kevin.glover@imr.no Startet 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2009 Hei Folkens, Lurer på om det er noen som har brukt dette gjendetetting produkt fra Loctite og evt. erfaringer om det holder. Jeg har brukt den til å sette sammen delene for bunnventilene (selv-ventil + 90 grader vinkel på toppen osv). Har i tillegg satt på en god slump med sikafleks på utsiden av overgangen mellom delene siden jeg er paranoid. Holder dette? Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Ja, jeg har erfaringer, ja selvsagt fungerer dette 100%; hvorfor skulle det ikke funke ? Riktignok kommer snart geriatriklubben å hevder at " skikkelige sjøulker bruker hamp, stry, fett osv. Du bør være mer paranoid til dine ( antagelig ) rimelige messingdeler, produsert i en jordhytte i Kina, av barn totalt uten sans for kvalitet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Maskinmeisteren Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Du bør være mer paranoid til dine ( antagelig ) rimelige messingdeler, produsert i en jordhytte i Kina, av barn totalt uten sans for kvalitet. Suzuki Så sant som det er sagt! Loctite er fremragende produkter, så hvis du finner et som passer til formålet så funker det! Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg har brukt 577 Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Ikke nødvendigvis for å være geriatrisk Skrusuki, men jeg foretrekker nå stry og fett. Før pleide jeg å bruke 577. Men locktite og lignende tåler dårlig bevegelse eller justeringer. Har du brukt slik på en bunnventil, og skulle komme til å sparke borti den eller noe, slik at den blir skrudd litt opp eller igjen, vil lekkasje oppstå. Stry eller Hamp, tåler fint litt bevegelse, og holder tett likevel. Det er vel en vesentlig fordel. Redigert 5.Juni.2009 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 HER er den som burde være riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Denne Loctite 55 ser bra ut. Men jeg liker ikke at de sammenligner med gjengetape. Gjengetape har ingeting å gjøre i et permanent system med mindre det er et steam-system. Selv ville jeg brukt hamp og Unipak hvis det er tørt der jeg skal pakke opp. Er det vått der ville jeg brukt hamp og Permatex. Det holder til 300 bar og mer enn det så da burde det være godt nok for en bunnventil. Men for all del, Loctite har mange bra produkter, bare husk at med de fleste må fittings'en dras til bunnen. Og så koster Loctite mer enn hamp. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg bruker gjerne Loctite 55 på gjenger inne i båten. På skroggjennomføringene bruker jeg ofte Loctite 561. Så langt har jeg ikke hatt lekkasjeproblemer ombord. Jeg oppfatter at Loctite har et verdensomspennende rennome å ivareta. Derfor stoler jeg på Loctite. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jeg brukte på loctite på hylserøret,etter annbefalling fra et båtbyggeri.Holdt hittil Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Suzuki Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Har du brukt slik på en bunnventil, og skulle komme til å sparke borti den eller noe, slik at den blir skrudd litt opp eller igjen, vil lekkasje oppstå. Sånn hadde jeg aldri turt ha det. Der det er fare for at bevegelse kan oppstå, har jeg satt på ekstra mutter som trekkes fast mot ventilen. Altså kontramutter. Som er sikret mot bevegelse med Locktite gjengelåsing, mild type. Har på 6 år ikke hatt et eneste problem med dette, Locktite av diverse slag brukes hver eneste dag på skip og offshoreinstallasjoner medlangt mer vibrasjoner og bevegelse enn på en fritidsbåt. Dessuten er det renslig å jobbe med. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Riktignok kommer snart geriatriklubben å hevder at " skikkelige sjøulker bruker hamp, stry, fett osv. Du bør være mer paranoid til dine ( antagelig ) rimelige messingdeler, produsert i en jordhytte i Kina, av barn totalt uten sans for kvalitet. Suzuki He, he, du har nok rett i begge utsagn. Geriatri-Hulda har nettopp montert ekstra bunnventil. Dia. 60 mm gjengerør i AISI316L, gammel ventil av samme unike materiale fra skroten i Sarpsborg, overgang til T-stykke i samme materiale, vinkerett ut fra T-stykket innskrudd slangestuss (dia. 38 mm) og på toppen av T-stykket en cap. Nå kan jeg trekke pusten. Alt sammen skrudd til med Loctite. Det gode med T-stykket, er at man kan skru av cap'en og stake ut til sjø om noe skulle gå tett. En ting til, vi med or'ntlige båter sveiser fast gjennomføringene til skroget. Da kan man lettere hopppe på dem uten av noe løsner. Billig er det også, fra og med T-stykket og opp til en pris av en snau tusenlapp. Sånn gjør vi gamlingene det. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Tja, kanskje jeg får kjøpe meg ei ny flaske med Loctite da, hvis det er så bra . Men sånn ellers, er det ikke slik at en må trekke rørdelene godt til med bruk av kjemisk gjengelåsing som loctite og permatex. Skal du montere en kran kan det være nødvendig å ikke skru aldeles hardt til, for å få rette vinkelen, da fungerer gamlemåten bra ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) Jeg byttet nylig noen gjennomføringer, og benyttet Loctite. Kjøpte dette via Brødrene Dahl, en rimelig stor og anerkjent kjede - og de måtte vite både bruksområde (gjennomføring i båt -saltvann) og materialet på gjengene som skulle tettes, for å anbefale riktig Locktite nummer. På bestillingstidspunktet vurderte jeg bronze (som desverre ikke rakk frem i tide) - og da anbefalte de i tillegg ha en form for herder i spray-form. Minnes at det var 577 som var nummeret jeg skulle benytte på sjø-ventiler etter deres anbefalning - men kan jo gå ut i garasjen og sjekke hva som står på tuben. Redigert 6.Juni.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jeg snakket med en båtprodusent, og de brukte sikafleks 291 som gjengetettning på skroggjennomføringer. Det gjorde så jeg også, og har funket ok over flere år. Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Hei, Takker for svar folkens. Vi få stole på at jeg gjorde det godt nok og det synke ikke med det første jeg setter hun utpå. Kevin Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Jeg har brukt gjengetape på alle mine Marelon-gjennomføringer etter produsentens anbefaling. Har ikke hatt noe lekkasjer hittil. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Byttet en bunnventil i fjor. Gikk til en rørlegger forhandler å kjøpte deler. Han anbefalte meg en locktite type som jeg nå ikke husker navnet på, muligens 577. Gul guffe. Denne stivner etterhvert og det blir derfor vanskelig å ta opp igjen. Men det sitter som f.... Har vært veldig bra til nå. Tviler på at denne vil løsne med litt vibrasjon eller at jeg skulle komme til å sparke borti den. Jeg ville aldri brukt gjengetape på sånne kopplinger. Da er det bedre å bruke gammle gode hampen vis en ikke stoler på locktite. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Bruk for all del 577 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.