Jump to content

Erfaringer med ankervinsj fra loggin.se ?

sveinh04

Recommended Posts

• 4 måneder senere...

Jeg har hatt en South Pacific-vinsj i to sesonger. Blytau og 5kg brucekopi. Vet ikke helt hvilken modell jeg har, annet enn at den tilhører 710-serien (ifølge manualen). Er montert på 20 fots båt med utenbords. Vinsjen fungerte perfekt den første sesongen, men i år har jeg hatt problemer med at tauet stopper opp når ankeret slippes.

Etter litt kryping i trange rom fant jeg ut at stoppen skyldes at tauet har tvinnet seg. Dette skjer fordi ankeret spinner noen ganger rundt når det vinsjes opp. Har svivel mellom anker og tau, men det hjelper lite.

Dro ut alt tau for hånd og tvinnet det ut, men det skulle ikke mer enn 4-5 gangers bruk til før problemene dukket opp igjen. Kanskje skyldes hele greia at jeg har dårlig/feil type tau? Skal bytte til annen type tau i vinter, og håper på bedring etter at det er gjort. Grunnen til at tauet stopper når man slipper ankeret er at det blir løkker på tauet pga tvinnen.

Disse løkkene setter seg fast på innsiden av skroggjennomføringen til tauet. Og det er utrolig irriterende! Problemet er størst når man skal legge til i uthavn med baugen mot land. Når man da siger sakte inn mot plassen man har sett seg ut stopper plutselig båten fordi tauet ikke "renner" ut som det skal, grunnet en slik "tvinnløkke" som stopper tauet. Man må da ha en "tauoperatør" som drar ut tauet for hånd når det stopper opp.

Bortsett fra dette funker selve vinsjen bra, da. Den slipper ankeret når den skal, og vinsjer inn når den skal. I løpet av de to sesongene jeg har hatt vinsjen har den sikkert blitt brukt 8-10 ganger i uka, fra april til november.

Aner ikke hva slags tau jeg har, annet enn at det er blytau på 25-30 meter (skrittet opp lengden da jeg hadde tauet liggende på brygga for "ut-tvinning"). Det var ikke jeg som monterte vinsjen, så jeg må ta en prat med han som gjorde arbeidet for å finne ut hva slags tau som er brukt. Har en bekjent som har opplevd akkurat det samme problemet som meg. Han har en kliss ny 24 fots Ibiza med Ilas vinsj og blytau. Har også hørt om andre med samme problem, så det er nok ikke helt uvanlig...

Nå ligger riktignok visjen min fortsat i en kasse i garasjen, så jeg kan ikke skryte på meg så mye erfaring, men den vakre dagen den kommer på plass så vil jeg bruke multiplait ankerline. Bruker det i dag på 'gamlemåten', og det er en utrolig elastisk og myk line som legger seg i fine, små bukter. Vil tro at denne vil gi minst problemer med tvinn siden tauet er så mykt.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...