Jump to content

Rørvik - Oslo Pinsen 2004


kito

Recommended Posts

Da er jeg på nett igjen etter en fantastisk tur fra Rørvik til Oslo i løpet av Pinsen og litt til.  Det er nesten umulig å beskrive turen uten å bruke hele listen av superlativer.

 

Svigerfar og jeg ankom Rørvik på Pinseaften kl 15:00 og ble ønsket velkommen av forrige eier som hadde klargjort båten for turen.  Oppdatering av Simrad CA40 med nye N+ brikker for strekningen var ordnet av den lokale forhandleren og bokverket Den Norske Los for strekningen var lånt.  Kart for strekningen var kjøpt hos Nautisk Forlag i Oslo, og i tillegg hadde Fredriksen (brukernavn på baatplassen) lånt meg planleggingskart.

 

Etter en demotur oppdaget vi en diesel lekkasje på returrøret på styrbord motor, samt at raderen ikke ville starte.  Selgeren ordnet med skipsmekaniker som reparerte dieselrøret, og jaggu kom ikke en kar fra samme forhandler som ordnet med plotteren, og i løpet av noen timer så var alt i orden.  Helt utrolig med tanke på at vi nå nærmet oss kl 19 på Pinseaften. Dette hadde ikke skjedd i Oslo.

Ganske nøyaktig kl 20 tøffet vi ut fra Rørvik med kurs mot den beryktede Folda.  Ikke lenge etterpå møtte vi nordgående hurtigrute før vi la oss utaskjers sørover.  

I nydelig vær og stille sjø gjorde båten ca 25kn, og kl 23 ankret vi opp på Fosenhalvøya sammen med noen venner som kom ut fra Trondheim.

 

Neste morgen la vi i vei etter en trivelig aften og kort natt med kurs for Sunnfjord som var neste mål.  Rett før Trondheimsleia fikk vi gudsjelov øye på dette fyret som dere knapt ser pga uværet:

Bilde

 

Videre gikk vi på innsiden av Hitra og Smøla før vi gikk inn til Kristiansund for tanking og litt lunsj.  Herfra fulgte vi innerleia og nøyt vakker natur og et nydelig vær.  Hustadvika gikk som en drøm før vi igjen gikk innerlei med kurs rett på Vigra og Vartdalsfjorden mot Stadt.

Bilde

Bilde

 

He, he: og jeg som hadde gruet meg.

 

Vi tanket nok en gang i Måløy, før siste strekk denne dagen startet.  I et helt utrolig lys og med blikkstille sjø så vi Niser som lekte seg før vi ankret opp hos gode venner ved Hellevik.

Her tok vi en ankerdram før vertskapet bød på både dusj og spekemat.

Bilde

 

Neste dag fulgte vertskapet oss gjennom Korssundet, som var en stor opplevelse, før vi la kursen sydover.  Etter litt under 3 timer ankom vi brygga i Bergen, hvor både mannskap og båt tanket opp.  Bergen i slikt vær var et flott skue, og mye liv var det på brygga også.  Eneste minus i Bergen var at tankanlegget lå ubeskyttet for både hurtigbåt og andre som hadde dårlig tid på vakker dag.  Fra Bergen gikk vi indreleia til Karmøy for nytt besøk og gratis kveldsmat hos slekt og venner.

 

Tirsdag morgen startet akkurat like vakkert som de andre dagene slik at vi bestemte oss for å fortsette til Kr Sand.  Planen var egentlig å reise på jobb i Oslo for så å fortsette turen neste helg, men med så fint vær var der ingen nøling.  Ved lunsjtider begynte vinden å friskne litt opp fra sørøst så vi gikk inn til Egersund for å tanke opp før turen rundt Lista.  Endelig fikk vi prøvd båten, utstyr og mannskap litt.  I løpet av timen i Egersund hadde det frisknet til slik at bølgehøyden var et sted mellom 1 og 2 meter med ca 12sm vind fra SØ.  Farten måtte justeres og vi fant ut at 12kn var komfortabelt.  Radaren ble slått på og etter at svigerfar hadde gitt meg et kort kurs følte jeg at jeg trodde at jeg kanskje kunne osv  :smiley: se hva den viste.  Etter 3 timer i sjøen kunne vi styre innaskjers igjen og da gikk farten opp slik at kl 19 ankret vi opp i Kr sand gjestehavn.  Det nye bryggetorget har blitt fantastisk flott, og etter en bedre middag ute stupte vi til køys tidlig.

 

Siste dag fra Kr sand til Oslo ble en ren transportetappe da rederinnen hadde gitt klar beskjed om at hun skulle hentes i Moss kl 15 for å være med inn til Oslo.  Vi gikk rett ut fra land etter at jeg hadde vist svigerfar litt av den indre leia forbi Skippergada, og kursen ble lagt på Færder.  Madammen og yngste jentungen ble plukket opp i Moss og vi ankom båthavna i Oslo kl 18.

 

Nøyaktig 92 timer etter oppstart var vi fremme etter å ha gått 760 Nm på ca 36t motortid. En gjennomsnittsfart på utrolige 21kn, noe som dog ikke er et mål i seg selv.  En fantastisk tur som burde tatt mye lengre tid, men alternativet da hadde nok vært lastebil.  Utgiftene ble ca 50% av lastebil, opplevelsen kan ikke måles, og jeg har lært utrolig mye om båten på kort tid.

 

Første familietur ble gjennomført i helgen, og alle er meget godt fornøyd.

 

:yesnod: Skål til svigerfar som gjorde turen til en lek, og dere andre som bidro med tips og råd før turen.

 

MVH

Kito

Link to post

Meget hyggelig reportasje fra en av verdens vakreste kyststrekninger.

Fint å se at turen gikk som en drøm.

Du passerte et utall perler på turen din som vel fortjener nærmere bekjentskaper.

Håper det ikke blir siste gangen din kjøl pløyer våre vestnorske farvann.

 

Og ja....Kjeungskjæret fyr er en vakker sak som blir godt tatt vare på av entustiaster.

 

Arild

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...