Retox_93 Startet 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2009 Hei, holder på å pusse opp ein Hanto 22, (snekke). skal pusse ned nesten alt av tre og lakke eller beiste det. hva er finest og best? Og ossen lakk eller beist burde e bruke. Bilde --> https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25974/swdadsa.jpg (ops, det er et gammelt bilde, nå er den gamle lakken pusset vekk og trenger noe nytt.) Takker for alle svar som kommer inn Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Hei, den ser fin ut! Hvis den er oljet fra før, oljer du!!finnmatte først. Annbefaler olje uansett nesten!! Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Hvis den er så fin som den ser ut på bildet så ville jeg ikke beiset den. Er det lakk på den så ville jeg tatt varmluftpistolen og fjernet lakken. Bare vær forsiktig med finèren. Deretter pusset den lett og så oljet og eventuelt Ravilakk blandet med olje til slutt. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Veldig enig, personlig hadde jeg kuttet ut ravilakken...men det er jo råd fra em sær sørlending da! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Nei, den er ikke sån som det ser ut på bilde. lakken eller oljen har blitt dårligere. derfor skal e olje/beiste/lakke den på nytt. vet bare ikke å som er fineste og varer lengst. Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Jeg anbefaler sterkt å olje. (Bruker selv Owatrol D2) Eventuelt beise først hvis fargen er helt borte eller du ønsker en annen farge. Fordelen med olje er vedlikeholdet, du oljer rett på det gamle hvis det ser greit ut, eller pusser lett med 180 papir hvis det er blitt stygt. Ikke bruk for fint papir, da dette bare klabber seg. Lakken flasser av hvis den ikke blir passet godt på, og den må pusses helt vekk hvis den er blitt stygg. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 owatrol D2 eller owatrol edelolje er flotte produkter! de er begge svært slitesterke, gir en meget høy glans og holder seg lenge. sistnemte er litt dyrere enn førstnevnte. oljer sprekker ikke, slik som lakk Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Funker owatrol D2 når man har pusset av det gamle lakkken/beiste/oljen. det gamle så ikke serlig bra så e har pusset det vekk med ganske grovt sanpapir. Lurer på om e må male med noe før e kan bruke owatrol D2 Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Hvis du har pusset helt til bunns, så pøs på med Owatrol D1, eller først litt beis hvis det ønskes. Smør på D1 til treet er mettet (vått i vått) og etterbehandle/vedlikehold med D2. Skal ikke si dette er fasiten, men jeg har ihvertfall god erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Ossen beis da!! er ikke så erfaren med maling av treverk i båt!!! Må jo begynne en plass å lære og er bare 15. men e elsker sjøen da :D Redigert 9.Juni.2009 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2mas Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Ossen beis da!! er ikke så erfaren med maling av treverk i båt!!! Må jo begynne en plass å lære og er bare 15. men e elsker sjøen da :D Jeg gjorde en kjempe jobb med snekka mi (Ramin 785) i fjord. Da gikk jeg over all treverk ombord. Treverket var helt og pent, men ujevnt bleket. For å jevne ut fargeforskjellene valgte jeg først å beise treverket med Jotun machogny beis. Deretter oljet jeg med Owatrol Edelolje. Tror det ble 3 lag. Dette syntes jeg ble pent. Se bilder i innlegg 142: Bilder Redigert 9.Juni.2009 av 2mas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Enig med dæ der. Det ble himla fint så e tror e går får det du gjorde :D. for bare håpe det ikke koster alt for mye ! Takker for alle svar foresten Redigert 9.Juni.2009 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.