tommyotter Startet 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2009 Hei alle sammen! Etter at jeg hadde service på motoren min i vår, har jeg hatt trøbbel med å starte motoren. Jeg skiftet blant annet diesel filter og skiftet tanken. Da jeg skulle starte, "fyret" den så vidt til å begynne med men så ville den ikke mere. Det stod i instruksjonsboka at etter motorolje skift og lengre lagring, skulle jeg åpne kompresjons ventilene og holde stopp knappen inne slik at den fikk smørning uten å starte. Dette gjorde jeg, og som sagt så startet den et lite øyeblikk. Deretter luftet jeg systemet ved å åpne lufte skruen å pumpet manuellt slik at det rant diesel ut av denne. Men en ting bemerket jeg meg etterpå, stopp knappen virket mye tyngere å trykke inn etterpå.. Er det mulig at denne har hengt seg opp?? Og neste spørsmål er: hvordan virker stopp kanppen? stopper den dieseltilførselen? Et annet problem kan jo være luft fra diesel filteret og fram til dysene. Kan jeg da demontere rørene ved dysene for å se om det kommer "sprut"? Alle svar mottas med stor takk da jeg skal delta i NM i trolling til helgen og derfor er veldig avhengig av framdrift naturligvis Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Husk luft alltid der det er lengst vekk fra filter det fikke jeg beskjed av verkstede.,regner med att du bare har luftet på filteret?Er vel en lufte skrue nede ved dysene luft der så går det nok bedre.Når det gjelde stopp knappen har du ikke vaier til denne?Hvis dette så er denne nok litt skjev muligens nede ved motoren,det ser du hvis du tar av manuelt.Når du har luftet motoren så går denne litt ujevnt i førsten.Dette går seg til.Ellers så kan du løsne på dysa/mutteren på røret litt lengst vekk og kime/pumpe motor til det kommer bare diesel.Ps hvis knapp så har denne bare blitt litt treg prøv og dra denne ut og tilbake raskt.MvhBjørn Redigert 7.Juni.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
tommyotter Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Takk for hurtig svar. Skal prøve å lufte lengere unna filteret. Stopp knappen betjente jeg helt ved motoren, og denne virket tregere etter første forsøket. Hvordan virker denne knappen?? Bør jeg skru av drifstoff rørene der de går inn i dysene ved sylynderene eller der de går fra fordelingsstammen?? Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Luft på dysene. Hvis det er mulighet for manuell pumping av diesel, er det lurt å bruke denne til det kommer javn strøm med diesel ved dysene. Du trenger ikke skru av dieselrørene!! Bare løsne, slik at det renner diesel. Sitér dette innlegget Link to post
tommyotter Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Skrudde av mutterene på rørene ved dysene og kjørte motoren på starteren, men det kom ikke diesel. Er det sånn at stopp knappen stenger diesel tilførselen (??), så mistenker jeg at denne kan være problemet. (har ikke fått svar på hvordan stopp knappen stopper motoren enda..) Den ble merkbart tregere etter at den ble betjent første gangen. Båten har vert lagret på land i vinter så det er nok tregheter her og der. Det kan jo også være pumpa som er gåen. Noen med erfaringer rundt dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Tror ikke stopp har noe med det og gjøre ikke 100%,men har du sett om du mister eller lekker diesel noe sted?Kansje du har satt slangene feil eller omvent på filteret dittNå hvet ikke jeg men du har vel dieselfilter med glass i bånn,ser du om det kommer diesel til filter.Bare en mulig tanke .Mulig røret fra tanken din er full av dritt/dieseldyr osv. MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Athene Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Har motor med samme navn, men der er det ikke stoppknapp. I stedet er det et stopphåndtak som jeg trekker i når jeg ønsker å stoppe motoren. Det er helt mekanisk og betjener en arm på siden av motoren.. Kanskje du kan få noen til å se på motoren når du trykker på knappen om noe skjer?? Hvis du har samme opplegg ellers er jeg spent på om du har gjort arbeider med vannutskilleren. Disse motorene kommer ofte med CAV vannutskiller, - en lettmetallsak med en festeskrue fra toppen som holder en kopp i bunnen og et mellomstykke. Det er veldig fort gjort om du løsner skruen på toppen og tar delene fra hverandre å ikke få pakningene ordentlig på plass igjen og da suger drivstoffsystemet stadig ny luft, uansett hvor mye du lufter... Sitér dette innlegget Link to post
tommyotter Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Har ikke gjort noe arbeid med luftutskilleren du nevner. Hvor sitter den?? Stopp "knappen" jeg snakker er ikke noen knapp men en en mekanisk arm som du sier. Fungerer denne slik at den stopper drivstofftilførselen?? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Ja, den fungerer ved at den stopper drivstofftilførselen. Mest sannsynlig er det noe som ikke er tett etter at du byttet filter. Da suges det inn luft og motoren stopper. Har du en slikt CAV vannutskiller som Athene nevner, er det noe drit som du må være nøye med for å få tett. Løsner du skruen i toppen, detter hele greia fra hverandre. Da må du sørge for å få den skikkelig sammen igjen. På siden av motoren nede på høyre sidesitter drivstoffpumpa. Den har en arm som du kan betjene manuelt for å pumpe diesel. Problemet er at du kan pumpe til krampa tar deg uten at det hjelper veldig mye. Fyll dieseltanken full. Det funker bedre. Åpne lufteskruen opå toppen av det lille dieselfilteret som sitter på motoren og sørg for at det kommer diesel ut av skruen før du skrur igjen. Deretter skal det bare være å holde starteren inne til den starter, men selvsagt ikke for lenge av gangen. For å få den til å jobbe lett, kan du slå over de 3 dekomresjonshendlene når du kinner, slik at du får pumpet frem diesel. Slå tilbake hendlene hvis den starter. Starter den ikke, slår du tilbake hendlene likevel og kinner litt mer. Da skal den starte, i alle fall i teorien. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Det virker som om det du kaller stoppknappen tilsvarer stopphåndtaket på min motor. I så fall må håndtaket/knappen være inntrykket for å få motoren til å starte og uttrukket bare når du ønsker å stoppe. Når du sier at det virket tyngre enn normalt å trykke på knappen, - kan det være at noe ga etter slik at armen på motoren ikke er kommet helt til startstilling? Hvis du får litt hjelp greier du vel å se hvor armen på motoren sitter og kan eventuelt prøve å bevege den litt lenger i ytterstillingene? Hvis du mistenker luft i dieselsystemet og ikke finner hvor det kommer fra kan det være en løsning å gå til Tess eller andre firmaer som forhandler gjennomsiktig slange med riktig diameter og så erstatte dieselslangene med disse. Dermed kan du følge med på eventuelle bobler og se hvor de kommer fra.. Har du slanger som i utgangspunktet går litt i berg og dalbane kan det være en overraskelse å se hvor vanskelig det er å få ut all lufta.. Det må være jevnt "fall oppover" for at lufta skal bevege seg bortover. Hvis ikke renner bare dieselen under og lufta blir liggende igjen i lommer.. Sitér dette innlegget Link to post
Rosenkilde Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Er den i ikke i nærheten av å starte engang? Da kan det være stoppen eller som Lotus sier CAV filterholderen. Den er ikke enkel å få tett hvis du ikke er ekstrem nøye med o-ringene. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Stopparmen sitter på styrbord side av motoren, nokså langt fram. Den sitter på ca samme høyde som dieselfilteret. Prøv å skyv armen framover for å være sikker på den er ute av stoppstilling. Om den ikke starter etter å ha luftet, slik som rådene over anbefaler, bør du ta ut koppen med filteret og sjekk om pakningen er tilstede og ligger riktig. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
tommyotter Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 I går kveld kl. 00:15 startet den etter mye om og men.. Jeg kjøpte ny slange helt fra tanken uten noen form for koblinger slik at jeg var sikker på at den ikke kunne trekke falsk luft. Så begynte jeg å demontere slanger og rør helt fra pumpen og fram til dysene. Skrudde opp en og en kobling slik at jeg så det kom bare diesel og til slutt begynte det og "pipple" ved dysene. Da var det nesten tomt for strøm, men den fyret med en ganng. Greit med diesel motorer slik. Har de diesel og kompresjon så skal de gå! Konklusjon: luft er no dritt. Hvertfall i drivstoff systemer. Ellers så må jeg takke for veldig mye fine svar. Her sitter det mange med mye bra erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Bruker denne gamle tråden..... Har hatt service på motoren i dag ( Yanmar 3GMF ), bl. a. skiftet dieselfilter og renset vannutskiller. Etter den jobben måtte det jo lufting av dieselsystemet til og det er hver gang "en prøvelse" . Fyllte opp både vannutskilleren og koppen for dieselfilteret med diesel, men umulig å få lufte og å starte. Håndpumpa har veldig liten bevegelse ( selv om jeg tørner motoren litt ). Mener jeg har lest at en kan montere en ekstra "påhenger pumpe" på dieselslangen for å få bedre effekt. Kan denne fra Biltema brukes: http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Pumpe-for-drivstoffslange-256961/ Ser den tåler alkohol, men tåler den diesel? Andre/bedre forslag til pumpe? Hvor skal jeg i så fall plassere pumpa? Har vel to muligheter - mellom tank og vannutskiller eller mellom vannutskiller og hånd-matepumpe? Joda, motoren startet til slutt, men det skal nok skiftes flere filter senere, så her gjelder det å være føre var.... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Jeg monterte slik pumpe mellom vannutskiller og matepumpe. Den er meget effektiv ved lufting av systemet. Anbefales! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
M/S Bastard Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Jeg monterte for en god stund siden en håndpumpe fra Hengst, kjøpt på Bilextra Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Takker og bukker. Har både Bilxtra og Biltema i nærheten så jeg får sjekke hvem som har pumpe på lager. Pumpe på slangen er jo uten tvil det enkleste, da det er få festemuligheter innvendig i motorrom. Bastard.... du har pumpa montert mellom tank og filter/vannutskiller? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 ja det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Ok, takker. Da får jeg se hvilken pumpe jeg ¨får tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.