Jump to content

Bunkring av bensin i Bergens området

Twilight

Recommended Posts

Har en DC med stor utenbordsmotor, og er rimelig oppgitt over tilgangen på bensin-bunkring i mitt hjemmeområde som er Bergen->Hjeltefjorden og utover. Den stasjonen som har bensin, Brattholmen (som er den jeg vet om) ligger svært dårlig til for bunkring av mindre båter (mye sjø, høy kai). Dette har ført til at jeg gjerne bærer med meg et par 20l dunker ned i båten dann og vann fremfor å gå til bunkringssted.

Noen som har andre plasser å anbefale?

Har også irritert meg "grønn" over at det synes som om at det er en omforent oppfatning av at 100l er max det man trenger! Jeg trenger 150-200l når jeg bunkrer, og etter å ha fortøyd, gått fra båten mellom de verste sjøene for å taste inn kode og dra med meg slange ned i båten; så står man der med en hånd på pumpehåndtaket og en mot kaien og så stopper pumpen på 100l. Er dette et lokalt fenomen, eller er det flere som har det sånn?

At pumpene stoppeer på hvis anntall innstillt er ikke unormalt. Er vel en form for sikkring, har hittil bare opplevd dette på bensinpumper, men i sogndal stoppet dieselpumpen på 120 liter gitt :rolleyes:

Ellers er det bensin på nevnte plass over, ut hjeltefjorden er jeg ukjent, men finnes vel noe i øygarden. sørover har du; brattholmen, hjellestad, dollviken (tror jeg) steinsland, vedhomen, os, bakkasundet, storebø (tror jeg) I forhold til nordover er det vel faktisk godt med bunkringsplasser også for bensin her i vårt distrikt, men alt er jo relativt.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Det hadde vært veldig nyttig:

Eks:

Sted: Dolviken Brygge, Søreide (Dolviken har bensin, ja)

Antall pumper Diesel: 2

Antall pumper Bensin: 1

Bryggeforhold: Meget bra - egen brygge med plass til flere båter for samtidig fylling.

Skal vi begynne med å dekke opp Hordaland?...dette kan være nyttig for trådstarter også.

Tar med en til:

Sted: Drange Marina, Lysefjorden

Antall pumper Diesel: 1 (?)

Antall pumper Bensin: 1

Bryggeforhold: OK, men pumpene står tett opp i øvrig marina

Eller opprette egen tråd?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Holder selv til med båt i Hjeltefjorden og bruker alltid Engelshamn Marina i Kjøkkelvik/Skålevik når jeg skal bunkre. Her er det lett å legge til flytebryggen, i stille farvann innenfor moloen til båtforeningen. Greie literpriser i forhold til f.eks. Hjellestad.

Brattholmen brukes kun ved butikkbesøk. Er til tider fare for både liv og verdier å forsøke å bunkre der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...