Jump to content

Spørsmål til eiere av Finnmaster 5700 Open og Yamaha 115

Kaptkist

Recommended Posts

Heisann

Har for ikke lenge siden fått levert en ny Finnmaster 5700 Open med Yamaha 115 hk (begge nye 08 overliggere). Vi er fornøyd med båten men har ett par tre spørsmål til eiere av tilsvarende båter på forhold som ikke helt har stått til forventingene.

Vi har standard kabel styring. Denne er velding treg ved sving mot venstre. I tillegg til å være treg "hakker" den dvs at den gåt ujevnt når en vrir rattet mot venstre. Dette er standard kabel styringen som båten levers med, og det er noen år siden jeg har kjørt båt med kabel styring men kan ikke huske hverken at den har vært så treg eller hakkete på tidligere båter jeg har kjørt. Noen som har erfaringer eller kommentarer på om dette er normalt? Den er treg både når en kjører i lav hastighet og når en ligger stille.

Motoren er festet i en brønn, er det normalt at denne brønnen blir vannfyllt eller skal det være en enveis ventil her? Hos oss ser det ut som vannet strømmer like lett inn som ut av dette rommet med den følge at det gror igjen (siden det ikke er smurt med bunnsmøring). Hva er andre eieres erfaring her? Skal det være en enveis funksjon eller er løsingen å ha bunnstoff i dette rommet for å forhindre groing?

Ser også at motorfeste og tilt mekanisme er under vann med groe som følge. Hva er tipset her mhp hva man skal ha på for at det ikke gror? Båten var levert ferdig primet og bunnsmurt men motordelene som ligger i vann var ikke behandlet (er dette vanlig?).

Så ett spørsmål knyttet til Yamaha 115 hesteren (08 modell), det skal etter sigende være en god motor i følge tester jeg har lest og båten går som ett skudd med den 38 gps knop med full tank og 2 pers. Men jeg synes den er litt rå i gangen og vibrerer og støyyer litt på lave turtall (tomgang og turtall litt over spesielt). Hva er deres erfaringer? Jeg har hørt og sett moderne Suzuki og Honda 4 takt motorer og de går så stille og vibrasjonsfritt at en må nesten se og høre på kjøle strålen at de er i gang. Er dette vanlig med rå gange for denne Yamaha motoren? Synes også att den er forholdsvis høyrøstet over 4000 omreininger men det er vel kanskje ganske så vanlig? Vanskelig å føre samtale i båten uten å heve stemmen vesentlig da.

Så ett siste spørsmål som er ett lite irritasjons element i forhold til bak benken. Når puten på denne er montert så tar puten i de nedre innfestingene til kalesjen (feste til fjærbena) når man skal ha opp benken for å komme inn i rommet der. Det virker som en utrolig lite gjennomtenkt konstruksjon som over tid vil føre til at puten på benken blir får unødig slitasje. Dette virker lite gjennomtenkt og burde ha vært luket vekk på en båtmodell som har vært i salg i mange år. Spesiellt siden at hele problemet hadde vært løst hvis festene hadde vært flyttet 3 cm. Er det slik på alle andres båter eller kan det være en monteringsfeil på vårt eksemplar?

Dette høres kanskje negativt ut, men vi er godt fornøyd med båten som sådan, men som sagt sndre eieres erfaring og input mottas med takk!

Redigert av Kaptkist (see edit history)

eg har verken denne båten eller motoren. men styringa skal ikkje være treg eller hakke. det er vanlig at styring kan bli treg èn vei når du kjører i planefart,til fortere til tregere enten eine eller andre veien alt etter som motoren står tiltet. men den kan òg være i balanse.. dette er alt ettersom. men den skal uansett ikkje hakke på noe vis. ei heller være treg ved stilleligge eller heilt sakte fart.

det er ikkje vanlig å male motordeler som er under vann. men det er nå fritt fram..

motorbrønner eg har sett er som du beskriver med bare et hull der vannet renner like lett begge veier. men hullet har vært over vannflata da..

Kjenner heller ikke båt og motor, men enten er den for tung i hekken eller så er det dårlig konstruksjon med tanke på at motorbrønnen er lavere en vannflata slik at det er konstant vann i denne, slik skal det ikke være etter mitt kjønn.

Kan det i forbindelse med dette fenomenet tenkes at styringen i motorfestet til tider kan ha vært under vann, slik at saltavleiringer i styrestrømpen gjør at det er blitt treghet i denne, eller har det vært slik siden den var ny, ville uannsett klagd på dette, styring skal gå lett (alt er relativt) og særs på lav fart med tanke på manøvrering. Har ikke all hverden greie på 4 takts utenbords, men syntes det høres rart ut at en fler sylindret motor skal gå ujevnt og vibrere slik du sier, men det fleste motorer har turtallsområde der det ikke går like jevnt og fint som utenom dette.

Takker for respons SeaRaymond!

Jeg tror ikke at den er mer tung i hekken enn den er konstruert for (den er godkjent for 115 hk og i forhold til malt vannlinje og lense hull ser alt ut som det skal) men jeg er enig at konstruksjonen med motorbrønnen ikke virker helt ideell. Muligens er det en enveis ventil som skulle ha fungert en vei.

Når det gjelder virbrasjoer er det ikke voldsomt på noen måte bare det at andre utenbords motorer er mer stillegående og vibrasjons frie på tomgang. Muligens vil det bli bedre når den har fått noen fler timer på seg den er vel gått 13 timer totalt nå.

Når det gjelder styringen så er kablene langt over vann, men det kan jo som du sier ha kommet vann inn i overligger tiden den er jo produsert i 08.

Redigert av Kaptkist (see edit history)

Hei.

Har ikke erfaringer med Finmaster, men med Yamarin som er meget lik..

Når det gjelder spørsmålet ditt om vann i motorbrønnen, så er det normalt. Er slik på flere Yamarinmodeller også. Det står vann i brønnen og over inntaket. Medfører groing, men er bare å rengjøre jevnlig..Det sammer er med motoren. Ikke vanlig å smøre dette, men rengjøre jevnlig. Rekker vel det meste fra en av badeplattformene bak.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Takker for svar Yama.

Da er det nok bare å finne frem vaske utstyret for både motir brønn og motor fester.... Jeg vet ikke helt om jeg synes denne konstruksjonen med brønn som er under vannstand er det samrteste jeg har sett... men det er kanskje en grunn til at det er slik som jeg ikke forstår.

Noen som har Yamaha 115 som har er faring med støy og vibrasjoner. Vil det bli bedre etterhvert? Har nå kreket oss over 15 timer totalt, definitivt gøy med båt.

Har ein Finnmaster 5700 frå 2005 men eg har Evinrude e-tec på den so dine spørsmål om Yamaha kan eg ikkje svara på, men det andre kan eg dele mine erfaringer om.

Styringa på min går heilt lett og fint siden båten var ny, ingen problemer der. Kan vera at du har ei friksjonsskrue på din motor som er skrudd for hardt til. Motorbrønnen min blir og fyllt med vatn men e ikkje nåke problem. Eg vasker den kvart år når eg tar opp båten for sesongen, blir litt dritt men eg synest da er til å leva med. Har samme erfaring med puta på bakbenken. Eg har sjelden folk på bakbenken so eg lar puta ligge igjen heima. Er ein litt dårlig konstruksjon på den. Eg har prima og etterpå smurt inn med bunnstoff den delen av motoren som ligg under vann.

Ellers er eg godt fornøyd med båten. Har begynt på fjerde sesongen med den og den holder seg bra. Ingenting som har løsna eller blitt ødlagt. Plasten holder seg fin uten krakeleringer. Håper du får mange fine sesonger med den, da har eg fått!

Takker for svar Haraldt.

Vi er nøgd med båten vi og, forhandler skal sjekke styring til uken så får vi satse på at det blir bra. Ellers så blir det vel å ta frem vaskekosten en gang eller to i løpet av sesongen :-D

Hei!

Yamaha 4 takt er så vidt jeg vet ikke kjent for å gå like stille som Suzuki.

Honda (utenbords) har jeg ikke hørt så mye om annet enn at det er kvalitet.

Når det gjelder frykt for groe på motoren din kan du jo gjøre som han som hadde motoren min før meg.

Han satte inn alt som er under vann konstant (Brakett og Powertrim) med fett.

Tykt lag med fett/grease. (Bør kanskje være saltvannsbestandig)

Det blir noe klinete og var ikke spesielt morsomt å få av igjen men det fungerer.

Personlig synes jeg ihvertfall bunnstoff på motor er en uting.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Takker for tilbakemelding Daffy.

Forhandleren kommer innom for en sjekk en gang til uken så får vi se hva han sier om styringen. Yamaha motoren har jo ett godt rykte på seg, kanskje det er sånn at forventingene var for høyt spennt mhp lyd og vibrasjoner. Vi får satse på at den tar det igjen mhp driftsikkerhet og levetid...

Det gjør den helt sikkert :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Har en 04mod F115 på en Yamarin 5940, den som idag heter 59C.

Har såkalt NFB (no feedback) styring, som funker glimrende, like tung(dvs lett) til begge sider, og ingen trekking i rattet under fart. Ditt problem høres ut som en reklamasjonssak, og blir sikkert fikset av forhandler.

Brønnen min ligger såvidt over vannflata, så der blir ikke stående vann når båten ligger i ro, kan ha med vektfordeling å gjøre. (overbygg som gjør den mer framtung..?)

Ikke vanlig å bunnsmøre motoren - vanlig kopperholdig bunnstoff fører til tæring av aluminiumen! Fins spesielle typer bunnstoff for aluminium og for hekkaggregat.

Støy:

Merker at det blir resonansstøy i båten ved enkelte turtall, blir nok også forsterket av overbygget. Har sett tester der det er bemerket at F115 har turtallsområder der den støyer litt mer enn de andre.

Dersom propellen ikke er 100%, så vil den også bidra til økt vibrasjon og støy i skroget. Evt snakk med forhandleren og spør om han har en annen propell du kan få prøve.

Vil nok tro at F115 støyer mer enn Suzuki/Honda på tomgang/dorgefart, mens de er ganske like på høyere turtall....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har erfaring med noen Yamaha motorer (bl. a F80 og F100), og har kjørt en F115 litt. På tomgang hører du kun vannstrålen som treffer vannet. Når du setter den i gir og gir litt gass oppfatter jeg F115 som om den har litt mer "risting" enn F80/F100. Kan jo skyldes at propellen har en ubalanse. Jeg synes de går meget pent rundt 4000 omdreininger, men støyer endel over det.

Redigert av Los Endos (see edit history)

Takker for tilbakemeldinger!

Vår F115 går fint +/- 4000 omdreininger hos oss også. Balanse i propell teorien skal jeg ta med forhandler vi skal ta oss en prøvetur når han kommer for å sjekke styringen til uken :-D

• 6 år senere...

Har også en Finnmaster 5700 Open med Yamaha F115 (2007 mod) men får ikke mer enn 33 knop på maks fart målt med GPS. Har da ca 5600 rpm. Skroget er rent og propellen uskadet.

Propellen er en sort stålpropell merket 19 K.

Ser i tekniske data på båten at den skal ha maksfart på 38 knop. Noen som vet hva som kan være årskaen til at jeg ikke oppnår maksfart på 38 knop?

Evt noen som har en anbefaling på en annen stålpropell?

bilde

burde fått noen knop til samt 3-400 omdreininger ekstra. 

hvor høyt er motoren montert mtp. kavivasjonsplata i forhold til bunnen på båten? og bruker du powertrimmen aktivt så du får trimmet skroget ut av vannet? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har tiltet motoren oppover og det er da jeg kommer opp i maks fart på 33 knop.

Har ikke målt avstand som du nevner, men vet ikke hvor mye det skal være heller. Var en Yamahaforhandler som svarte meg på en mail at motoren skulle heves 18mm på disse båtene, men har ikke fått sjekket ut dette da jeg er bortreist på jobb for tiden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...