Jump to content

FM 6-8 hk lekkasje i propell aksel

nahenrik

Recommended Posts

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt en 68 mod Fram 21 med FM 6-8hk motor.

Den har en liten "drypp" lekkasje propell akselen der som det sitter en links mutter (like bak girspaken, og propell venderen) Noen som har erfaring med å stramme denne mutteren når båten ligger på vannet? Jeg er litt redd for at lekasjen blir større hvis jeg prøver å tighte mutteren mens båten er på sjøen, og da har jeg jo et større problem. :diving:

Regner med at det sitter en pakning, evt en hamp tetning eller lignende der inne, men håper på å slippe å ta båten opp av vannet før høsten kommer for å bytte denne.

Nå har jeg jo heller ikke sjekket denne lekasjen når propell akselen går rundt, mulig den da blir større, og jeg må ha båten opp uansett.

Ellers så vil jeg si at jeg gleder jeg meg til å ta fatt på båtlivet, og håper på en sommer med :sailing: og :fishing: isteden for :headbang::headbang: pga trøbbel med den "nye" båten.

Hvis det er lekkasje mellom hylsa og akselen du mener så skal det ligge en talgpakning mellom der. Den kan være nedslitt.

Den mutteren du snakker om kan strammes men ikke for mye, da ødelegger du talgpakningen.

Pass også på at hylsa blir smørt godt, det sitter vel fettkopper i nærheten der?

Prøv og smør med fett først, fyll fettkoppen med vannfast fett og skru den inn så det kommer fett ut mellom aksel og hylse. Det kan være nok til å stoppe lekkasjen.

Takk for svaret færd

Jeg håpet på at eventuelt fett i fettkoppen kunne være en løsning. Dessverre har jeg ikke rukket å sjekke fettkopper og sånt før jeg har reist på jobb, så nå sitter jeg her å lurær litt...... langt fra båten.... mens kjerringa tilstadighet må ned for å sjekke innvendig vandstand i båten, da jeg ikke stoler på at batteriet holder mål. (til lensepumpa)

nahenrik

Lekker det fra hylsa når båten ligger rolig? Det har jeg ikke opplevd, kun under drift at det kommer noen dråper i ny og ne.

Hvis fruen ikke har ti tommeltotter kan hun fint klare å fylle en fettkopp og stramme den til det kommer fett ut mellom aksel og hylse, det skulle holde bra fram til du får sett på pakningen.

Har sett flere ganger at det drypper litt vann fra hylse, selv når båten ligger stille. Fett i koppen må du selvfølgelig passe på, ellers så er det ikke så farlig å stramme litt på denne mutteren under eller før gange. Bare være forsiktig og ikke dra til for mye, prøv noen mm av gangen og ikke se om lekasjen din tetter seg, hadde ikke vært redd for å "skrud" ca en sekskant på mutteren (om den har det da) :)

Tar du i for mye blir tettingene liggende for stramt rundt akselen og du får varmgang.

Lars

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...