Jump to content

Noen med efaringer på giverere som ser igjennom glassfiberskrog?

Lopphavet

Recommended Posts

Er i ferd med å montere en slik "in-hull" svinger selv. Selv om ingenting kan gi bedre resultat en en svinger som er i direkte kontakt med sjøen, er disse svingerene et bra alternativ på båter beregnet for større fart. Svingeren er beregnet for å bli støpt fast innvendig i skroget. Deretter fylles svingeren med olje for å gi best mulig sende/mottaker forhold.

Du har rett, denne type innstalasjon er bare vellykket når glassfiberen under svingeren er solid/kompakt. Sandwich konstruksjoner egner seg ikke. Se forøvrig denne veiledningen fra Raymarine.

Jeg tok rett og slett den hekksvingeren som fulgte med ned i båten. Fylte en pose med vann og la den oppi. La posen ned i bunnen av båten og så at jeg fikk fine dybdemålinger. La en fin klatt med sikaflex uten luftbobler i (holdt tupen ned i massen mens jeg trykte) og presset giveren sakte ned i skaflexen. Perfekte dybdemålinger :-)

Dette har jeg gjort på vår første Skibplast 655, Skarpnes 9100, Joda 310 og nå Bavaria32. Like fint hver gang. Om det fungere på hundrevis av dybdemeter vet jeg ikke...

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kan det være slik at båtprodusentene av glassfiberbåter med sandwich-konstruksjon har vært forutseende og laget en sone i skroget for dette formålet og hvor det er "hel ved" igjennom?

Har prøvd å ringt rundt i dag vedr. dette på Askeladden 605 men ingen tydelige svar er å oppdrive.

Mer jeg ser på dette jo mer har jeg lyst til å få installert en innvendig giver. Klarer den å fange bunnen i over 20 knop har det vært perfekt. Det har jeg slitt med tidligere, med hekkgivere (Garmin).

Klarer den å fange bunnen i over 20 knop har det vært perfekt. Det har jeg slitt med tidligere, med hekkgivere (Garmin).

Avhengig av dybden selvfølgelig, men innenfor rimelighetens grenser så er ikke det noe problem etter min erfaring med tre forskjellige båter med innvendig svinger til ekkoloddet. Nå har jeg utvendig svinger og det er ikke noe bedre det faktisk. Hva som er viktig i forbindelse med montering er allerede nevnt av andre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har ofte limt fast giveren innvendig med sikafleks o.li. har aldri hatt noen reklamasjoner på det. Monterte en innvendig giver i en askeladden 525excel engang. Borret med hullsag gjennom innerlineren i båten og limte fast giveren. Fungerte som bare juling, og det gjør det enda, selv om det er 4-5 år siden jeg gjorde den jobben.

Hadde du gjort det i min båt hadde du fått beskjed om å fjerne svingeren og du haddee ikke fått betalt.

Hadde ikke hatt noe som helst ønske om å jobbe på din båt uansett da jeg har nok av kunder som er veldig fornøyd med jobben jeg har gjort og lever godt av det. Kunder som gjør seg vanskelige og vrange har jeg aldri hatt interesse av å jobbe for uansett. Har montert innvendig givere på denne måten minst 20-30 ganger og det har aldri forekommet reklamasjoner, så dette er en metode jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke dersom det ikke er mulig å montere svingeren utvendig. Bruker forøvrig stort sett givere beregnet for innvendig montering når den blir montert innvendig. Visste du forresten av flere givere iflg monteringsanvisningen fra leverandøren sier klart og tydelig at giver kan monteres både utvendig og innvendig? Hva er problemet med det?

Visste du forresten av flere givere iflg monteringsanvisningen fra leverandøren sier klart og tydelig at giver kan monteres både utvendig og innvendig? Hva er problemet med det?

Jada, men da skal man også opplyse overfor kunden at ytelsen blir sterkt forringet.

Må man montere inne, skal det monteres i tank. Det gir minst forringelse av signalet.

Sikaflex er, vet siden av å være et framifrå godt lim, et svært godt materiale til å dempe støy og vibrasjoner.

Uansett om man har "innvendig" svinger eller ei virker alle lodd på samme måten. Det chirpes og mottager og TVG settes igang og tiden til reflektoren måles. Er det montert innvendig, vil den første reflektoren komme med en gang når chirpen treffer skroget. Sikaflexen vil absorbere en del av energien begge veier. Det er sånn at hver gang chirpen går fra et materiale med en bestemt lydhastighet til ett annet, så oppstår det en refleksjon avhengig av forskjellen i lydhastighet. Overgangen vann/luft reflekterer 95%.

Videre vil det i slike sjikt med forskjellige hastigheter oppstå en refraksjon. Chirpen vil forandre retning avhengig av vinkel og brytningsindeks.

Og så er det slik at svingerflaten er ikke lenger avstemt til frekvensen når det er skutebunnen som svinger og ikke svingeren. Blir litt som å koble VHF'en til ei strekkantenne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...