg på noe du faktisk mener?

 

La meg se om jeg har oppfattet dette riktig:

Du forteller at du ikke følger særlig med i denne strengen, men er helt klar på at dynamoen skal testes i benk, men jeg får ikke lov å sitere deg på det og derfor skal jeg be Steinsvigen om unnskyldning?

Link to post

Nei jeg blir over hodet ikke sur, men jeg blir skuffet av måten du fremstiller hva jeg har skrevet og dine videre påstander rundt dette.

Det er ikke slik at jeg har insistert på eller er helt klar på at dynamoen skal testes i testbenk slik du fremstiller det.

 

Jeg har skrevet følgende og står ved det jeg har skrevet verken mer eller mindre:

Jørg har en testbenk som brukes til å sjekke dynamoer, og kanskje det enkleste er å sende denne til Jørg først slik at den kan sjekkes ut av saken først.

Lykke til.

 

Dette var et velment råd samtidig som det var en opplysning om at det finnes utstyr som ved gitte anledninger med fordel kan brukes til effektiv feilsøking når man har et problem man ikke helt finner ut av.

Jeg skjønner oppriktig ikke hva problemet ditt er i denne sammenhengen, for hvis noe er uklart så er det jo fritt frem for alle å spørre om hva det koster, hva en slik test kan avdekke av eventuelle feil etc.

 

Om feilen skulle vise seg å være i batteriet hva så?

Link to post

Du mener at det enkleste er å skru ut dynamoen og sende den til Jørg eller andre for uttesting.

 

Er du klar på dette eller er du uklar? Mener du at det enkleste er å starte med dynamoen, skru den ut og få testet den i benk eller mener du det ikke? Du skriver det, så jeg antar at du mener det.

 

 

Synes du det fremkommer som at Steinsvigen har et dynamoproblem?

 

Om feilen skulle vise seg å være i batteriet? Hvilken feil er det du refererer til da? mener du det er en feil at dynamoen ikke øyeblikkelig produserer over 14V spenning etter gløding og start?

 

Min vurdering er at Steinsvigen ikke her et problem med hverken lading eller dynamo, men at han med fordel kan skifte et utslitt startbatteri.

Link to post

Kan du ikke lese Lotus eller har du problemer med å uttrykke deg riktig på mine vegne?

Hva i alle dager mener du med dette og hvor får du det fra?

 

Du mener at det enkleste er å skru ut dynamoen og sende den til Jørg eller andre for uttesting.

 

Jeg har ingen bestemt mening om hva problemet er i dette tilfellet, for det har jeg lært meg å ikke ha noen bestemt mening basert på kanskje tvilsom informasjon over telefon etc. Steinsvigen må selv ta stilling til hva han ønsker å gjøre basert på de kvalifikasjoner han sitter inne med fra før og de innspill han får. Jeg regner med at han er stor nok til å ta stilling til dette selv.

Er han da i tvil om noe jeg har skrevet eller andre har skrevet så er det jo bare å spørre så skal vi gjøre så godt vi kan med å følge ham opp på dette.

Nå har Steinsvigen åpenbart mistet lysten på å spørre, for nå er hele tråden forsøplet med tull og tøys slik at det går helt rundt for ham stakkar.

 

Det er i alle fall helt unødvendig at du forsøker å fortelle Steinsvigen hva jeg mener, for det gjør jeg selv hvis han spør. :headbang:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Kjære Lotus og Ole Petter.

 

Kan ikke dere to krangle ferdig på IM. Og ikke ødlegge en tråd til med personangrep og kverulering dere imellom.

 

Her kommer Jørg med i mine øyne fornuftige forslag til problemløsninger.

Så kommer dere med i OK motforestillinger og spørsmål forslag.

Men så tar det toalt av IGJEN. Please ikke ødlegg en tråd til.

Medlemmer må vel snart bli redd for å spørre om strømproblematikk her inne.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jo jeg er helt enig Mariell, dette tar av og ingen er tjent med det.

 

Tråden var helt grei frem til et visst punkt og kunne forblitt grei til Frode hadde sagt endelig takk for hjelpen. Det er etter min mening helt unødvendig å kommentere andres forslag negativt og samtidig være nedlatende mot båteieren som ber om hjelp fordi han velger å gjøre noe han mener kan være riktig. (Les innlegg 44)

 

Men for å si noe om hvorfor jeg nevnte testbenk, så var dette først og fremt fordi dette ikke var nevnt tidligere og at det kunne være et supplement til den informasjonen som allerede lå der. (I tilfelle informasjonen kunne være til hjelp for Jørg eller andre).

 

Det er jo ikke alltid like enkelt for båteieren å forholde seg til verken seg selv eller andre når man steller med ting man ikke kan så mye om, og hvis man kan få en bekreftelse på at dynamoen faktisk virker som den skal for en hundrelapp så er man et stykke på vei og har en bedre forutsigbarhet under den videre feilsøkingen.

 

Når Jørg gjør så godt han kan så er det jo ganske mange løse ender til å begynne med, og disse må jo hankes sammen med hjelp av litt samspill.

(Som i den andre tråden jeg linket til hvor jeg passivt observerte at Jørg ikke hadde lagt merke til at dynamoen hadde en skillediode montert, og derfor sendte jeg han en IM og tipset ham om det slik han kunne legge dette inn i forklaringen sin og spare litt tid).

 

Jeg har testet mange hundre dynamoer i testbenk og har opplevd mange ganger at dynamoer har defekte dioder eller andre defekter som fører til redusert effekt, og da får man gjerne det symptomet Frode nevner. (Før spratt spenningen rett opp i 14 volt etter start, men plutselig så tar det noen minutter og årsaken er ukjent).

 

Dette kommer jo av at dynamoen ikke yter det den skal av strøm men lader litt tross alt. Problemet er da at man kan komme ut for en situasjon hvor man går tom for strøm mens man er på tur og har ladet batteriene yterligere ut, og hvorfor det skal være så feil av meg å opplyse om hva jeg har erfart og repparert mange ganger tidligere i fritidsbåt skjønner jeg ikke.

 

Problemet kan selvsagt også skyldes batteriene eller ledningsnettet, men det er først når alt er gjennomtenkt og gjennomgått man med sikkerhet kan si at nå er Frode trygg for denne gang.

 

Jeg trodde Båtplassen handlet om det å hjelpe til der det trengs på en sivilisert måte. :cheers:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Her kommer Jørg med i mine øyne fornuftige forslag til problemløsninger.

Så kommer dere med i OK motforestillinger og spørsmål forslag.

Men så tar det toalt av IGJEN. Please ikke ødlegg en tråd til.

Medlemmer må vel snart bli redd for å spørre om strømproblematikk her inne.

Vet du hva problemet er, Mariell?

 

Det store problemet er at det ikke finnes noe problem å løse for Steinsvigen. Anlegget hans virker helt tipp topp!

 

Det han trodde var et problem, og som ham har ba om hjelp til i første innlegg var følgende:

Hei og god kveld fra det eine problemet til det andre :eek: skulle starte sagaen i dag og laddinga gjekk berre opp til 12.5 og den steg sakte men sikkert opp til 14 v .. alle tider før så har den gått rett opp i 14 v nå tar det ca 3 min før den kommer opp på 14 v ....... :headbang: veldig irriterende må eg seie men kansje det er slik det skal være ?

 

Så fikk han ladet batteriet sitt og så tok det bare 2 minutter før ladespenninga passerte 14V.

Så fikk han koblet over fra sitt 50Ah batteri til sitt 125Ah batteri og så tok det samme bare 60 sekunder.

 

 

Dette er helt naturlig. Det finnes ikke noe problem å løse. Spanderer ham på et nytt batteri som erstatning for det gamle, så tipper jeg at hamn er nede i 30 sekunder før ladespenningen igjen passerer 14 volt etter 20 sekunder gløding og en start.

 

 

Jeg forklarer ham at alt er som det skal og at det å få spenningen momentant opp i over 14V etter start er en umulighet. Det går bare ikke an. Likevel vil Jørg sjekke børster og Ole Petter skriver at innspill fra alle andre enn Jørg vil føre til forvirring og mener at det enkleste kanskje er å skru ut dynamoen og teste den i benk.

 

Jørg vil med stor sannsynlighet klare å geleide deg gjennom dette problemet steg for steg og på en systematisk måte som du klarer å holde følge med. Alle andre innspill blir bare forvirrende for både deg og Jørg tror jeg.

 

Jørg har en testbenk som brukes til å sjekke dynamoer, og kanskje det enkleste er å sende denne til Jørg først slik at den kan sjekkes ut av saken først

 

Er ikke dette flott? Så løser man et problem som ikke finnes ved at den ene eksperten anbefaler Steinsvigen å sende dynamoen til test hos den andre eksperten. Og aller helst uten nitidig innblanding fra alle andre som prøver å hjelpe.

 

Og når man prøver å fortelle hvor sinnsykt teit dette rådet fra Ole Petter egentlig er, så får man kjeft for å ha sitert Ole Petter på det han mener, men som han nå prøver å bagatellisere at har skrevet.

 

 

Hva skjedde egentlig?

Jo det gikk så lang at Steinsvigen i innlegg 43 hadde bestemt seg for følgende:

Skal no ta ut børstene for å sjekke om dei er slitte eller hengt seg opp OSV.

Så i innlegg 44 svarer jeg at dette er etter mitt syn feil og forteller hvorfor.

Så nå får jeg kjeft av Ole Petter fordi jeg forteller Steinsvigen at det han tror er riktig bare fører til sløsing av tid. jeg fortalte det ikke på en pen nok måte i følge Ole Petter. Slå den!

 

Å lage store problemer av små problemer, er en ting, men når ekspertene lager store problemer, store utlegg og tidkrevende råd av noe som ikke er et problem, ja hva da? Steinsvigen har jo intet problem med anlegget sitt, men det greieste hadde vel antagelig vært å la være å fortelle ham det og la han bytte børster og kjøre dynamoen sin i en testbenk for 100 kroner.

 

Ja, det burde jeg gjort. Og da hadde Steinsvigen sikkert blitt en smule overrasket om testingen av dynamoen slett ikke kom på 100 kroner likevel.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Hei LOTUS Du må ikkje tru at eg er ei lakebrok so gjer alt som folk skriver å seier :crazy: ,men synest det er kjekt å få ideer hvordan det skal fungere og det har eg vel egentlig fått i denne tråden :smiley: Men skal eg være heilt ærleg så har eg lite greie på det som har med DYNAMO derfor laga eg denne tråden. Personleg så har eg ein følelse av at det du har skreve her i denne tråden er meget fornuftig det skal du ha :yesnod: ,men på samme tid så har Jørg og noen andre også noen gode forklaringer og det er klart at her er folk som kan dette meget bra ingen tvil om det . Og eg forstår kva jørg mener med velikehald og service men det er ein heilt anna sak . Men sum sumarium så haller eg meg til det du har skreve. Eg har vel kansje ikkje noe problem i det heile eg :cheers: annet enn mitt litt slitne batteri det er jo det beste, kan jo ikkje bli bedre det . :cheers:

 

Fekk vel egentlig svar ganske tidleg på problemet mitt i denne tråden allerede innen side 1 var ferdig so hadde eg vell fått så mye innenbords at eg var fornøyd . Men litt min feil... så lurte eg på mye rart så plutselig tok dette heilt av, håper vi kan avslutte dette på ein fin måte ... Eg bærer ikkje nag til noen her alle har prøvd å hjelpe meg på sin beste måte det er eg heilt sikker på.Ikkje alt har ein tråd i det eg lurte på men har fått mye lærdom ut av dette . .

 

 

PS ! Skal lure meg ut i båten ei sein natt å sjekke Kullbørstene berre for å sjekke ........... :lol::lol:

 

Ha ein hyggelig kveld BP folk vi ses sikkert igjen i ein annen tråd skal dere se ..

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Og for alle oss som har fulgt med fra sidelinjen blir det spennende å høre fra Steinsvigen om det var batteriene, ledningskaoset, børstene eller en gammel dynamo som var årsaken. Så la nå prestisjen ligge til han får sjekket ut dette. I mellomtiden dukker det sikkert opp flere strømproblemer her på BP. Så siste ord er neppe sagt. :discuss::cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...