kipp36 Startet 7.Juni.2009 Del på Facebook Startet 7.Juni.2009 Hei!Har er spørsmål angående en volvo penta md21b.Problemet er at ved normal kjøring spytter den ut alt ferskvannet???ikke lukter det eksos i ekspasjons tank,ikke er det vann i olja...hva kan det så være???varmeveksler???noen erfaringer???? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Polarn Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Er det overtrykk i ekspansjonstanken? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kipp36 Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 nja,er vel i hele systemet...men vannet kommer jo ut den enkleste veien.Opp av ekspasjons tanken. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Rubbar Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 (redigert) Hei Har samme problemet selv. Alle jeg har rådført meg med, både lærde og ulærde mener det må være toppakningen som lekker eksos over til kjølevannsystemet. Når jeg presser motoren litt, dvs over ca 2800 o/min stiger kjølevæskenivået i ekspansjonstanken så det "renner over". Kan heller ikke kjenne eksoslukt fra kjølevannet, har sjekket resten av de sannsynlige (og usannsynlige) årsakene til problemet og må nok bite i det sure eplet og skru av toppen..... Redigert 7.Juni.2009 av Rubbar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Høres ut som toppakningen ja. Kan jo prøve å kjøre igjennom systemrens på begge sider. Kan jo være tett et sted også. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kipp36 Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 hei!takker for svar folkens.Høres ut som toppakning ja.Huff og Huff Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
crew Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Du kan ha luft i ferskvannsystemet. Hvis problemet ditt har oppstått i forbindelse med at du byttet kjølevannet kan du ha fått luft i systemet ved at du har fylt for fort. I så tilfelle ville jeg prøvd å bytte en gang til og helle LANGSOMT på for å unngå luftlommer. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 MD21 er en Indenor-motor, egentlig en Peugeot. Motorene er nærmest uslitelige, men har en liten svakhet. Aluminiumstoppene må etterdras hvert år ellers går toppakningen. Det er imidlertid ikke vanskelig å ordne det, og som regel er ingen annen skade skjedd. I verste fall må du høvle toppen (planslipe). Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
enter4u Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 noen som har momentet på toppen? Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 ja,ikke rart hvis pakkinga har flydd.Her har det ikke blitt gjort no på 15-16 år.... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Rubbar Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 hei igjen, nå har jeg skrudd av toppen, noen som vet hvor jeg kan få tak i deler, dvs ny toppakning og bolter pluss diverse andre pakninger uten å måtte spandere hele feriepengene.......og er det noen som vet om det finneses rep.hånbok som kan lastes ned noen plass? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16442 Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
GeirV Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 noen som vet hvor stort moment det skal være når man ettertrekker boltene på toppen? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Ingar vet helt sikkert det. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
JGH Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Tor Sneve i Sandvika på 91179189, han har kanskje reservedeler, er fornøyd kunde hos han, trivelig kar som kan det meste om gamle dieselmotorer. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
kipp36 Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Tor Sneve i Sandvika på 91179189, han har kanskje reservedeler, er fornøyd kunde hos han, trivelig kar som kan det meste om gamle dieselmotorer. Tror jeg har hatt med han og gjøre før,kjempe kar!!!!er det ikke sangvik service???? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Ingar Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Ingar vet helt sikkert det. Alt står i servicemanualen Hasla linket til. (Sangvik service er også veldig flinke, men de ligger i Kristiansand) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Jeg trodde man fikk strekkbolter til disse, da skal det ikke være behov for ettertrekking Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Ingar Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Aldri hørt om, men det er 'bare' de første 3-5 årene man må ettertrekke. Etterpå er det ikke noe mer å trekke på. Sitér dette innlegget Link to post
AndreHugo Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Du kan ha luft i ferskvannsystemet. Vil ikke luft i systemet etterhvert forsvinne ut i ekspansjonstanken, siden vannet sirkulerer ganske fort ? Har selv problem som nevnt ovenfor(med vann som forsvinnet fra eksp.tank. I tillegg ligger det igjen noe gult skum i ekspansjonstanken og opp under lokket på eksp.tank og dessverre der hvor vannet har gått over og nedover varmeveksler og dynamo. (forresten teit plass å ha dynamoen på MD21B) rett under en evnt lekkasje)). Lider min motor av samme problem ? Hva er det gule skummet for noe ? Bør jeg åpne hele systemet å helle på noe rens av noe slag ? Har bare kjørt vann igjen systemet (spylet) lenge, før jeg blandet glykol/vann 50/50, som er der nå Det rare er jo at motoren ikke blir noe ekstra varm, ved lite ferskvann. Iallfall ifølge motortempføler'n.. En annen ting er at jeg synes motoren ryker endel eksos. Kanskje det er en sammenheng ? Sitér dette innlegget Link to post
AndreHugo Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 (redigert) Glemte å nevnte at vannet ikke forsvinner helt, men blir gradvis mindre i tanken. Etter en tur på ett par timer (jevn fart ca 3600-3800 omdr/min), må jeg etterfylle ca 1 dl blanding 50/50 vann/glykol. Her vedlegger jeg att par bilder av det gule "stoffet" fra eksp.tanken.. Redigert 22.Juni.2009 av AndreHugo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Hvor lenge har du hatt den motoren? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
index Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Tipper det gule er oljerester, og at årsaken er at toppakningen lekker. Ikke noe uvanlig problem på disse motorene hvis de blir behandlet litt uvørent. Sjekk også at toppen er plan, de har lett for å vri seg. Så her blir det sannsynligvis bytte av pakning og eventuelt planing av topp. Husk etterteiting av bolter årlig de fem første årene etter bytte på disse motorene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Miss Amalie Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Tenkte veldig det samme... Hvis det gule er grease-aktig, er det korrekt beskrivelse du har. Et alternativ er at hvis dette er pulveraktig tørt, så har noen forsøkt å bruke radiatortetting tidligere. Normalt blir det noe mørkere, så jeg heller mot olje. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Ingar Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Legger til: Hold hodet kaldt, at en toppakning ryker ett er 20 år er ganske normalt, uansett motor. Og på den motoren er det en forholdvis enkel jobb, mye verre på A utgaven. Du trenger spesialnøkkel for å komme til topplokksboltene. Kjør en stund med maskinoppvaskmiddel etterpå for å bli kvitt oljen. (Tapp vannet etpar ganger før du fyller frostvæske.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.